Sök
Stäng denna sökruta.

Nästa stora stjärna på varumärkeshimlen?

Catjerine Engelbrekt och Steven Kautzky Andersson. foto: Anders Lindborg

Starka varumärken med koppling till livsmedelsindustrin – Gävle har en fin tradition. Säg den som inte känner till eller har druckit Gevalia, ätit godisbilarna från Ahlgrens eller köpt tabletterna från Läkerol. De två sistnämnde varumärkena har förvisso inte längre någon verksamhet på orten, men är ändå starkt förknippade med vår stad. Kvar på orten, och nykomlingen i gänget, är Mackmyra som med sin tillverkning av whisky satt Gävle på kartan för alla single malt-älskare. Och nu kommer ytterligare en aktör inom dryck som har all potential att bli nästa stora varumärke att lyfta Gävle. Startup-företaget BrandStar Alliance har utvecklat och förädlat en serie hantverksmässiga, designade och exklusiva livsstilsprodukter tillika dryckesvarumärken. Bolaget har antagits till inkubatorn för att utveckla sin idé kring en produktionsanläggning, North Star Distillery by Sweden, som har som målsättning att kunna bli en av världens minsta och mest exklusiva mikrodestillerier. Destilleriet ska både producera BrandStars Alliances egna limiterade serie baserade på en hemlig bas samt exklusiva private labels.

Steven Kautzky Andersson fick redan år 2000 idén om ett varumärke som skulle kombinera svensk design med karaktäristiska smakupplevelser, minutiöst konceptualiserade på ett nytt och kreativt sätt. Affärsidén, att utveckla och presentera livsstilsvarumärken som bär på en stolt tradition och yrkesskicklighet för det genuina hantverket, lades i skrivbordslådan tillsammans med dess marknadsplan och togs inte fram förrän tio år senare. År 2012 tog Steven kontakt med Catherine Engelbrekt för att ge idén en riktig chans och tillsammans har de nu utvecklat konceptet. Fram till idag har strax över 5 000 arbetstimmar lagts på utvecklingen, många av de timmarna har spenderats på resande fot. Duon har under de senaste åren rest runt, både i Europa och Asien, och träffat etablerade och ledande företrädare inom produktion, distribution och försäljning av liknande produkter som North Star Distillery by Sweden ska framställa.

Berätta om BrandStar Alliance!

– BrandStar Alliance har utvecklat och förädlat en serie hantverksmässiga, designade och exklusiva livsstilsprodukter tillika dryckesvarumärken. Våra produkter har beskrivits som några av världens finaste, mest välsmakande, icke lagrade och 100 procent organiska spritdrycker. De består av särpräglade ingredienser från vår natur, längs kusten och de svenska skogarna. Dryckerna fylls sedan i munblåsta glasflaskor som smyckas med olika attribut säkerställd av en glaskonstnär och en guldsmed, berättar Steven, grundare och varumärkesutvecklare. 

Sedan år 2012 har Steven och Catherine arbetat tillsammans med ledande specialister, hantverkare, konstnärer, kemister och aromaexperter. Målet? Att utveckla en serie exklusiva och limiterade livsstilsvarumärken som kopplar an till en väsentlig del av vår regions identitet och historia på ett nytt och modernt sätt.

– Vi är starkt passionerade för det genuina hantverket, som lett oss till en serie nischade och komplexa produkter som går under benämningen ultra-premium. Addera till detta en egen helt unik framtagen dryckesceremoni, som på ett värdigt sätt premierar särskilda tillfällen. Produkternas kvalitet, originalitet och ceremoni är verifierade och når upp till högt ställda förväntningar för en global marknad. Det stärker vår övertygelse om att vi är på rätt väg, berättar Steven.

Vad hoppas ni få med er och ut av från vårt inkubatorprogram?

– Med ert stöd och er expertis får vi nu möjlighet att utveckla idén kring en produktionsanläggning, North Star Distillery by Sweden, som ska kunna bli en av världens minsta och mest exklusiva mikrodestillerier. Här kommer vi att – utöver de egna varumärkena – utveckla idén om en ny serie högkvalitativa designande private labels baserad på en egen hemlig bas bestående av olika ingredienser. Det innebär att människor med ett starkt intresse för exklusiva livsstilsvarumärken och limiterade drycker ser affärsnyttan med att marknadsföra sig själv och sin verksamhet genom egna designade utgåvor som tillför nya värden till deras varumärken. Private Labels är en nisch som har en intressant utvecklingspotential. North Star Distillery by Sweden kommer endast producera småskaliga och föredömliga livsstilsprodukter av högsta kvalitet, berättar delägaren och konceptutvecklare Catherine Engelbrekt.

Om entreprenörerna:

Catherine Engelbrekt började sin karriär med att hon togs under vingarna av Erling Persson, grundare av Hennes & Mauritz. Hon var med och etablerade några av Hennes & Mauritz första butiker ute i Europa, som senare bidrog till att sätta en ny modestandard världen över. Hon har senare arbetat som företagsutvecklare och coachat över 500 nyföretagare. Dessutom var hon platschef och etablerade det naturligt producerade parfymvarumärket Björk & Berries.

Steven Kautzky Andersson startade sin karriär som egen företagare, där han som 22-åring skrev samarbetsavtal med världsledande bolag som Universal, Warner och EMI-Toshiba. Det lade grunden till en karriär som internationellt uppmärksammad och grammisnominerad sologitarrist. Sedan strax över 15 år tillbaka har han försörjt sig som varumärkesstrateg och deltagit i utvecklingen av några av Sveriges idag ledande SME-företags varumärken. Det har inneburit över 500 uppdrag och lika många föreläsningar inom området som han idag bedriver i det egna konsultföretaget BrandPosition of Sweden.

BrandStar Alliances affärsidé:
Brand Star Alliance AB arbetar med utveckling och etablering av starka svenska karakteristiska och nischade varumärken med fokus på goda upplevelser – som bidrar till ökad livskvalitet. 

Mer om BrandStar hittar du på deras webb.

Fler nyheter

Är du vår nya affärscoach?

Vi erbjuder ett roligt och utmanande jobb på en arbetsplats där vi jobbar framåtlutat men också reflekterade. Självklart driver och brinner vi för frågor som mångfald, jämställdhet och hållbarhet.

Läs mer »

Sprint X 2.0 är i gång – ”Vi kom långt redan i förra Sprint X projektet, men det finns mer att göra så vi är glada att få driva ett nytt projekt i ytterligare tre år”

Syftet med det nya projektet, Sprint X 2.0, är att vidareutveckla och fördjupa det arbete som påbörjades i Sprint X. Målet är att nå ut till och stötta fler entreprenörer och innovatörer i länet, samt att öka kompetensen inom internationalisering, kapitalanskaffning, hållbarhet och effektiva team hos Movexums startupbolag.

Läs mer »

En coach för klimatet – så ska idrottsrörelsen bli nyckelspelare i den gröna omställningen

Idrotten har enorm påverkanskraft i samhället genom de stora folkrörelser som följer idrotten. Climate Champ grundades med visionen att göra idrottsrörelsen till en ledande kraft i klimatarbetet. Bolaget erbjuder idag utbildningar, workshops och en digital handbok, men håller just nu på att ta fram en mer avancerad digital plattform som hjälper föreningar att bland annat mäta sitt koldioxidavtryck, sätta upp mål och vidta konkreta åtgärder för att minska sina utsläpp.

Läs mer »

Findings and results from the first Round of NB Scale

As we reach the midway point of the second round of our international project aimed at preparing startups for their first entry into international markets, it seems fitting to revisit the participants from our inaugural round held last year. Have there been any significant breakthroughs thanks to the project, and have any companies already made their initial sales in a new country? Let’s delve into it!

Läs mer »

Anmälan till nyhetsbrev

Den här webbplatsen använder sig av cookies.