Sök
Stäng denna sökruta.

Nya inkubatorbolaget Klywa utmanar BI-branschen

Som vi berättat om tidigare så erbjöds majoriteten av deltagarna i vårens Boost Chamber plats i vårt inkubatorprogram. Håkan von Matern med bolaget Klywa har sedan sommaren arbetat vidare med sin  digitala BI-lösning Klywa Access i inkubatorn.

 
Håkan, vad ser du fram emot under de kommande 18 månaderna?
– Att verkligen få igång företaget och att få in flera kunder.
Kan du berätta lite om Klywa och hur idéen uppkom?
– Jag jobbade på Sandvik/SMT med BI (Business Intelligence) och ansvarade för en BI-miljö med cirka 900 användare globalt. Vi löste och utvecklade alla delar av BI under ett par år, men kunde inte göra något bra åt accesserna. Jag tog dialog med Qlik, Microsoft och sökte på nätet efter bra lösningar – men hittade inget bra. Fick då en idé om att ta fram en roll-baserad lösning – och utredde om det gick att göra i Excel, vilket visade sig vara omöjligt. Jag och min konsultkollega Magnus (vi har varit nära kollegor i fem år) fortsatte då att diskutera och modellera möjliga lösningar på fritiden. Efter några månader fick Magnus en eureka-upplevelse och vi kände att vi nu hade en lösning på ett problem som är allmängiltigt för otroligt många företag. Vi sökte och spelade in ytterligare två partners, en otroligt duktig systemutvecklare/arkitekt och en marknads- och försäljningsperson, båda med gedigen erfarenhet från systemutveckling från ett mindre IT-företag. Vi har därefter tagit fram en första prototyp som vi fick att fungera i mars 2017, vilket var en milstolpe där vi fick bevisat att tekniken fungerar. Vi grundade vårt aktiebolag i januari 2018 och vi har fått vår första kund i maj 2018.
Vad hoppas du få ut av inkubatorprocessen?
– Ett bollplank, att få ställa svåra frågor och någon som ställer rätt frågor till mig. Möjligheten att få arbeta i en stimulerande arbetsmiljö och att chansen att få träffa andra entreprenörer för att både ge och få input.
Är det några särskilda utmaningar vi vill fokusera på?
– Storskalig kommersialisering, automation av alla processer, sätta planer, uppföljning av aktiviteter med mera och kanske viktigast lära oss om kundernas behov och hur vi kan anpassa oss, vårt system och våra processer för att bli så bra som möjligt.
Vilken är Klywas största utmaning just nu?
– Att hitta fler kunder som vågar vara tidigt ute och testa något oprövat. Kunder som litar på vad vi erbjuder och att vi kan stå för våra löften. Endast stora kunder är intresserade av den här lösningen och de tenderar att kräva väldigt mycket.
Var befinner sig Klywa om fem år?
– Vi var växt lavinartat omsättningsmässigt till 50-100 msek. Vi har anställt inom främst försäljning och marknadsföring, men även support och utveckling.
Håkan von Matérn är 46 år och har cirka 20 års arbetslivserfarenhet som Business Controller och inom BI.

Fler nyheter

Är du vår nya affärscoach?

Vi erbjuder ett roligt och utmanande jobb på en arbetsplats där vi jobbar framåtlutat men också reflekterade. Självklart driver och brinner vi för frågor som mångfald, jämställdhet och hållbarhet.

Läs mer »

Sprint X 2.0 är i gång – ”Vi kom långt redan i förra Sprint X projektet, men det finns mer att göra så vi är glada att få driva ett nytt projekt i ytterligare tre år”

Syftet med det nya projektet, Sprint X 2.0, är att vidareutveckla och fördjupa det arbete som påbörjades i Sprint X. Målet är att nå ut till och stötta fler entreprenörer och innovatörer i länet, samt att öka kompetensen inom internationalisering, kapitalanskaffning, hållbarhet och effektiva team hos Movexums startupbolag.

Läs mer »

En coach för klimatet – så ska idrottsrörelsen bli nyckelspelare i den gröna omställningen

Idrotten har enorm påverkanskraft i samhället genom de stora folkrörelser som följer idrotten. Climate Champ grundades med visionen att göra idrottsrörelsen till en ledande kraft i klimatarbetet. Bolaget erbjuder idag utbildningar, workshops och en digital handbok, men håller just nu på att ta fram en mer avancerad digital plattform som hjälper föreningar att bland annat mäta sitt koldioxidavtryck, sätta upp mål och vidta konkreta åtgärder för att minska sina utsläpp.

Läs mer »

Findings and results from the first Round of NB Scale

As we reach the midway point of the second round of our international project aimed at preparing startups for their first entry into international markets, it seems fitting to revisit the participants from our inaugural round held last year. Have there been any significant breakthroughs thanks to the project, and have any companies already made their initial sales in a new country? Let’s delve into it!

Läs mer »

Anmälan till nyhetsbrev

Den här webbplatsen använder sig av cookies.