Sök
Stäng denna sökruta.

Framtiden är numera i synk!

Har du provat att sjunga ”Ja må han leva” i ett webbmöte så vet du att det är stört omöjligt att benämna sången som skönsång. Efter bara några sekunder spretar sången åt alla håll, det blir lika många tempon och toner som deltagare – roligt att lyssna på för jubilaren må hända men långt ifrån vackert.

Fenomenet som uppstår kallas för latens, det vill säga tidsintervallet mellan att något blir triggat tills reaktion inträffar. I gratulationssammanhang vänner emellan är fördröjningen som uppstår inget större problem. Men för professionella musiker och körsångare som vill förenas genom musiken digitalt är problemet så pass stort att det kräver en lösning. Detsamma gäller även inom gaming, webbmöten och mediaproduktion online och ett flertalet andra områden.  Och lösningen, den har Hudiksvallsbolaget L8tency tagit fram. Efter att framgångsrikt vässat sin idé på Propell i Hudiksvall med verifierings- och innovationsstöd från Almi har bolaget nu antagits till vårt inkubatorprogram för att där fortsätta affärsutvecklingen och lanseringen av sin tjänst.

Gänget bakom L8tency har i likhet med de flesta andra av oss genomfört sina möten digitalt under det senaste året. Uppifrån vänster ser vi Bengt Hammerlin, Tobias Bunne, Pontus Wicksell, Per Sundin, Sten Bunne och Marcus Rösth.

Historien bakom La10cy är en lång historia enligt grundarna själva. Den gemensamma nämnaren i grundarteamet är musiken, och de första tonerna till det som skulle bli La10cy uppstod i efterklangen av ett projekt som drevs av Kulturskolan i Hudiksvall. Projektet gick ut på att låta människor med funktionsvariationer spela tillsammans med professionella folkmusikspelemän. Spelningen skulle genomföras digitalt och för att resultatet skulle bli bra insåg en att en skulle bli tvungen att lösa den fördröjning som uppstår när ljud streamas digitalt.

– När man spelar tillsammans, alltså befinner sig på samma plats, så har vi vant oss att ropa in varandra, men den fördröjning som uppstår i interaktionen fungerar inte när man streamar liveljud. Man kommer ganska direkt ur fas, sjunger långsammare och långsammare, och tappar till slut hela gunget i sången, berättar Marcus Rösth, delägare med mjukvaruutveckling som specialitet.

Med stöd av projektmedel lyckades man till spelningen skapa en lösning som efter projektets slut blev liggande. Tills man förra sommaren, förenade av pandemin och viljan att spela tillsammans, plockade upp tråden för att utforska möjligheterna att göra en kommersiell tjänst av lösningen. Sedan hösten 2020 har arbetet pågått.

– Jag och Markus har båda suttit på Idéfabriken på Propell och kläckt idéer under långhelger. Vi är båda vana att arbeta med storbolag och att röra oss i den affärsvärlden. Sten och Pontus är entreprenörer men ingen av oss har erfarenhet av att driva startup, och i synnerhet inte inom tech, menar Tobias Bunne, delägare med industriell bakgrund inom verksamhets- och produktutveckling bland annat. bland annat. Vi har också jobbat med HNA, Almi, Fiber Optic Valley och RISE och vi har hittills fått mer stöd och support än vad vi kunnat förvalta. Jag är positivt förvånad över att det finns sådana väletablerade strukturer kring innovation i länet. Ett speciellt tack till Martin Askne som stöttat oss i affärsutvecklingen. Vi hade inte kommit dit vi är om det inte vore för honom, fortsätter Tobias.

Det La10cy gör är alltså att minimera den fördröjning av ljud och bild som uppstår vid livestreaming. Förenklat beskrivet så skickas bild och ljud snabbare samt utan komprimering, vilket innebär att kvaliteten, latensen och synkroniseringen blir bättre. Just nu är lösningen både en hårdvara och en app som användarna behöver, men på sikt kommer det att bli en mjukvarulösning. Marknaden är betydligt större än den bolaget först siktar in sig på, det vill säga kommunala musikskolor och privata musikutbildningsinstitut.

– Det spåret kräver mest kvalitetsmässigt, varför det blir viktigt initialt. Men i förlängningen är marknaden enorm. Vi har börjat titta på andra branscher och segment där simultankommunikation och livestreaming borde vara av vikt, bland annat inom online gaming, webbmöten, broadcasting, professionell mediaproduktion, poddcasting, försvars- och säkerhetsindustrin etc, menar Tobias.

– Hittills har man försökt att lösa problemen med latens med hjälp av ökad bandbredd, men latensen beror på andra saker, säger Marcus. När vi började att fundera över om vår lösning skulle kunna resultera i ett företag, och närmare undersöka vilka problem som vi kan lösa, blev listan relativt lång, något som bidrog till vårt beslut att köra igång.

Latens kan uppfattas som ett abstrakt begrepp som kan göras lite mer konkret om man översätter millisekundsfördröjningar med verkliga meter. I ett vanligt Teams-möte ligger fördröjningen normalt på mellan 300-500 millisekunder och i ett telefonsamtal omkring 150 millisekunder. Ljud med en meter mellan sändare och mottagare i verkligheten motsvarar 3 millisekunder. Tänk dig att arbetsmöte IRL där deltagarna är utspridda och står med drygt en kilometers avstånd mellan varandra och ska föra en sammanhängande konversation (!). För att med bra resultat kunna genomföra ett livestreamad spelning får latensen inte vara mer än 10-20 millisekunder, något som La10cy har löst. Det motsvarar att befinna sig i samma rum fast digitalt.

Var befinner ni er just nu i ert affärsutvecklande?

– Vårt mål är att komma med en fullt fungerande prototyp (MVP) till en handfull bolag inom musikundervisningsområdet under sommaren. Under hösten är målet att släppa en kommersiell tjänst inom ett par olika segment som löser både ljud och bild i sync på en generisk hårdvaruplattform, säger Tobias.

Skulle en kunna säga ett den digitala omställning som pandemin eldat på varit positiv för er?

– Ja, på ett sätt eftersom digitaliseringen det senaste året accelererat, vi upplever att följdfrågorna gällande vår tjänst blir mer rätt nu, än innan pandemin, menar Tobias.

Vilka är era drivkrafter, och mål med bolaget?

– Jag återkommer ofta till ett ord, fascination. Jag är väl vad man kan kalla för en entreprenör, man jag har aldrig drömt om guld och gröna skogar. Det finns en stark internationell bärighet på det vi skapat. Kulturskolor som erbjuder människor att studera och lära sig musik är vanliga här i Sverige, men tittar man på till exempel länder som Japan och Tyskland är det på de flesta håll en kommersiell historia att ta lektioner i musik. Och vår tjänst har gott om tillämpningsmöjligheter inom andra områden så breddningen är kittlande, säger Sten Bunne, delägare med flertalet titlar som bland annat musikterapeut, högskoleadjunkt och med en master inom musikpedagogik.

– Det som driver mig mest just nu är att jobba med något som ligger mig nära hjärtat, och som även bidrar ideellt. Jag kan tänka mig att göra en exit så småningom med tillräckligt med pengar för att jag ska kunna jobba lite friare och göra andra saker. Sverige är verkligen en testbädd för saker och marknaderna är oftast oändliga. Jag gillar innovationsmiljön vi befinner oss i nu och är gärna kvar i den på något sätt, berättar Tobias.

Vad hoppas ni få ut av samarbetet med oss?

– Att lyfta från marken helt klart. Att komma ur det första teknikverifierandet och få igång en verksamhet och ett bolag som börjar att bära sig själv, säger Tobias.

Mer om entreprenörerna:

Bengt Hammarlin – Senior programmerare och expert på säkerhets- och ljudteknik. IT-konsult.

Tobias Bunne – Medgrundare. Musiker och Ekonom. Styrelseproffs. Hållbarhetschef på Hiab AB.

Pontus Wicksell – Medgrundare. Medieproducent och expert på kamera- och bildteknik. Frilansande filmare.  

Per Sundin – Medgrundare. Senior programmerare, ”hacker” och expert på bildteknik.

Sten Bunne – Medgrundare. Musikterapeut och f.d. Kulturskolechef. Forskare inom neurologi,

psykologi, Social kommunikation och Hälsa.

Marcus Rösth – Medgrundare. Expert på användarflöden, UX/CX och HMI. Chef för Styrsystem och Mjukvaruplattformar på Hiab AB. 

Fler nyheter

Designduo satsar på hemmakontor

Nu välkomnar vi till inkubatorn ännu ett bolag vars idé inledningsvis var ett examensarbete. Designduon Evelina Turesson och Andreas Berggren ska tillsammans med Movexum affärsutveckla sitt koncept för hemmakontor; Sand & Björk.

Läs mer »

Är du vår nya affärscoach?

Vi erbjuder ett roligt och utmanande jobb på en arbetsplats där vi jobbar framåtlutat men också reflekterade. Självklart driver och brinner vi för frågor som mångfald, jämställdhet och hållbarhet.

Läs mer »

Sprint X 2.0 är i gång – ”Vi kom långt redan i förra Sprint X projektet, men det finns mer att göra så vi är glada att få driva ett nytt projekt i ytterligare tre år”

Syftet med det nya projektet, Sprint X 2.0, är att vidareutveckla och fördjupa det arbete som påbörjades i Sprint X. Målet är att nå ut till och stötta fler entreprenörer och innovatörer i länet, samt att öka kompetensen inom internationalisering, kapitalanskaffning, hållbarhet och effektiva team hos Movexums startupbolag.

Läs mer »

Anmälan till nyhetsbrev

Den här webbplatsen använder sig av cookies.