Livsmedelsindustrin – en startupbransch

Vad är en startup-företagare för dig? För en del dyker bilden av apputvecklare eller robotprogrammerare upp. Andra ser mikroölbryggare eller miljökämpar som vill minska matsvinnet. De senaste är heta inom startup-branschen just nu. 

 

Runtom i världen arbetar såväl uppfinnare som entreprenörer, kockar och bönder med att utveckla nya metoder för att skapa en mer effektiv och hållbar livsmedelskedja.

 

Trots en ekonomiskt tuff bransch att bli framgångsrik inom så har svensk livsmedelsindustri växt så det knakat med den största andelen nystartade företag av alla industribranscher de senaste åren. Hantverkskunnande och ny forskning tros ligga bakom att många väljer att starta eget inom livsmedelsindustrin.

 

Trots tuffa förutsättningar är det en bransch inom vilka många entreprenörer har ett brinnande intresse för hållbarhet och med en övertygelse om att innovationer och nytänk krävs för att klara FN:s hållbarhetsmål.

Livsmedelsindustrin behöver också hitta nya vägar för en hållbar utveckling – här blir samarbetet med innovativa startups det som skapar förnyelseprocesser. Coronapandemin tros ha påverkat matsektorn då bland annat intresset för hälsa har ökat markant men också haft effekt på hemleverans av mat som exempelvis Foodora och Picsmart 

Hållbarhet och klimatförändringar står i regel högt upp på agendan där matsvinn och skiftet av det protein vi äter är stora frågor.

För bara några år sedan var intresset för vad som hände i matsektorn tämligen svalt men idag kan vi konstatera att det så kallade ”foodtech-området” är hetare än någonsin. Nya tjänster och produkter har vuxit explosionsartat. 

– Det är underbart att se hur matbranschen har vaknat, nu får man hålla sig på tårna för att hänga med, säger Elén Faxö, livsmedelsstrateg och grundare av Innovationbooster samt styrelseledamot i Livsmedel i Fokus. 

 

Ser man till vilka bolag som just nu är attraktiva att investera i kan man konstatera att det pågår en rusning inom svenska foodtech-bolag. Investeringarna i den sektorn har ökat med 120 procent under de tre senaste åren. Det är allt från vegansk ost och fejkfisk till digitala matbutiker som attraherar kapital. Sverige har även en accelerator specialiserad inom just foodtech och som hjälper startupföretag som redan kommit en bit på vägen. Läs mer om https://swedenfoodtech.com/

 

Även på hemmaplan så jobbas det med foodtech-lösningar. Företaget MatVärden Gävleborg arbetar för att alla som bor i Hälsingland och Gästrikland ska kunna köpa lokalproducerad mat. De har samlat alla livsmedelsproducenter i regionen och hoppas att på så sätt att livsmedelsproduktionen både ska öka i kvalitet och volym.

 

 

Har du en affärsidé som du vill få professionell feedback på eller har du redan kommit en bit på vägen med ditt startup-företag? Hör av dig till oss! Vi hjälper entreprenörer i region Gävleborg att växa genom vårt affärsstöd.

Fler nyheter

Vi åker till Slush!

På plats finns även 2 600 investerare som tillsammans representerar ett värde av 1 trillion dollar (!!!). Det gör Slush till det största eventet i världen sett till representationen av riskkapital.

Läs mer »

Redo för Innovation Week?

Innovation Week X är ett veckolångt event som handlar om att främja innovation, inspirera till nya idéer, uppmuntra entreprenörskap.

Läs mer »

Anmälan till nyhetsbrev

Den här webbplatsen använder sig av cookies.