All inclusive-koncept för elcyklar tar plats i inkubatorn

31 januari 2019

Intresset för eldrivna fordon som bilar, cyklar och skotrar visar en stadig uppåtgående trendkurva.  I Stockholm etablerade sig förra året aktörer som Voi Technology och Lime; bolag som hyr ut el-scootrar. Intresset från konsumenterna har varit stort men satsningarna är omdebatterade. I oktober rapporterade Dagens Nyheter att Stockholm stad håller på att utreda ett eventuellt förbud mot scootrarna, som till skillnad mot för elcyklar inte behöver parkeras på särskilt utmärkta ställen utan kan lämnas varsomhelst och som på så sätt orsakat arga medborgare som tycker de skräpar ned. Att scootrarna dessutom enligt en nypublicerad studie från Kalifornien är betydligt farligare att färdas på jämfört med cyklar gör framtiden för just elscootrar lite svajig. Det är med andra ord med rätt timing som Pär Burefjord med sitt bolag Lifestyle Bike Rental AB nu gör entré på marknaden. Målgruppen är till skillnad mot för Voi och Lime är dock inte enkom människor som behöver ta sig från a till b på ett miljövänligt, smidigt och enkelt sätt, utan för människor som också vill göra det med stil och säkert – och med hjälp av elcyklar. Lifestyle Bike Rental AB är det första bolaget att antas till inkubatorn 2019.

pär burefjord
Pär Burefjord under arbetet med sin Business Model Canvas i höstens omgång av utvecklingsprogrammet Boost Chamber.

Pär Burefjord har den entreprenöriella åran i blodet. Uppväxt i en ICA-handlarfamilj och med stor erfarenhet från detaljhandeln har han både drivit egna bolag som varit med i uppbyggnaden av andras.

– Jag har bland annat jobbat som butikschef på Granngården här i Gävle där jag drev mycket förändringsarbete och var med och byggde upp deras kundklubb bland annat. Jag blev senare inköpschef vilket innebar att jag jobbade mycket i Kina med internationella inköp och byggde kunskap om hur man jobbar med import och de processerna. Jag har även haft olika ledande globala roller på Sandvik som ökat min försäljningskunskap och B2B-kunskap, de senaste åren som logistikchef med ansvar för supplier-kedjan. Jag har med andra ord tycker jag byggt på en bra kompetens och bakgrundsportfölj för att kunna se helhetsaffären. Drivet har funnits i alla mina tidigare roller men nu tycker jag det är dags att inte bara tänka idéer utan även att genomföra dem.

En av flera modeller av elcyklarna som kommer finnas till uthyrning.

– Jag tänkte ”fasen vilken cool grej” när jag såg elscootern och började genast kolla om det fanns något liknade här hemma i Sverige, vilket det inte fanns. Då tog jag hem fem stycken och testade, möttes av ett jätteintresse och så blev fem stycken scootrar till en hel container full av scootrar. Det blev surr kring verksamheten och en dag så tipsade någon mig om de här coola elcyklarna som idag är det vi kommer att satsa på, tillsammans med ellådcyklar. Jag letade rätt på grundaren av elcyklarna, en fransman bosatt i Kina, och köpte in ett par cyklar. Ett par Skype-möten senare drog jag till Kina och för att sätta upp agenturen för Sverige, och kom hem med agenturen för hela Skandinavien. Det var väl då som allt blev väldigt konkret och tydligt att det var det här jag skulle satsa på.  Jag sa upp mig från Sandvik, konsultade ett halvår samtidigt som jag jobbade med min idé, blev antagen till Boost Chamber och nu är det bara att köra!

Idén till ett helhetskoncept för uthyrning av elcyklar föddes under 2018. Då hade Pär sagt upp sig från Sandvik och drev sedan två år tillbaka företaget Active Brands Sweden AB tillsammans med några kompanjoner. Active Brands importer bland annat elcyklar från Kina och säljer vidare till svenska cykelhandlare. Efter flera besök i Barcelona, där Pär noterade att just uthyrningen av cyklar och främst elcyklar var ostrukturerad och outvecklat, och efter ett besök i Kina där Pär såg en elscooter som inte liknade något han sett på den svenska marknaden, såddes fröet till det bolag han idag ska driva i inkubatorn.

Lifestyle Bike Rental ABs affärsidé är att bygga ett franchise-koncept för uthyrning av elcyklar som paketeras som en all inclusive-lösning för entreprenörer, organisationer, kommuner eller städer.  Det innovativa med Pärs idé är dels helhetskonceptet, dels utseendet på cyklarna.  

– En av usparna med våra elcyklar är tillgänglighet – det finns idag nästan inga elcyklar att hyra. Det finns i ett fåtal större städer så kallade sharingsystem men de fokuserar på enskilda personer som behöver transport från exempelvis pendlingsstationer till kontor. Och det är vanliga elcyklar som erbjuds. Vår målgrupp är de som vill pendla med hjälp av elcykel och som vill ha en läcker elcykel när de gör det, dels målgruppen människor som turistar och vill uppleva en stad på elcykel. Idag kan du i de större städerna hitta enskilda elcyklar att hyra, hos mindre handlare, vilka du ofta måste söka upp fysisk för att se utbudet hos.  Det finns sällan bokningssystem vilket gör osäkerhetsfaktorn väldigt hög. Ytterligare en målgrupp är familjer som vill hyra elcykel – den möjligheten är väldigt begränsad i dag. Vi kommer erbjuda ellådcyklar och enligt mina efterforskningar kommer vi bli först inom Sverige med det. 

Helhetskonceptet, eller allinclusive-konceptet, innebär att den aktör som vill erbjuda elhyrcyklar som ett alternativ till besökare eller kunder, antingen kommer att kunna köpa eller hyra en container full av elcyklar där konceptet är helt färdigt, allt från cyklarna till inredningen av containern, bokningssystem, service-avtal et cetera. Tillstånd för upplåtelse av plats och eventuella andra tillstånd som krävs ansvarar aktören själv för.

– Jag tror och hoppas att den första containern med elhyrcyklar kommer att stå i Gävle, näst på tur tror jag blir Stockholm, och jag hoppas på en i Ockelbo ganska omgående också.

 

Du var en av 37 entreprenörer som förra året fick möjlighet att affärsutveckla sina idéer i vårt utvecklingsprogram Boost Chamber – vad skulle du säga att det programmet gav dig?

– Utan Boost Chamber hade jag inte varit där jag är nu med den här idéen. Boost Chamber fungerade både som en morot och som en piska. Jag fick möjlighet att testa idén, sitta på andra sidan av skrivbordet och bli coachad. Jag har vridit och vänt på tankar och idéer, verifierat och kommit mycket snabbare framåt. Boost Chamber bygger många viktiga delar som kundverifiering, koncept och plattform.

 

Vad ser du fram emot att få hjälp med i inkubatorn? 

– Oh, framdrift! Och grym coachhjälp! Framförallt att arbeta igenom affärsmodellen och göra bolaget flygfärdigt. Förhoppningsvis också undvika misstag.

 

Var tror du att ditt bolag befinner sig om fem år?

– Då är vi ett etablerat hyrkoncept i hela Europa och finns med som alternativ till alla ”hop on & hop off” -bussar i alla större städer i Europa. Ett tjugotal anställda.

 

 

Bolagsnamn: Lifestyle Bike Rental AB

Grundare: Pär Burefjord

Ägare: Pär Burefjord

Bransch/Industri: Smarta hållbara städer

Affärsidé i korthet: Bygga ett franchise-koncept för uthyrning av elcyklar. Paketera som all inclusive-lösning för entreprenörer/aktörer.

Marknadspotential: Jag tänker att idén går att skala upp till länder inom Europa ganska snabbt. Det finns idag inget gemensamt varumärke för elcykeluthyrning.

Senaste nytt/aktuellt: Jag hoppas få förstudiemedel från Almi och innovationsstöd från Region Gävleborg och då trycker jag på knappen till en pilotcontainer. Vi har en butik i Sandviken idag i mitt andra bolag Active Brands Sweden AB där man kan köpa och se elcyklarna och scootrarna. Vi har även en webshop www.myvelo.se där sortimentet visas och säljs.

Om entreprenören:

Pär Burefjord, 47 år. Har drivit ICA-butik, jobbat i detaljhandeln på bolag som Granngården som bland annat inköpschef. Olika ledande globala roller inom Sandvik. Importerat och sålt Kendamas som Sveriges nästa största leverantör. Nu egen företagare med Lifestyle Bike Rental AB och Active Brands Sweden AB. i