Boost Chamber - testa och verifiera din idé

Utforska och utveckla din idé i vårt populära program!

Det första steget i att affärsutveckla sin idé med stöttning och coahing av oss är att delta i vårt utvecklingsprogram Boost Chamber. Här får du affärsutveckla din idé tillsammans med andra entreprenörer och innovatörer. Du ges möjlighet att vässa din idé och få en första förståelse om hur man förvandlar en idé till ett framgångsrikt företag. Du får prova rollen som entreprenör och börja fundera över vilken roll du ska ha om du ska bygga ett företag. Kanske det finns andra kompetenser än dina egna som behövs för att förverkliga din idé – och hur skulle ett sånt team kunna se ut? Vi kör två omgångar varje år, en på våren och en på hösten. Antalet platser är begränsade. Höstens omgång körs digitalt med hjälp av digitala mötesplattformar som Zoom, Skype och Teams. 

Vem kan delta?

Boost Chamber riktar sig till dig som bor i Gävleborgs län och som har en idé som befinner sig i ett tidigt idéstadie. Du behöver inte ha några förkunskaper men vi vill att du är en driven person som är villig att avsätta den tid som programmet kräver. För att antas till vårt utvecklingsprogram bedömer vi din idé efter samma kriterier som till inkubatorprogrammet. 

Mikael Malmgren deltog hösten 2019 i Boost Chamber.

När jag ansökte till Boost Chamber så hade jag egentligen ingen koll på vad programmet faktiskt var – jag hade bara hört talas om det från några personer som rekommenderade det. Nu i efterhand är jag otroligt glad och stolt över att ha deltagit i programmet. Hjälpen jag fick gav så stor påverkan och var såpass nyttig att jag inte ens kan tänka mig var jag skulle varit idag utan Boost Chamber. I programmet fick vi lära oss att jobba med samt utveckla vår affärsidé, och det är just det mitt bolag gjort nu en längre tid. Det har varit jobbigt att behöva ändra planen så många gånger men samtidigt otroligt nyttigt och värdefullt! Nu är vårt bolag äntligen i fas för att börja utveckla vår hemsida och applikation så att vi kan förenkla live-streaming och göra det till något där vem som helst kan dela med sig av sin hobby!

Du får jobba med

Bygga grund

Genom kända startup-metoder utforskar vi din idé. Du får professionell feedback och individuell affärscoaching.

Ifrågasätta

Vi jobbar med frågor som till exempel vem är min kund? Vad är mitt erbjudande och hur paketerar jag det? Hur når jag kunder? Vilka resurser och kompetenser behöver jag?

Vidareutveckla

Vad blir nästa steg? Kan min idé lösa fler problem?

Inspirera

Tillsammans med övriga deltagare kommer du att lära dig massor och ha roligt på vägen!

Här har ni gänget som den 10 mars påbörjade vårens omgång av Boost Chamber;Areti Sevonen, Madeleijn Perjos, Jeanette Gottschalk, Emil Svensson, Per Collner, Nisse Palm och Jacob Lundberg.

Detta ingår

– Affärscoaching och feedback på din idé.

Nätverksbyggande med viktiga aktörer

– Fri tillgång till innovationsmiljöerna Propell Innovation, Movexum och Sandbacka Park

– Tillgång till innovationscoacher och expertis inom olika områden

– Pitchtillfällen en gång i månaden inklusive feedback

– Inbjudningar till spännande seminarium, föreläsningar och tävlingar

Om programmet

För varje omgång välkomnar vi 6-8 idébärare och startups att delta. Programmet pågår under 10 veckor och innehåller såväl heldagsaktiviteter som halvdagsaktiviteter.

Alla deltagare skriver på sekretessavtal gentemot varandra så att alla kan vara öppna med sina idéer. Medarrangörer till Boost Chamber är Propell Innovation i HudiksvallGävle Innovation Hub och Sandbacka Park i Sandviken. Programmet innehåller teoridagar i Gävle, Sandviken och Hudiksvall, ett två dagar långt Boost Camp, Business Reviews och pitchträningar. Boost Chambern avslutas med en slutpitch inför en kunnig investerarpanel.

När samtliga deltagare i Boost Chambern levererat sina pitchar skriver vår investerarpanel en rekommendation om deltagare som önskar fortsätta att jobba med sina idéer i vårt inkubatorprogram.

Programmet leds av Movexums affärscoach Gunilla Roberg och våra övriga affärscoacher Johan Wickenberg, Ivar Renngård och Richard Hainsworth med stöd av Martin Askne från Propell Innovation.

 

Pris: 2 000:- per deltagare.

Mål med Boost Chamber:

Du ska ha uppnått en problemsolution-fit – det vill säga en första verifiering av att din idé löser ett problem för din kund.

Ta chansen du också och sök!

Intresseanmälan Boost Chamber 2020

Antalet platser till varje omgång är begränsade så är du intresserad – skicka oss din intresseanmälan idag. Den är inte bindande på något sätt men en förutsättning för att vi tillsammans ska kunna ta reda på om Boost Chamber är något för dig.

Då du skickar en intresseanmälan till Movexum registreras dina personuppgifter. Vi behöver ditt samtycke för att kunna administrera din intresseanmälan. Genom att du samtycker till villkoren i denna text godkänner du att Movexum får samla in, behandla och använda dina personuppgifter. Vi ber dig därför att du noggrant läser igenom denna text och klickar för samtycke om att du förstår och godkänner villkoren.

Fjolårets deltagare berättar

Jonna Burefjord och Michaela Sundelin, deltagare i Boost Chamber #1 2019 med idén om en HR-tjänst involverade AI.

Förändrade vårt utvecklingsprogram er idé på något sätt?

– Ja, delvis. Vår idé har blivit ännu vassare och vi har också hittat nya infallsvinklar till hur våra kunder kan nyttja den.

 

Hur var det att vässa sin idé tillsammans med andra idébärare?

– Jättespännande! Vi har lärt oss mycket och fått nya perspektiv på saker. Det som är så bra med Boost Chamber är att samtliga deltagare är så transparenta, vill dela med sig och lära sig mer. Det ger utrymme för att vi ger varandra bra och konstruktiv feedback.

 

Sara Rooth, deltagare i Boost Chamber #1 2019 med idén om ett system för att hantera matavfall.

Hur  skulle du summera de 12 veckorna?

– Det har varit inspirerande men också utmanande att vässa sin idé tillsammans med andra. Boost Chamber gav mig en djupare förståelse och kunskap så att jag kunde tydliggöra min idé och se nya möjligheter. Sammantaget var programmet mycket lärorikt och trevligt med duktiga coacher.

 

Vad händer för dig härnäst?

– Jag tror det kommer att vara avgörande för min idé om jag får möjlighet att fortsätta utveckla den i inkubatorn. Jag behöver fortsatt stöd och coaching, och finansiering, för den tid som behövs för att ta min produkt ut på marknaden.

 

Emelie Magnusson, deltagare i Boost Chamber #1 2019 med idén om en app anpassad för skönhetsindustrin.

Hur skulle du summera de 12 veckorna?

– Det har varit händelserika, intensiva och lärorika veckor som fick mig att inse hur viktig en build-up är och vad som krävs!

 

Vilket var det största aha-momentet?

– Att det finns så otroligt talangfulla likasinnade och även lika drivna coacher!

 

Christian Larsson, deltagare i Boost Chamber #1 2019 med idén om en portabel elladdningsstation för bilar.

Förändrade vårt utvecklingsprogram på något sätt din idé?

– Kanske inte radikalt, men det hjälpte till att sortera olika områden med  till exempel inkomster och utgifter, kunder och inte direkta kunder. Däremot fick jag genom de andra deltagarna mycket input som formade idén från hemmabruk till mer offentlig infrastrukturprodukt.

Något du hade velat haft mer av?

– presentationsteknik från början och mer hjälp att styra in pitchen på rätt fokus.

"Härlig stämning, viktiga inputs, duktiga och engagerade coacher"

Några deltagare från tidigare Boost Chambers berättar om sina idéer och delar med sig av sina erfarenheter från vår förinkubator.