FAQ - vanliga frågor

Här hittar du de vanligast förekommande frågorna vi får.

Alla som har för avsikt att etablera sitt bolag i Gävleborgs län och som uppfyller våra antagningskriterier.

Om du vill utveckla din affärsidé med stöd av oss så tittar vi på fem saker;

  1. Innovationshöjd. Din idé behöver ha någon form av unikitet. Det kan vara en helt ny produkt eller tjänst, en ny lösning på ett gammalt problem eller att du har ett försprång som gör att du blir först på marknaden med din affärsidé.
  2. Skalbarhet. Din idé får inte vara personberoende och den behöver kunna växa intäktsmässigt utan att dra på sig lika stora kostnader.
  3. Internationell potential. Din affärsidé behöver ha potentialen att lyckas på fler marknader än den svenska.
  4. Driven entreprenör. För att ta dig igenom våra program på utsatt tid behöver du kunna lägga minst 20 timmar arbetstid dagtid i veckan.
  5. Hållbar. Din idé behöver jobba mot och stötta ett eller flera av de globala målen. 

Att delta i vårt 10-veckors program Boost Chamber kostar 1000 kronor. Antas du till vårt inkubatorprogram faktureras ditt bolag 1 000 kronor i månaden.

Du kan läsa mer om vad som ingår i våra program på sidorna Boost Chamber respektive Inkubatorn. Utöver all den kunskap och individuella coachingen du får har du som inkubatorbolag också tillgång till kontorsplats på vårt huvudkontor i Gävle.

Då bokar du med fördel ett Kolla & Bolla-möte med någon av våra affärscoacher. Det är ett förutsättningslöst möte, under sekretess såklart, där du får möjlighet att ställa dina frågor.Kolla och bolla

Både ja och nej. Som inkubatorbolag har du möjlighet att söka upp till 20 000 per år för att utveckla din idé. Klassas ditt bolag som excellent finns det medel på upp till 200 000 kronor att söka under den tid du är antagen i inkubatorn. Det här berättar vi gärna mer om när du skickar en ansökan till oss.

Det första som händer är att någon av våra affärscoacher kontaktar dig för att få veta lite mer om dig och din idé. Verkar det som att din ansökan matchar våra antagningskriterier får du svara på lite fördjupande frågor. Den affärscoach som du varit i kontakt rådfrågar sedan sina kollegor och kommer med ett förslag på huruvida Movexum är rätt organisation för dig. Om inte så får du tips på vilka övriga aktörer du kan vända dig till för att få hjälp. Om du rekommenderas att antas till något av våra program tecknas ett gemensamt avtal. Allt sker såklart under sekretess. 

Då säger du helt enkelt upp avtalet, det är inte krångligare eller mer dramatiskt än så.

Vi jobbar med alla typer av idéer som matchar våra antagningskriterier. För att se vilka bolag som just nu jobbar med att affärsutveckla sina idéer i inkubatorprogrammet så kika här. På samma sida hittar du ett gäng bolag som vi jobbat med sedan starten 2008.

Som regional inkubator är det vårt uppdrag att erbjuda alla länets invånare samma möjligheter till hjälp och stöttning. För att säkerställa att så är fallet behöver vi kunna sammanställa och analysera viss statistik, för att om nödvändigt kunna vidta åtgärder. Informationen vi ber om är endast för internt bruk.

Inom det vi kallar för det innovationsstödjande systemet (aktörer som på något sätt jobbar med att utveckla unika affärsidéer) så förekommer det ibland branschtermer. Vi försöker att alltid förklara de ord vi använder men ibland missar vi tyvärr. Vår branschorganisation SISP har satt samman en liten ordlista med vanligt förekommande ord, kika gärna på den om du saknar förklaring till något ord.