Längdskidor utan snö? Nu kommer innovationen som gör det möjligt att åka längdskidor året runt

lars englundLars Englund är ett välkänt namn i hemorten Bollnäs. Där har han framgångsrikt drivit kartongfabrik och sedan 2014 sporthotellet Bollegården. Han har dessutom genom sin tidigare karriär som elitbackhoppare sett till att ett antal SM-medaljer har förärats Bollnäs. Nu har det blivit dags att internationellt placera sig själv och Bollnäs på kartan, det genom innovationen Summerski som möjliggör längdskidåkning utan snö, och året runt. Till sitt utvecklingsteam har Lars knutit till sig Dala Sports Academy, KTH och en av världens främsta längdskidåkare genom tiderna; Thomas Wassberg. Med hjälp av oss på Movexum affärsutvecklas nu idén som kan komma att förändra hur världen ser på längdskidåkning. Summerski är det senaste bolaget att antas till vårt inkubatorprogram.

 

Lars, berätta om hur idén till Summerski uppkom?

–       Jag såg en liknande lösning som Summerski i Italien när jag var 20 år gammal. Då användes plastmattorna till att åka slalom på och krävde en kort och brant backe för att det skulle fungera. Jag sa till mig själv då att jag skulle bygga en sån bana när jag blev stor. Iden med platskidåkning är i sig inget nytt, som gammal backhoppare har jag ju hoppat på såna mattor men jag påmindes om idén igen när jag tog över Bollegården. Då utvecklades idén från att vara att vara något man använder för backhoppning och slalom till bli plastskidspår för längdåkning.

Och vad är Summerski?

–       Summerski är ett specialutvecklat plastskidspår som möjliggör längdskidåkning under barmarkssäsongen. Det är ett säkrare alternativ än rullskidor till exempel. Det finns liknande alternativ på ett fåtal platser i världen men vi ligger längst fram i utvecklingen. Idag finns ett testspår här på Bollegården och Vasaloppet har köpt in 100 meter spår.

 

Tillsammans med Dala Sports Academy har Lars genomfört friktionsmätningar för att verifiera platskidspårets prestanda. Utan att idag behandla själva plasten kan man uppnå åkningsförhållanden som motsvarar att åka i ett något tyngre före på snö. Även KTH, Kungliga Tekniska Högskolan, har stöttat med materialanalyser för att åkningen på plasten ska bli så lik åkningen på snö som möjligt. Thomas Wassberg är engagerad och anlitad som teknisk konsult. Såhär säger Thomas om Summerski:

– Jag har provat en kortare sträcka och blev förvånad att det var så likt snö, men jag vill prova en längre sträcka innan jag bedömer något mer. Bygg ett längre spår så kommer jag och provar!

Plastskidspåret kan placeras på i princip alla underlag men viss markpreparation kan behövas. Plasten som spåren tillverkas av är återvunnen och går att återvinna igen.

–       Ur ekonomisk och hälsomiljövänlig aspekt är Summerski än bättre lösning än att spruta snö, som ju kräver mycket energi som sedan försvinner när snön tinar bort. Jag tror vår lösning är skidanläggningarnas framtid.

 

Vad ser du fram emot under de kommande 18 månaderna som vår inkubationsprocess pågår?

–       Jag förväntar mig att få hjälp med att fokusera, feedback och stöttning. Att få en knuff i rumpan, att komma till skott, att komma fram! Jag vet att jag innan processen är slut har byggt ett demospår som kommer att vara världens längsta.

Vill man prova att åka på Summerski idag finns ett testspår på Bollegården. Vasaloppet har också köpt in ett 100 meter långt plastskidspår. Även det svenska skidsportförbundet har visat intresse och vill veta mer om innovationen.

–       Den bästa kommentaren jag fått hittills sedan jag börjat det här projektet kommer ändå från den lokala skidhandlaren som sa: ”När du lagt ett sånt här spår Englund, då kommer jag kunna ha en hylla med skidgrejer framme på sommaren”.

 

Hur svarar du skeptiker?

–       Tja. Ingen trodde på Janne Boklöv när han började att hoppa V-stilen, idag hoppar alla backhoppare så.

Hur ser du på ditt bolag om fem år?

–       Då hoppas jag att vi etablerat oss som den främsta tillverkaren av skidspår.

 

Fakta Summerski

Bolagsnamn: Speedface AB/ Summerski

Ägare och grundare: Lars Englund

Affärsidé: Möjliggöra längdskidåkning på sommaren med samma utrustning som på vintern.

Marknadspotential: Global

Senaste nytt: Har sålt ett 100 meter långt demospår till Vasaloppet.

Hemsida: summerski.se

 

Om entreprenören

Lars Englund

48 år

Driver sporthotellet Bollegården som innefattar hotell, utomhustempererat bad, restaurang och nattklubb. Äger industri- och hyresfastigheter. Aktuell som inkubatorbolag i Movexum med innovationen Summerski.

 

 

 

 

 

Please follow and like us:

Genom att fortsätta använda vår webbplats godkänner du användandet av kakor. Mer information. 

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close