”Man kan inte sitta hemma på kammaren och fnula, då kommer man aldrig ur sin egen lilla bubbla”

Fredrik Larssson är en de tre grundarna till Zential.

Att verifiera sin idé är, om inte det allra viktigaste, så helt klart en av de viktigaste grundstenarna när man som startup jobbar med att ta sin idé vidare. Ett av våra bolag som metodiskt och strategiskt jobbat med verifieringen av sin idé är Zential. Här berättar två av de tre grundarna, Fredrik Larsson och Stefan Eriksson, om sitt arbete.

Det var ur deras eget behov som idéen om Zential föddes. Både Stefan Eriksson och Fredrik Larsson var vana att som frilansare arbeta i flertalet projekt med olika uppdragsgivare och med uppdrag som löpte parallellt med varandra. Ett verktyg eller en tjänst som underlättade och förenklade för dem att effektivt samordna sina uppdrag och resurser i de olika projekten saknades och en process om att själva skapa ett sådant verktyg inleddes.

När i processen började ni att undersöka behovet av ert verktyg hos andra frilansare, det vill säga när började ni att försöka verifiera er idé?

Standardsvaret för oss, och för de flesta andra entreprenörer tror jag, är alldeles för sent. Men det är en av de starkare fördelarna med att medverka i Movexums inkubatorprogram, här har vi fått hjälp med att verifiera vår idé på ett systematiskt sätt och med vänlig coachning fått insikt och verktyg för att effektivt kunna göra våra verifieringar. Våra verifieringar har lett till att vi har gjort stora förändringar i tjänsten, både vad gäller vilka funktioner som ska finnas eller inte men också vilka funktioner vi ska prioritera. Det visade sig till exempel att saker som ekonomi eller fakturering genom tjänsten inte ens var på topp 15-listan över problem som vår målgrupp behövde lösa eller få hjälp med.

Zential är kort beskrivet en digital plattform för frilansare som bättre vill få koll på sina projekt och aktiviteter. Tjänsten är inte branschspecifik utan kan användas av frilansare inom alla branscher. Genom det positioneringsarbete Stefan och Fredrik har gjort tillsammans med Movexum har man dock identifierat några kategorier av frilansare som är prioriterade och det är frilansande designers, utvecklare och projektledare – människor som är vana att ta till sig nya projekt och metoder och som är beroende av att samverka med andra. Det är även frilansare inom dessa kategorier som Zential främst vänder sig till när det kommer till att verifiera sin tjänst då den kräver en viss datormognad.

Vilka metoder använder ni för att verifiera er tjänst?

– Vi hade ju inledningsvis en mängd hypoteser som vi behövde testa. Vår känsla var ju att vi kommit fram till en briljant lösning som vi nu bara behövde stämma av med andra. Genom djupintervjuer, enkätintervjuer, digitala utskicksenkäter och med hjälp av testgrupper har vi fått väldigt bra feedback. Viktigast är att identifiera målgruppen och därefter hitta målgruppens topp fem huvudvärkar. Lyckas man med sin idé pricka av tre av de fem, och tröskeln för målgruppen år låg, då har man nåt. Med tröskeln är låg menar vi att det inte blir krångligt eller jobbigt för målgruppen att konvertera till din tjänst, eller skifta till den. 

Hur hittade ni människorna ni behövde få svar av?

– Genom personliga nätverk, antingen på individnivå eller gruppnivå. De lärdomar vi dragit är att svarsfrekvensen blir högre ju närmare personlig relation man har till den tillfrågade. Det är bra att verifiera genom flera olika metoder parallellt eftersom man får olika typer av svar och respons.

Vilket är ert tips till den entreprenör som tycker sig sakna ett personligt nätverk att nyttja för att verifiera sin idé?

– Man måste vara lite full i fan och inte springa omkring med skämskudden. Man måste våga blotta sig. Man kan inte sitta hemma på kammaren och fnula, då kommer man aldrig ur sin egen lilla bubbla. Och vara öppen i sin dialog med de som kanske ska testa din produkt. Movexum kan med sitt nätverk bistå med kontakter.

Hur är det att motta feedback, till och med kritik, för något man jobbar med?

– Vi är nog ganska cyniska, för vår reaktion är ”tack gode gud att vi inte lagt ner mer tid och pengar än vad vi redan gjort på att bygga den här tjänsten”. På en av kurserna vi gick var det en föreläsare som sa att om man inte skäms lite när man lanserar sin produkt, då har suttit och utvecklat den för länge. Det stämmer.

Var befinner ni er nu i er verifieringsresa, för det är ju en resa som egentligen aldrig tar slut?

– Vi har en testversion som vi både använder själva sedan ett halvår tillbaka, och nästa vecka släpper vi på ett tiotal externa användare. Om de giggar på så jackar vi på fler funktioner och lanserar en 1.5-version med ännu fler användare, kanske internationella.  Vi jobbar oss uppför en trappa med olika släpp. Det gäller att hela tiden verifiera och jobba iterativt, att känna av marknaden. Hela tiden få bekräftat att vi är på rätt väg och skruva hela tiden. Det tycker jag vi fått bra hjälp med av Movexum, metodiken och systematiken. Vi planerar en Zential 2.0 som ligger cirka ett, ett och ett halvt år, framåt i tiden.

Mer om Zential hittar du här på deras hemsida eller ”Digitala plattformen Zential ett av våra nya inkubatorbolag”.

Please follow and like us:

Genom att fortsätta använda vår webbplats godkänner du användandet av kakor. Mer information. 

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close