Sök
Stäng denna sökruta.

MYoroFace erhåller internationaliseringsstipendie från Ahlgrenska fonden

Idag meddelade styrelsen för Robert och Anita Ahlgrens Donationsfond att de beviljat Hudiksvallsföretaget MYoroface ett internationaliseringsstipendie. Donationsfonden ska främja insatser som stödjer internationell handel eller utvecklingen av den internationella handeln. Fondens avkastning ska användas till utdelning. Vilka som får stöd från donationsfonden beslutas av dess styrelse.
MYoroface är något så ovanligt som ett forskningsbaserat innovationsföretag med internationella tillväxtambitioner som vill fortsätta ha sin bas i Hudiksvall i Gävleborg. De har utvecklat produkten IQoro®, som med bevisad effekt behandlar ät- och sväljsvårigheter. MYoroface har varit ett bolag i den regionala företagsinkubatorn Movexum och är sedan ett antal år tillbaka ett alumniföretag som nu bygger sin långsiktiga tillväxtresa med utökad internationell marknad. Då kommer internationaliseringsstipendiet från Ahlgrenska fonden väl till pass.
 Ylvali Gerling, VD MYoroface – vad betyder detta för MYoroface?
–          Vi har undersökt möjligheten till marknadsintroduktion i Europa och ser UK som en intressant marknad där vi redan haft viss kontakt. Vi behöver där visa att IQoro® fungerar i det brittiska sjukvårdssystemet för att komma in inom NHS (National Health Service) och få får guidance status, vilket betyder att IQoro® ska användas framför andra metoder. Vi har precis genomfört vår första implementering i UK och jobbar på att göra flera under de kommande månaderna. Stipendiet gör det möjligt för oss att genomföra en service evaluation-studie i UK, det vill säga besöka sjukhus som behöver bearbetas inför, samt stödjas före och under introduktion av produkten. För att klara detta måste bearbetning och stöttning ske på plats – vilket både kräver kunskapsinhämtning, kompetens, förberedelser och ett korrekt genomförande på plats på marknad – nära kund.
 
Ulrika Malmqvist, VD Movexum – varför nominerade ni MYoroface?
–          MYoroface är ett innovationsbaserat familjeföretag med en hög ambition och kompetens som nu lanserar sin innovation på internationell marknad. De är ett av Movexums alumnibolag med en generös inställning att dela med sig av kunskap och erfarenheter som de inhämtat. Så genom sin internationella tillväxtresa inspirerar och bidrar de både till regional tillväxt och till ett generöst och positivt företagsklimat i Gävleborg – ett län som behöver fler företag med de ambitioner och den innovationshöjd som MYoroface besitter.

Fler nyheter

Är du vår nya affärscoach?

Vi erbjuder ett roligt och utmanande jobb på en arbetsplats där vi jobbar framåtlutat men också reflekterade. Självklart driver och brinner vi för frågor som mångfald, jämställdhet och hållbarhet.

Läs mer »

Sprint X 2.0 är i gång – ”Vi kom långt redan i förra Sprint X projektet, men det finns mer att göra så vi är glada att få driva ett nytt projekt i ytterligare tre år”

Syftet med det nya projektet, Sprint X 2.0, är att vidareutveckla och fördjupa det arbete som påbörjades i Sprint X. Målet är att nå ut till och stötta fler entreprenörer och innovatörer i länet, samt att öka kompetensen inom internationalisering, kapitalanskaffning, hållbarhet och effektiva team hos Movexums startupbolag.

Läs mer »

En coach för klimatet – så ska idrottsrörelsen bli nyckelspelare i den gröna omställningen

Idrotten har enorm påverkanskraft i samhället genom de stora folkrörelser som följer idrotten. Climate Champ grundades med visionen att göra idrottsrörelsen till en ledande kraft i klimatarbetet. Bolaget erbjuder idag utbildningar, workshops och en digital handbok, men håller just nu på att ta fram en mer avancerad digital plattform som hjälper föreningar att bland annat mäta sitt koldioxidavtryck, sätta upp mål och vidta konkreta åtgärder för att minska sina utsläpp.

Läs mer »

Findings and results from the first Round of NB Scale

As we reach the midway point of the second round of our international project aimed at preparing startups for their first entry into international markets, it seems fitting to revisit the participants from our inaugural round held last year. Have there been any significant breakthroughs thanks to the project, and have any companies already made their initial sales in a new country? Let’s delve into it!

Läs mer »

Anmälan till nyhetsbrev

Den här webbplatsen använder sig av cookies.