Addcard gör det enklare att hålla kontakten
Är du en av alla som vid byte av mobilnummer skickar mass-sms till alla i din telefonbok eller publicerar ditt nya nummer via ett inlägg på Facebook? AddCards vision är en ny standard för hur vi byter och uppdaterar våra kontakter på ett mer dynamiskt sätt. Bolaget är det senaste att antas till vårt inkubatorprogram.
Ordet mångsysslare passar in på Emil Larsson, en av fem delägare i AddCard och den som driver och affärsutvecklar idén via vårt inkubatorprogram. Efter en lovande karriär som hockeyspelare med diverse olika uppdrag (sälj, projektledning) för de klubbar han spelade för blev han på grund av skador tvungen att lägga klubban på hyllan för gott. Emil var då bosatt i Stockholm och drog tillsammans med en kompis igång det första egna företaget; Tidsbrist, som utförde sysslor åt människor som hellre betalade för vissa sysslor än utförde dem själva. Det handlade om allt ifrån att måla hus till att flyttstäda eller bygga altaner. När kollegan gick in i väggen blev Emil egen och startade en ny firma som jobbade med skyltmontage. När längtan efter hemorten Ockelbo blev för stor gick flyttlasset hem igen och Emil började jobba som säljare åt Lóreal. 2015 träffade Emil via bekanta Erik Johansson, som satt på grundidén till vad som idag är AddCard. Emil fastnade för idén, åtog sig rollen som projektledare och tillsammans med Andreas Sandin började de tre att skissa på idén och påbörjade den första programmeringen.
– Efter två år hade vi en app. Vi jobbade alla med projektet på sidan om våra vanliga jobb och fick möjlighet att presentera det vi hade för FPX vilket resulterade i att vårt projekt kom med på en pitchresa till Kina. Andreas och en ny teammedlem som tillkommit reste till Kina, pitchade för investerare men tyvärr utan resultat. Efter det fick vi lite punka på projektet och alla tappade sugen lite. Projektet blev liggande. Ett par år senare kände jag att det var läge att plocka upp projektet igen, vi hade lagt för mycket tid, pengar och energi och idén var för bra för att bara släppa. AddCard tog form. Den app vi hade utvecklat skrotades eftersom den inte längre höll dagens appstandard och en grov idé om vilka funktioner som skulle finnas med i en betaversion tog form.
Hur kom du i kontakt med oss på Movexum?
– Det stod lite stilla i projektet. Vi hade träffat några investerare och alla svarade att vi skulle bygga klart produkten och visa att vi hade användare. Att bygga klart kostar pengar så det blev lite av ett Moment 22. Jag fick tips om Almi, fick till ett möte med dem där jag fick visa en mockup och berätta om projektet. Det resulterade i att jag hamnade i nåt hos Almi som heter Starta Smart, som är en lightvariant av Boost Camber – där vi gjorde en liten marknadsundersökning och såg att det fanns en potentiell möjlighet för den här idén att få en marknad. När vi var klara med den tipsade Almi, och Hanna Rudolfsson som var min kontaktperson där, mig om Gunilla och Movexum och att jag skulle söka något som hette Boost Chamber.
Kommer du ihåg vilket ditt första intryck av Movexum var?
– Ja. För första gången kändes det som att projektet blev på riktigt på något sätt. Jag fick intrycket att här finns en trygg miljö att utforska idén i, utan att bli lurad, exponerad eller utnyttjad. Helt plötsligt fick vi de verktyg som vi tidigare saknat för att kunna komma vidare och se om det verkligen finns en marknad. Boost Chamber, som jag sökte och antogs till, är väldigt proffsigt och det är väldigt kunniga och duktiga personer som man har att göra med. Att få vara med i BC och ta del av den metodik som Movexum har, får en att förstå på ett mycket djupare plan vad som krävs om man vill få en innovativ affärsidé att bli verklighet.
Hade du några förväntningar på programmet?
– Jag visste nog inte riktigt vad jag kunde förvänta mig men jag förstod att jag skulle få göra en mycket djupare marknadsundersökning och att jag skulle få lära mig saker som jag inte hade kunskaper om innan. Boost Chamber har gett mig massor med saker – de här verktygen som används och är framtagna just för startups är ju ovärderliga när man ska dra igång ett bolag som ska göra något nytt. Det går inte att jobba med en innovativ idé som ett traditionellt bolag.
Hur har kunskapsöverföringen sett ut till övriga i teamet AddCard?
– Jag är nöjd med det sätt vi har genomfört det på – jag ville ha ansvaret för det här, och diskuterade med teamet. Jag hade möjlighet att ta tjänstledigt för att jobba med AddCard medan övriga teammedlemmar har egna verksamheter som gör att de inte kan lägga lika mycket tid i projektet som jag. Jag har haft löpande information till dem hela tiden om vad som hänt och skett.
Hur upplevde du slutpitchen?
– Otroligt nervöst till att börja med! Det kändes som att det gällde väldigt mycket, mitt mål var ju att bli antagen till och få komma med i inkubatorprogrammet. Samtidigt var panelen väldigt förstående inför vilken situation vi deltagare ställdes inför och gjorde vad de kunde för att hjälpa oss på traven.
Vad hade hänt om AddCard inte antagits?
– Jag tror ärligt talat att det hade försvårat för oss att komma ut på marknaden. Det hade kanske gått men jag tror inte att vi hade haft en ärlig chans. Det känns som att vi nu via inkubatorprogrammet tar alla de rätta stegen för att komma ut på marknaden på rätt sätt. Att det blir så kostnadseffektivt som möjligt, då vi verifierar och definierar vad produkten ska innehålla och erbjuda – innan vi bygger något som marknaden inte vill ha. Vi är fortfarande i verifieringsstadiet och gör fördjupande marknadsundersökningar. Vi börjar komma till ett läge då vi vet vad vi behöver göra.
Finns det ett definierat problem i det här hur man hanterar och uppdaterar sina digitala kontakter?
– Ja det gör det, vi har data på det. Och vi har data på att många funderar på om det går att göra på något annat sätt. Nu drar vi snart igång en ny verifieringsomgång med mer konkreta frågor som ska ge oss svaren på vad det är vi ska göra. När vi fått de svaren är det dags att börja bygga prototypen och betaversionen. Som det ser ut nu skulle vi kunna börja programmera en betaversion i augusti och september för att början på 2021 ha en första version.
Vilken är er största huvudvärk just nu?
– Vi har samma huvudvärk som många startups tror jag, det kostar att utveckla och starta upp. Vi befinner oss i ett läge då vi fortfarande bara har en idé, ännu ingen tillverkad produkt och i det läget är det svårt att få någon att investera stora summor i bolaget. Det är bra att vi i inkubatorprogrammet blir lotsade i ett antal steg och får kunskap om olika typer av bidrag som går att söka kopplat till verksamheten och på så sätt ta nästa steg.
Är det något under den här resan hittills som givit dig en ”aha!”-upplevelse?
– Ja, när vi i inledningen av Boost Chamber fick göra en självskattning om var vi tror att vi befinner oss, jämfört var vi faktisk står. Jag trodde i princip att vi var klara för att börja bygga för en lansering, men det visade sig ju att vi inte alls kommit särskilt långt i processen. Det var omvälvande för mig, och lite jobbigt. Och samtidigt var det skönt på något sätt, vi fick en tydlig riktning, jag visste att Movexum kunde erbjuda mig metoder för att komma dit vi vill komma.
Och nåt som kanske förvånat dig?
– Ja, det här med att göra research först, och sen bygga. Det som ni pratar om, kretsloppet av build, measure, learn. Traditionell företagsbyggande funkar inte i den här världen. Jag är tacksam att vi har så mycket på plats nu innan vi börjar bygga, jag förstod inte tidigare vikten av att analysera och verifiera. Den dagen AddCard står inför att söka riskkapital kommer vi att ha en fördel av att ha gått era program. Det inger en slags kvalitetsstämpel och en verifierad affärsmöjlighet.
Var ser du dig själv och AddCard om fem år?
– Vårt mål är skapa en standard för hur man utbyter kontaktuppgifter, visionen är att vi ska vara en standard i världen för det inom fem år. Jag vill ha en aktiv roll i företaget, om jag är rätt person att leda företaget framåt återstår att se, det kanske kräver annan kompetens. Jag gissar att vi har upprättat ett huvudkontor i Sthlm, eller varför inte Gävle. Som nuläget är, och hur Covid-19 kommer att påverka vår produkt i längden, är omöjligt att veta. Marknaden kan ju se helt annorlunda ut om fem år.