Att nätverka är nödvändigt för att bygga en framgångsrik startup.

Rätt kontakter kan nya öppna nya dörrar, men det är inte alla som känner sig bekväma med att småprata med främlingar på event, affärsluncher eller mässor.

Visste du att det är vanligt att entreprenörer har en introvert personlighetstyp? Det kan vara svårt att tro men faktum är att många företagare är introverta vilket kan göra det utmanande när det kommer till att nätverka.

En färsk studie från 2021 tyder på att entreprenörers motvilja att nätverka och knyta kontakter hämmar företagets utveckling. Det finns såklart undantag som bekräftar regeln: Mark Zuckerberg, Larry Page och Bill Gates är exempel på introverta personligheter som lyckats bli framgångsrika företagare och ledare.

Professionella nätverk kan vara en avgörande framgångsfaktor för dig som vill ta din affärsidé till ett konkurrenskraftigt företag.

Varför är nätverkande så viktigt?
Det är via nätverkande online eller fysiskt som vi knyter nya kontakter, får inspiration, idéer och feedback. Ett stort nätverk kan ge merförsäljning, nya samarbetspartners, pepp, stöd och påskynda de resultat och den framgång som du vill uppnå med ditt bolag.

Att mingla och nätverka är egentligen ingen konst, det enda som krävs är övning. Här följer ett par riktlinjer du kan förhålla dig till.

1. Sätt upp tydliga mål
Oavsett om du ska på en stor mässa eller en mindre affärslunch är det bra att sätta upp tydliga mål. Är målet att träffa andra entreprenörer i samma bransch? Träffa en investerare eller knyta nya affärskontakter? Om du innan eventet har en tydlig målbild och vet vad du vill är det enklare att mingla och småprata.

2. Gå utanför din komfortzon
Förvänta dig inte att andra ska komma fram till dig utan ta egna initiativ. Ägna tid åt att prata med människor du inte känner, även om det såklart känns bekvämare att prata med bekanta. En tumregel är att spendera max fem minuter med varje ny person innan det är dags att avrunda samtalet.

3. Optimera din profil på LinkedIn
Allt fler använder LinkedIn som ett yrkesnätverk och därför är det viktigt att ha en uppdaterad LinkedInprofil där du uppger allt som är viktigt att veta om dig och ditt bolag. Se till att ha en professionell bild och dina kontaktuppgifter synliga.

4. Följ upp de kontakter du får
När du väl har byggt upp ett nätverk är det viktigt att jobba på det personliga varumärket samt att följa upp och underhålla de kontakter du fått. Första steget är att lägga till kontakten på LinkedIn och kanske skriva några rader, Tacka för senast eller följa upp med en lunchinbjudan. Du kan gärna referera till något ni pratade om för att fånga uppmärksamhet och visa på att samtalet var viktigt för dig.

5. Hyr plats i coworkingmiljöer

På platser som DoSpace och Sandbacka Science Park finns en massa spännande företag och entreprenörer som har kontorsplats. Här är nätverkande en del av affärsidén och många samarbeten uppkommer. Dessutom brukar det ofta anordnas event, seminarier, workshops och föreläsningar på den här typen av platser.

Vill du få ytterligare tips på hur du ska förbereda dig på mingel så kan Nätverkspodden vara ett bra tips. Stort lycka till med att bygga upp din nätverksportfölj!

Fler nyheter

Limearc söker VD

Vill du vara med och leda utvecklingen av en koldioxidneutral metod som kan minska våra svenska pappersmassebruks koldioxidutsläpp med 6%? Vårt inkubatorbolag Limearc söker VD.

Läs mer »

Möt deltagarna: Dylan Koyi

I Boost Chamber testar Dylan Koyi sin idé som ska förenkla vardagen för elbilsägare när det kommer till planering av resa samt laddning.

Läs mer »

Möt deltagarna: Joby Joseph

Deltagarna i höstens omgång av Boost Chamber är nu halvvägs in i programmet. Förra veckan samlades alla för att under ett tvådagars boot camp på DoSpace bland annat jobba med sina värdeerbjudanden och kundverifieringar. Joby Joseph, hemmahörande i Sandviken och med en bakgrund inom informationsteknologi, var på plats och berättar här om sitt deltagande i programmet.

Läs mer »

Att nätverka är nödvändigt för att bygga en framgångsrik startup.

Rätt kontakter kan nya öppna nya dörrar, men det är inte alla som känner sig bekväma med att småprata med främlingar på event, affärsluncher eller mässor.
Visste du att det är vanligt att entreprenörer har en introvert personlighetstyp? Det kan vara svårt att tro men faktum är att många företagare är introverta vilket kan göra det utmanande när det kommer till att nätverka.

Läs mer »

Anmälan till nyhetsbrev

Den här webbplatsen använder sig av cookies.