Att utgå från kundens behov i processen – hur bra är vi på tjänstedesign?

Bild till artikeln
21 maj 2019

Det är inte bara vår verksamhets hållbarhet som utforskas under våren. Hur vi jobbar med tjänstedesign i de processer vi genom våra olika program erbjuder är också ett spår som genomlyses – Daniel Edströms examensjobb handlar om just detta.

Daniel Edströms gör sitt examensarbete om tjänstedesign hos oss.

Daniel, berätta om ditt val av examensjobb och ämnet tjänstedesign?

Jag introducerades till tjänstedesign under utbildningen och fann det direkt intressant. Jag lockades av fokuset på användaren/kunden och att utgå från deras behov i det kreativa skapandet. När jag närmade mig examensjobbsperioden så insåg jag att det vore en perfekt möjlighet att få utvecklas inom tjänstedesign och att få lära mig mer om området. Med en kunnig tjänstedesigner som handledare och ett företag som Movexum som vill utvecklas med hjälp av tjänstedesign fanns här en riktigt bra chans som jag helt enkelt inte kunde tacka nej till.

Berätta mer om vikten av tjänstedesign?

Jag drogs till tjänstedesign med anledning av just det där fokuset på användaren/kunden och att inte mitt eget tycke och smak låg i centrum. Att man utgår utifrån deras behov under designprocessen istället. Jag tror många glömmer bort hur viktig kunden och användaren faktiskt är och att det är just därför som tjänstedesign blommat upp rejält den senaste tiden. Man har helt enkelt insett hur viktigt det är. Med den information och de lösningar/förbättringar som tjänstedesign kan leverera, så kan företag få hjälp att växa.

Vad hoppas du att examensjobbet hos oss ska generera?

Det jag hoppas examensjobbet hos Movexum ska generera i är främst kunskap inom ämnet, men också en insikt inom branschen tjänstedesign och slutgiltigen – att det såklart kan bidra till att jag får ett jobb efter studierna.

Vad var det som lockade dig med vår verksamhet?

Möjligheten att jobba hos och med ett företag lockade väldigt mycket. Jag visste att det skulle vara en värdefull och utvecklande erfarenhet som dessutom skulle ge mig en möjlighet att utvecklas inom tjänstedesign. Men det som gjorde att jag tog det slutgiltiga beslutet var den inspirerande miljön och drivet och hjälpsamheten hos just Movexum.

Du tar ju examen från Industriprogrammet i vår, hur skulle du säga att din syn på form och design ändrats under studietiden?

– Jag har fått en helt annan insyn i arbetet som ligger bakom form- och designbeslut. Att produkter som finns ute på marknaden gått igenom en lång process för att nå till det slutgiltiga utseendet och funktionen och att det inte handlar om att bara göra något som “snyggt”.

Hur ser du på framtiden efter studierna?

Då utbildningen är väldigt bred och ger kunskap inom många områden så är möjligheterna många. Jag är inne och nosar på tjänstedesign med mitt exjobb, men även UX-design och produktdesign lockar. Mitt mål är att på något sätt ha kreativiteten kvar i mitt liv, men var det slutar – det vet jag inte än.

Vad skulle du säga är viktigast om du tvingades välja mellan form och funktion?

– För mig går dessa två nästan alltid hand i hand. Det ena behöver ofta det andra om det ska bli något bra av det.

Berätta om sittmöbeln Vila!

– Jag har gjort flera intressanta och roliga projekt under de här tre år på Industridesignprogrammet, men det senaste projektet – vilket jag och min klass också ställde ut under Stockholm Furniture & Light Fair – är det som gör mig lite extra stolt. Sittmöbeln Vila är en kombination av ett planteringskärl och sittplats som erbjuder en annorlunda sittmöbel än de klassiska parkmöblerna. Växter är bra för att sänka stressnivåer och öka människans fysiska och psykiska mående. Vila vill ta in en del av naturen till stan och även bjuda in till en taktil upplevelse där man kan sitta omgiven av grönska. Målet är att vara en minipark i pop-up-parken där du kan ta en paus från den vardagen och vila upp dig.

Vad tar du med dig efter de här veckorna hos oss?

– Eftersom jag gick in i det här projektet med väldigt lite kunskap om Movexum så har jag också fått lära mig väldigt mycket. Alla på Movexum har varit väldigt öppna och hjälpt till med allt jag behövt och funderat över. Det har varit en lärorik period som inte bara lärt mig om tjänstedesign utan också om Movexums verksamhet och det fantastiska arbete ni gör för och med era entreprenörer och inkubatorföretag.

Hur ser ditt framtida drömjobb ut?

Det vet jag inte riktigt, men drömmen för mig är att på något vis få jobba kreativt och i en inspirerande miljö. Om det blir inom tjänstedesign eller inom något annat, som UX-design eller produktdesign, det vet jag inte ännu.


Namn: Daniel Edströms

Ålder: 30

Gör: Studerar Industridesign på HIG och arbetar på Uncle Frank

Bakgrund: Uppvuxen i underbara Edsbyn i Hälsingland. Flyttat till Gävle för studierna inomIndustridesign och ser nu ut att bli kvar. Alltid intresserat mig för det kreativa i alla dess former och hoppas nu på ett jobb som kan stilla detta begär.


Wikipedia om tjänstedesign:

Tjänstedesign, även kallat service design,innebär att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation och andra komponenter kring en tjänst för att förbättra dess avseende. Syftet är att förhöja kundens upplevelse av tjänsten. Genom att utforma en tjänst efter kundens behov blir den användarvänlig, konkurrenskraftig och relevant utifrån kundens perspektiv.

Tjänstedesignens inverkan på en tjänst kan innebära att en befintlig tjänst förändras, en ny tjänst skapas eller att tjänsteleverantören av tjänsten omorganiseras. Grundstommen i denna process är att förstå kundens beteende och behov, och utifrån kundförståelsen skapa tjänster som efterfrågas av kunden. Dessa kundinsikter erhålls genom djupintervjuer som är baserade på journalistiska och etnografiska intervjumetoder, samt genom slutkundsnära itererade interaktioner som baseras på beteendevetenskap. På detta sätt är det kunden som sätter agendan och en kundinsiktsbaserad tjänst skapas.

Det blir allt vanligare att företag och organisationer som premierar kundupplevelsen och som strävar efter konkurrenskraftiga och användarvänliga tjänster använder sig av tjänstedesign. Genom tjänstedesign kan man också skräddarsy tjänster till specifika målgrupper.