D-rail redo för internationell lansering – har lösningen på de stora tågförseningarna

Bild till artikeln
11 februari 2019

Eftersatt underhåll av den svenska järnvägen är en av de största anledningarna till att hela 12,2 procent av tågen blev försenade under år 2018. Det är den näst högsta siffran under hela 2000-talet. Men genom att möjliggöra förebyggande underhåll i tid kan lösningen vara närmare än väntat. Den 12 februari lanseras D-rails övervakningssystem globalt.

Grundaren Christoffer Hamin. foto: Albin Bogren

Tisdag den 12 februari är en stor dag, inte bara för D-rail som lanserar sin tjänst globalt utan även för oss på Movexum som efter att ha jobbat nära Christoffer och hans team sedan 2014 nu får vara med om när ett av våra inkubatorbolag lanserar den idé vi fått förmånen att vara med och affärsutveckla.

Eftersatt underhåll av den svenska järnvägen är en av de största anledningarna till att hela 12,2 procent av tågen blev försenade under år 2018. Det är den näst högsta siffran under hela 2000-talet. Men genom att möjliggöra förebyggande underhåll i tid kan lösningen vara närmare än väntat. Den 12 februari lanseras D-rails övervakningssystem globalt.

För lite och dåligt förebyggande underhåll av järnvägen leder till att en stora kostnader läggs på akuta åtgärder. Det handlar om kritiska skador på signal- och elanläggningar, spår och spårväxlar, tunnlar eller broar. Den årliga kostnaden för järnvägsunderhåll har sedan år 2000 ökat med 5 miljarder kronor, en ökning på motsvarande 250 procent.

 

– Idag ligger tågförseningarna på en oacceptabel nivå. Människor kan inte lita på att de ska komma fram i tid eller på att tågresan är säker. Vi vill att man ska kunna upptäcka avvikelser i tid, för att möjliggöra förebyggande underhåll innan det sker något som blir akut eller direkt farligt. Därför har vi under de senaste åren utvecklat en tjänst som är enkel att installera på vanliga tåg och som visar avvikelser på järnvägen i realtid online – varje dag, säger Christoffer Hamin, grundare av D-Rail.

 

Det disruptiva teknikföretaget D-Rail med säte i Sandviken producerar, installerar och driftar sensorer på tåg med avsikt att göra järnvägar världen över säkrare. D-rail erbjuder en komplett AI-lösning för att i realtid mäta spår, elledningar, spårväxlar och hjul. D-rails lösning möjliggör dagliga mätningar vars resultat kan användas för att bland annat förutspå behoven av underhåll vilket i sin tur kan leda till prediktiva underhåll och minskar risken för ofrivilliga och oplanerade stopp i tågtrafiken.

 

– Vi står redo att verkligen göra en skillnad och göra järnvägar världen över säkrare, berättar bolagets grundare och VD Christoffer Hamin. Vi ser fram emot att möta nya kunder på den globala marknaden, och att börja distribuera vår infrastruktur för prediktivt underhåll.

 

D-rails sensorer går lätt och snabbt att installera på vilka tåg som helst.

 

– Vår tjänst är snabb och enkel att använda. När våra kunder får tillgång till realtidsdata över deras järnvägsnät, kommer det att bli ett grundläggande paradigmskifte för hela järnvägsindustrin. D-rails mål har hela tiden varit att hjälpa våra kunder att spara tid, spara pengar – men framförallt – att rädda människors liv.

 

Lanseringen av D-rail sker den 12 februari. D-rail har jobbat med utvecklingen av sin idé med hjälp av Gävleborgs företagsinkubator Movexum. Först i utvecklingsprogrammet Boost Chamber om vilket Christoffer har följande att säga:

 

– Det gav oss rätt verktyg och metoder för att bygga en grund, ifrågasätta strategier och vidareutveckla vår affärsmodell. Vi fick kontinuerlig feedback på vår idé, i all från strategier till marknadsverifiering vilket hjälpte oss att undvika att gå in i väggen och istället gått vidare med något nytt.

 

Efter det 12-veckor långa utvecklingsprogrammet erbjöds D-rail en plats i inkubatorprogrammet – något som nu sammantaget lett fram till en stark företagsidé som går mot en omfattande global lansering.

 

– Det har gett oss förutsättningar som vi annars hade saknat. Det som en gång var en prototyp i vår källare har nu lett fram till att vi driv nationella referenscase och en lansering globalt.

 

Mer om D-rail på deras hemsida.