De vill göra sockerreducerade produkter till det nya normala
Ange Mertner och Torbjörn Schelins erfarenheter från livsmedelsindustrin gjorde dem sorgligt medvetna om allt socker som finns i dagens livsmedel. Idén om att bygga något nytt från grunden, med fokus på god smak och med hälsosammare ingredienser, föddes. Sure Taste kliver nu in i inkubatorn med sitt koncept om smakfulla sockerreducerade produkter utan kemiska ingredienser.
Grundarna Ange Mertner och Torbjörn Schelin har tillsammans en gedigen erfarenhet från livsmedelsindustrin. Torbjörn är utbildad biolog som specialiserat sig på tillverkningen av alkoholhaltiga drycker och har bland annat drivit eget bryggeri. Ange är utbildad civilekonom och har genom erfarenheter av Bayn Europe skapat sig ett brett kontaktnät inom livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln. Med nystartade bolaget Sure Taste är deras vision att göra sockerreducerade produkter till det nya normala.
– Idag finns det ett svagt utbud av välsmakande produkter med mindre socker utan kemiska ingredienser.
Sure Taste använder bland annat Stevia som sötningsmedel och ersättning för socker i sina produkter. Stevia är ur ett klimatperspektiv ett bättre val än socker då man i jämförelse med odlingen av socker får ut mer sötma på samma yta med mindre bekämpningsmedel. Bolagets två första produkter lanserades senhösten 2018 och är två olika varianter av choklad.
Varför just choklad?
– Choklad är en bas för en otroligt bred marknad, choklad finns i stort sett i alla produktkategorier och därmed är möjligheterna mycket stora om man kommer ut i rätt tid.
Jämför man med Marabou Mjölkchoklad är antalet kalorier i princip detsamma per 100 gram. Varför tycker du att valet av er mjölkchoklad är bättre? Kikar man på priset är den nästan dubbelt så dyr.
– Socker är det billigaste sötningsmedlet i världen. Sure Taste har till exempel mer än 25 gram mer fibrer per 100 gram. Fibrer är dyrare än socker men är betydligt bättre för mage och tarm. I choklad består många av kalorierna av kakaofett. Sure Taste har cirka 10 procent lägre kalorier men innehåller cirka 75 procent mindre socker (mjölkchoklad innehåller naturligt socker från mjölken).
Ni har redan två av era produkter ute till försäljning, var finns er choklad att köpa?
– Vi finns i utvalda butiker och via olika webbshops, fler butiker är på gång
Vad ser ni fram emot att få hjälp med, och vässa, i inkubatorn?
– Grunderna – göra mer rätt från början vid uppstart av bolaget, coachningen och kontakter.
Några särskilt stora utmaningar ni ser att ni har framför er?
– Vi har många utmaningar, som att veta när vi ska gasa eller bromsa. Att väga vilja mot att våga, se över ekonomi och affärsplan och såklart få insikt med hur vi ska göra för att skaffa fler kunder.
Är man nyfiken på er choklad så kommer den finnas att prova vid invigningen av Gävle Innovation Hub den 7 mars – stämmer det?
– Sure Taste kommer finna på plats för att visa nyheter och bjuda på något gott!
Om entreprenörerna:
Torbjörn är utbildad biolog som har specialiserat sig på tillverkningen av alkoholhaltiga drycker – botanikstudier i Uppsala, vinodling och vintillverkning i Brighton, och ölbryggning i Ludvika. Under yrkeslivet har han arbetat på restauranger, som bl.a. sommelier och restaurangchef, inom den tillverkande industrin, på vinerier, bryggerier, destillerier; och han har drivit eget bryggeri. Ange är utbildad civilekonom från Lunds Universitet, har lång erfarenhet av att bygga kundrelationer, marknadsföring och försäljning inom finanssektorn (Reuters, Nordea) och med livsmedel (Bayn Europe). Har under senare år byggt ett brett kontaktnät inom livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln runt om i Europa.
Bolagsnamn: Sure Taste AB
Grundare: Ange Mertner, Torbjörn Schelin
Ägare: Ange Mertner, Torbjörn Schelin
Affärsidé i korthet: Produktutveckling, import, export och försäljning av sockerreducerade konsumentprodukter.
Marknadspotential: Stora möjligheter vid en pågående attitydförändring till hälsa och västvärldens fortsatta överkonsumtion av socker.
Senaste nytt/aktuellt: Första två produkter lanserade under Q4 2018, nya produktlanseringar planerade under Q1 2019.