Digito delar dina kontakter digitalt samtidigt som de räddar träd
Den egna erfarenheten av traditionella, tryckta visitkorts begränsningar fick Hille Tehini fundera över effektivare, flexiblare och mer hållbara alternativ. Lösningen kom att bli tjänsten Digito – ett digitalt visitkort som även fungerar som en samlingsplattform för olika typer av digitala adresser.
Svunnen är tiden där visitkortsböcker representerade såväl ens nätverk som fungerade som kontaktlistor. I alla fall för majoriteten. Visst fyller tryckta visitkort fortfarande sin funktion men de är varken speciellt klimatsmarta eller enkla att uppdatera för användaren. För cirka två år sedan började Hille Tehini fundera över hur framgångsrikt det verkligen var att ”droppa” ett tryckt visitkort när han var ute hos kund. Det traditionella visitkortet erbjöd en mycket begränsad mängd av information och fungerade inte som den relationsbyggare som Hille önskade.
Hille är född och uppvuxen i Gävle men har de senaste åren utgått från Stockholm där nuvarande arbetsgivaren Lóreal har sitt svenska huvudkontor. Innan han klev in som Saloon Business Partner med ansvar för att utveckla frisörsalonger i mellersta Sverige jobbade han inom teknikbranschen i drygt åtta år, bland annat som försäljningsutvecklare på MediaMarkt i Stockholm, Uppsala och Valbo. Gemensamt för alla jobb som Hille haft är möjligheterna att träffa människor och nätverka – något som också inneburit många såväl lämnade som mottagna visitkort.
– Som person så älskar jag att nätverka, och hand i hand med det så var jag sugen på att göra något eget. Jag började att fundera på hur man skulle kunna digitalisera visitkortet och började att skissa på en lösning tillsammans med min kompis Rasti Faradji som är utvecklare. I den digitala världen finns alla möjligheter. Digito föddes och det är inte bara ett digitalt visitkort utan även ett säljverktyg och en marknadsplattform. Vi skräddarsyr lösningar efter kunden och vilken information den vill del.
Arbetet med tjänsten har pågått under cirka två års tid, och mycket har hänt sedan starten. Bland annat har Covid-19 och alla uteblivna fysiska möten fått många att upptäcka behovet. Pandemin har i det här fallet sannolikt påverkat affärsidén positivt.
– Vår lösning för digitala möten har visat sig vara otroligt uppskattad. Våra användare når ut med sin information till flera personer samtidigt, berättar Hille.
Vad är då, och hur fungerar, Digito? Jo, det är en webbaserad tjänst där du kan skräddarsy vilka kontaktuppgifter du vill dela med dig av (som mailadress, länk till hemsida, LinkedIn-profil, Instagram-konto med mera). När du i gränssnittet fyllt i den information du vill dela med dig av skapas en QR-kod som kan avläsas genom kamerafunktionen i alla mobiltelefoner. Den som scannat din kod får i sin telefon sedan direkt upp den information och de uppgifter du delat. Personen väljer sedan vilka av uppgifterna som ska sparas vilka sedan automatiskt matas in i till exempel telefonens adressbok eller att personen läggs till som följare på till exempel Instagram. Tjänsten kan också användas som ett säljverktyg för till exempel företag som kan välja att lägga in aktuella kampanjelänkar i informationen som delas samt en plattform för att samla ett företags digitala kanaler och medier.
En skarp version av Digito är redan lanserad och bland kunderna återfinns allt från storbolag till mindre företag. En av Digitos snabba framgångar tror Hille är att de inte nischat in sig på någon specifik bransch, utan snarare jobbar med kategorier av kunder; företag, privatpersoner och influencers. Som alla bolag Movexum jobbar med finns ett starkt hållbarhetsfokus i företaget.
– För varje ny kund som tecknar avtal har vi ett samarbete med organisationen Ecotree som innebär att de planterar ett nytt träd. Använder man Digito istället för traditionella tryckta visitkort kan man rädda åtta miljoner träd årligen.
Digito består just nu av Hille och delägaren Rasti. Nästa steg i bolagets utveckling är att utöka teamet med en säljorganisation. Såväl Hille som Rasti har heltidsjobb och även om de i skrivande stund inte är redo att hoppa av dem för att satsa heltid är de säkra på framtiden för Digito.
– Jag är helt säker på att det kommer flyga, säger Hille. Det finns idag fem miljoner sysselsatta i Sverige. Om vi bara får någon procent av dem att använda Digito kommer vi att bli väldig stora. Och när vi blivit störst i Sverige så tar vi Norden och sen resten av världen
Så om fem år …
– … är vi störst i Sverige när det gäller leverantör av en marknadsplattform där personer och företag kan samla all information.
Vilka är dina personliga drivkrafter?
– Det är att vara entreprenör. Jag har drömt om det tidigare och känt att jag de senaste åren stannat av lite i min personliga utveckling. Nu får jag chans att göra något eget som jag tror på vilket är sjukt roligt och drivande. Jag älskar att ha många bollar i luften, det passar mig som handen i handsken.
Vad hoppas ni samarbetet med Movexum ska ge er?
– Vi skrevs in vid årsskiftet men vi känner redan efter så pass kort tid att vi får ett helt annat perspektiv, ett helikopterperspektiv, på bolaget och affären. Dessutom är det också utvecklade för mig som person. Alla era coacher sitter på jättebra erfarenheter som är en tillgång, precis som samarbetet med alla partners. Jag skulle varmt rekommendera er till nya bolag och startups.