EduConvert hjälper utbildningsföretag att få ut mer av sina leads

educonvertinnovationNyheterNytt bolag i inkubatorn
Bild till artikeln
7 juni 2024

Många företag investerar stora belopp på marknadsföring för att generera leads. Vad som händer därefter varierar. Vissa företag har en tydlig strategi för hur de ska förvalta sina leads och utveckla dem framåt. Andra inte. Ingmar Bertram och hans team såg att det saknades ett bra stöd för detta specifikt hos utbildningsföretag. Denna insikt ledde fram till startupen EduConvert – ett av de senaste inkubatorbolagen i Movexum.

 

En av grundarna till bolaget, Ingmar Bertram, föds och växer upp i Tyskland, spenderar tonåren i USA, utbildar sig till journalist i Berlin och startar företag inom filmproduktion. Efter att ha jobbat för mycket och för hårt i flera år går han in i väggen och inser att han behöver en ny inriktning i livet. Valet faller på Sverige. Initialt flyttar han till Stockholm och några år senare köper han en stuga i Hälsingland. Sedan 2021 pendlar han emellan.

Han lär sig svenska och söker flera jobb. Efter många försök får han jobb som marknadsföringsassistent på techbolaget Keystone Education Group, ett företag som utvecklar en digital plattform för studentrekrytering. Ingmar jobbar sig successivt uppåt i företaget. Han får snabbt ansvar att bygga upp en ny marknad i Tyskland, blir website manager, kommunikationschef och senare COO / VD för det tyska dotterbolaget. Där blir han kvar i drygt 12 år och pendlar mellan Tyskland och Sverige. Under dessa år jobbar Ingmar nära stjärnsäljaren Karolin Voss och software arkitekten Renato Golia. 2022 känner Ingmar att företaget blivit för stort och att han står still i utvecklingen. För att hitta nya utmaningar börjar han ett Executive MBA-program på distans på University of Illinois i USA, men det stärker bara hans vilja att förändra något. Sommaren 2023 väljer han därför att säga upp sig.

Idén att utveckla ett CRM-system specifikt för utbildningsföretag föds när Ingmar går kursen ”From Startup to Growth” i MBA-programmet och i ett längre samtal med professorn på plats i Illinois. Ingmars långa erfarenhet inom EdTech och utbildningsmarknadsföring samt diskussioner och samtal med kunder och kollegor gör att han identifierar ett behov på marknaden. Många av utbildningsföretagen han möter investerar stora pengar i marknadsföring för att jaga in leads, men när leadsen väl kommer in i företaget saknas ett bra sätt att ta hand om, förvalta och utveckla dem. Detta vill han göra något åt.

– Ofta vet de inte var leadsen kommer ifrån, hur kvalificerade de är eller var i köpprocessen de potentiella kunderna befinner sig. De saknar dessutom en tydlig strategi för hur de ska hantera dem framåt. Här ser jag möjlighet att utveckla ett system skräddarsytt för deras behov och vet direkt vilka jag vill ha med i mitt team, berättar Ingmar.

Ingmar kontaktar sina före detta kollegor Karolin och Renato som, precis som han, tror på idén, och i februari 2024 startar de upp företaget EduConvert tillsammans. De har alla tre andra jobb, så startupen sköter de på fritiden. Parallellt med detta fortsätter Ingmar dessutom med sitt MBA program.

– I december 2023 får jag tips av Markus Wengelin på Bollnäs Cowork att kontakta Movexum. Vi träffar en av deras affärscoacher och går igenom deras program Boost Chamber för att de ska bedöma om vi och vår idé är redo för att gå in i inkubatorn. Glädjande nog blir vi antagna som ett av årets XXX inkubatorbolag, säger Ingmar.

 

Grundarna i EduConvert hoppas att tiden i Movexums inkubator ska hjälpa dem att mogna sin affärsidé och ge dem tillgång till resurser i form av investerare och nätverk. De tror också att en duktig affärscoach, genom att ställa rätt frågor, kan hjälpa dem att bredda perspektiven och ta rätt steg i rätt ordning i scaleup processen.

Aktiebolaget registrerades först i april 2024 i samband med att de kom in i Movexums Boost Chamber,  men bakom kulisserna har arbetet pågått en tid.
– Vi har en nästan färdig MVP och några pilotkunder som utvecklingspartners som kommer att testa EduConvert från juli. Vi har genomfört dussintals kundintervjuer och upptäckt att behovet är ännu större än väntat. Största utmaningen för oss är att välja vilken kundgrupp vi ska fokusera på i början, berättar Ingmar. Baserat på det vi lärde oss under intervjuerna har vi utvecklat en tydlig roadmap för vägen framåt, berättar Ingmar.

Det som skiljer EduConvert från andra system på marknaden är att det är utvecklat specifikt för utbildningsbolag och använder AI i högre utsträckning. Målet med systemet är att digitalisera rätt saker och att förenkla och effektivisera leadshantering hos kundföretagen.

– Att AI fått sitt stora genombrott på konsumentmarknaden det senaste året är såklart spännande för oss. Vi har nu chansen att integrera AI i EduConverts hjärta direkt från början. Däremot är det viktigt att inte enbart satsa på AI, bara för att det är trenden just nu. Vi vill verkligen skapa ett mervärde för våra kunder och då är det viktigt att lyssna på deras önskemål. Jag ser stora möjligheter för oss på EduConvert att hjälpa våra kunder att satsa på de mest kvalificerade leadsen för att konvertera dem till kursdeltagare, berättar Renato Golia.

En utmaning för EduConvert är att få målgruppen att förändra ett invant beteende. Då krävs förtroende för leverantören och en nära dialog. De satsar därför stort på Customer Success och en kundsupport bemannad av riktiga människor.

– Nyckeln för att EduConvert ska användas på bästa sätt är att våra kunder och användare är redo att ändra sina arbetssätt och nuvarande processer. Det blir därför avgörande för oss att erbjuda personligt stöd under varje steg av kundresan så att våra kunder verkligen lyckas med vår lösning. Utöver Customer Success kommer vi även satsa på Customer Enablement för att säkerställa att vår lösning används av kunderna från dag ett, säger Karolin Voss.

Målet är internationell lansering inom kort. Sverige har de valt bort då digitaliseringen kommit för långt här.

– Vårt fokus ligger först och främst i Tyskland där vi ser stor potential och dessutom har bra kontakter sedan tidigare. Efter Tyskland siktar vi på USA. Planen är att starta ett amerikanskt bolag i början på nästa år. Här hoppas jag att vi kan få bra stöd från mina kontakter på universitetet i Illinois. Därifrån är det bara uppåt och framåt som gäller, avslutar Ingmar.

Den 12 juni pitchar EduConvert inför flera viktiga investerare på Demo Day arrangerat av Movexum.