F som i företagare, förebild och Fatha
Vissa människor som stöter på problem gör inga ansatser att förändra problemet. Det stannar ofta vid uppgivna suckar och lite gnäll till kollegorna vid tre-fikat. Andra människor tar saken i egna händer och beslutar sig för att försöka lösa problemet. Fatha Mohamed tillhör de senare. Hennes företag Fatha AB har sitt ursprung i Fathas egna försök att köpa kläder. För att kunna uppdatera sin garderob med de plagg hon behövde krävdes besök på tre olika sidor. På den ena var plaggen slutsålda, på den andra var utbudet minst sagt magert och på den tredje kände sig Fatha inte representerad i valet av modeller på bilderna. Fröet till Fatha AB föddes där och då och inom kort lanseras hennes egen sajt som blir den första i Sverige att samla märken och plagg inom stilen modest fashion.
I vår målsättning att som inkubator vara inkluderande så försöker vi leva efter devisen att inkludera utan att markera. Det vill säga att inte peka ut de eventuella särskiljande faktorer som vissa idéer eller idébärare har. Å andra sidan lider vi och många med oss i branschen en brist på mångfald när det gäller etnicitet. Innovationsstödssystemet har historiskt sätt attraherat vita medelålders män med tekniska lösningar. Det är fortsatt en viktig målgrupp men på Movexum och hos många av våra branschkollegor har vi de senaste åren jobbat aktivt och systematiskt med att synliggöra och tillgängliggöra våra tjänster för fler, främst gentemot kvinnor såväl utlandsfödda. Ett sätt att attrahera nya målgrupper är att jobba med synlighet och förebilder, att använda normkritiska bilder för att inte förstärka etablerade strukturer. Och att vara transparenta och öppna med att problemen med mångfald och jämställdhet finns inom det system vi navigerar. Med bakgrund av det så blir det därför såväl lyckligt som problematiskt när vi kan lyfta och synliggöra människor som inte representerar den tidigare normer. Människor som Fatha till exempel. Som blir någon att lyfta i hopp om att inspirera. Någon att använda som förebild.
Med andra ord vore det mest korrekta att INTE i denna intervju prata om hur hon ”sticker ut” om det inte vore för att Fatha som en del av sitt entreprenörskap vill prata om just det.
– Jag är svart, och jag är här för att inspirera utländska entreprenörer. Jag vill se fler som jag som kommer från en minoritet, få dem att förstå att de är värda att ha drömmar och att bli framgångsrika. Det finns många som bär på idéer men som känner att drömmarna är för stora för dem. Det här berör mig på ett personligt plan. Det är okej att ha de här känslorna. Det finns strukturella hinder som gör att inte alla syns. Men dina idéer är aldrig för stora för dig – du har dina drömmar av en anledning. Jag tror att jag kan göra skillnad – jag är väldigt genuin i det.
Fatha har sedan idén om en marknadsplats för modest fashion i Sverige varit resolut i sin ambition att lyckas – trots ”noll erfarenheter i företagande” som hon själv säger.
– Jag hade ingen i min familj att vända mig till så jag googlade ”företag och rådgivning i Gävle” och hamnade på Nyföretagarcentrums hemsida. Genom dem fick jag under ett års tid stöd av en mentor, Sima på Sandbacka Science Park. Mentorskapet med henne var otroligt inspirerande. Jag fick verktygen att sätta delmål och att planera vecka för vecka. Jag går lätt upp i visioner annars och framtidstänk. Det var också otroligt inspirerande att ha en mentor som var kvinna, framgångsrik, hade utländsk bakgrund och en hög position i sin yrkesroll. Jag kände att kan hon, så kan jag.
Fathas affärsutvecklande fortsatte och hösten 2021 sökte och antogs hon till vårt utvecklingsprogram Boost Chamber där hon tillsammans med andra fick testa och vässa sin idé. Framgångsrika entreprenörer som driver investeringsnätverk har både stöttat och coachat Fatha genom hennes resa. Bolaget Fatha AB är numera också ett av 13 bolag som antagits till vårt inkubatorprogram. Fatha.se affärsidé är inte helt olik Zalando eller Asos – men med den stora skillnaden att alla plagg som kommer att säljas i webshopen är av stilen modest fashion, en stil som innebär att en bär heltäckande kläder som hijabs, långärmade klänningar, ankellånga kjolar med mera. Stilen är populär inom vissa religioner men har också en stor andel anhängare som inte bär kläderna av religiösa anledningar.
– Jag sitter på en guldgruva – det här kommer att bli så himla stort! Det finns ett fåtal företag som gör det som jag gör, men inga i Skandinavien och inte anpassade till den skandinaviska stilen. Konkurrentfördelarna jag har, har jag tagit fram och analyserat i snart tre år, sedan start. Jag har mina idéer på hur jag kan göra affärsidén ännu mer unik, mer hållbart.
Det nästa stora steget som Fatha pratar om är en egen klädkollektion som kommer säljas via hennes marknadsplats. Men en sak i taget. Just nu ligger fokus på att få till administration, lagerhantering och så lanseringen av den första versionen av fatha.se. Om utmaningen att göra något nytt som förenar alla innovatörer säger Fatha:
– Det som varit svårast för mig är också det som givit mig mest. Jag har saknat förebilder. När jag började att jobba med sociala medier så slogs jag av hur några det fanns. Det är också en av anledningarna till att jag öppnat min värld på Instagram – det kommer att skapa förutsättningar för andra. Jag berättar om möten jag varit på, vilka jag träffat och vad jag lärt mig. Jag ser att mina bilder delas vidare. Jag blir också ofta kontaktad av andra kvinnor med utländsk bakgrund som kommit långt i sina karriärer och som erbjuder mig hjälp.
Vilken hjälp eller stöttning hoppas du få av oss på Movexum?
– Jag hoppas få hjälp med att ta reda på vilka dörrar som finns där ute och vilka man ska knacka på. Jag hoppas få förutsättningar att bli den företagare jag önskar att jag blir.
Modest fashion är en miljardindustri. Med fatha.se är målet för Fatha att hennes kunde ska känna sig inkluderade på ett helt nytt sätt. Rena produktbilder förekommer men målsättningen är att kunna visa de flesta plagg på modeller och där bilderna genomsyras av mångfald och av människor i olika hudfärger. Det senaste extra viktigt för att kunderna ska kunna avgöra vilken färg på sjalen som passar just deras hy. Målgruppen inkluderar även män som bär plagg i kategorin modest fashion på till exempel högtider och fester. Utmaningar som Fatha står för just ni är bland annat finansiering och att bygga ett team.
– Jag har haft ett fantastiskt stöd av mina bröder. Jag har många syskon men några av dem har verkligen haft min rygg i svåra situationer. De dagar som jag inte trott på mig själv så har de bara ”hallå, så hur långt du har kommit – inte bara företagsmässigt utan även i livet.” Jag förlorade min pappa när jag var 15 år, och min mamma bor kvar i mitt hemland Djibouti i Afrika tillsammans med mina helsyskon. Jag har klarat mig själv och försörjt min familj i många år.
Samtidigt som arbetet med fatha.se pågår ska Fatha även genomföra den sista terminen på det internationella socionomprogrammet. Eller ja, just studierna får nog i skrivande stund se sig bortprioriterade av företaget. Lanseringen av sajten ligger inom räckhåll. Inom fem år är drömmen att fatha.se ska vara internationellt känd och en marknadsplats som välkomnar och inspirerar människor. Inte bara att klä sig utan även att starta och driva sitt eget företag.
– Jag hoppas verkligen kunna inspirera människor att starta företag. Att de kan förlita sig på sig själva och skaffa sig en trygg ekonomi. Och en fysisk butik i Gävle såklart, hallå!