Från servettskiss till världens största bastutältsbolag – Boost Chamber hjälpte Sebastian att bygga en stark startupgrund

Bild till artikeln
10 september 2025

När Sebastian Sandlund först klev in i Boost Chamber var det med en skiss på en grön tjänsteinnovation för elitfotbollen. Idag står han bakom Bast Sauna, världens största bastutältsföretag – ett bolag som på bara ett par år etablerat sig på marknader som Sverige, Norge, Tyskland och Storbritannien.

Hans entreprenörsresa är ett tydligt exempel på hur rätt verktyg, coachning och erfarenhet kan bli avgörande – oavsett vilken idé man startar med.

 

”Vi behövde hjälp att paketera och validera”

När Sebastian först deltog i Boost Chamber arbetade han med en idé kring ett hållbarhetsinitiativ för elitfotbollsklubbar. Idén, ett ramverk för att kartlägga och effektivisera klubbarnas klimatarbete, hade tagit form. Det saknades däremot en tydlig affärsmodell och en plan för hur man skulle sälja in den.

– Vi hade servettskissen klar, men visste inte hur vi skulle paketera erbjudandet. Den största utmaningen var att förstå hur vi skulle tjäna pengar på det, berättar Sebastian Sandlund, f.d. Boost Chamber-deltagare och grundare av Bast Sauna.

Det var då Boost Chamber kom in i bilden.

Kundintervjuerna blev en ögonöppnare

Under programmets gång fick Sebastian och teamet möjlighet att testa sin idé direkt mot målgruppen, genom strukturerade kundintervjuer, valideringsövningar och coachning.

– Det mest värdefulla var att faktiskt prata med användare och få bekräftat att det fanns ett behov – inte bara av idén, utan också av affären. Det gjorde att vi vågade gå vidare.

Fokus låg på att ta reda på vem kunden är, vilket problem som ska lösas, och hur det ska lösas på ett hållbart och affärsmässigt sätt.

Grundidén kom något år senare tillbaka till Movexum och fick en plats i inkubator-program, då i form av bolagsnamnet Climate Champ med Malin Rogström och Lisa Wärn i spetsen.

Från tech till tält – vägen till Bast Sauna

Efter Boost Chamber tog entreprenörsresan en ny vändning. Sebastian flyttade till Stockholm och klev in i scaleup-bolaget Quartr, en techstartup med Gävlekoppling. Men det var efter en kall vinterdag, utan tillgång till gymmets stängda bastu, som nästa idé föddes: mobila bastutält.

– Vi klarade oss inte utan bastu som Luleåbor. När vi insåg att vi kunde bygga något själva testade vi idén direkt. Och reaktionen var otrolig.

Testet på en strand i Stockholm blev startskottet. Folk flockades runt tältet, ville testa, köpa, ställa frågor. Det fanns ett behov – inte bara hos Sebastian och hans vänner – utan hos många som saknade möjlighet till en traditionell bastu.

– Det var som att Boost Chambers lärdomar kickade in direkt: validera innan du skalar. Så vi beställde våra första 100 bastutält. De sålde slut på två månader.

Idag är Bast Sauna det ledande bastutältsföretaget i världen – byggt med vänner, värme och vision.

”Boost Chamber gav mig verktyg som jag använder än idag”

Trots att Bast Sauna är något helt annat än den idé Sebastian först tog med till Boost Chamber, menar han att erfarenheterna från programmet har varit helt avgörande för hans fortsatta entreprenörskap.

– Framförallt lärde jag mig vikten av att validera tidigt. Att prata med kunder, att förstå deras behov, att prioritera rätt. Det är något jag tagit med mig i varje projekt efter Boost Chamber.

”Du får med dig verktyg för hela din entreprenörsresa”

– Oavsett om du har en färdig idé eller bara ett frö till något – Boost Chamber ger dig en grund du har nytta av länge. Det är okej om idén förändras, eller till och med byts ut. Du får metoder, coachning och erfarenhet du kan använda på varje ny idé du kommer på.

Om Bast Sauna
  • Har funnits i ca 2,5 år (grundades i slutet av 2022)
  • Grundare: Sebastian Sandlund, Josef Segerlund och Viktor Pettersson 
  • Var Bast Sauna vill vara om 5 år: Konkurrera mot världens största bastuföretag

Se Bast Saunas founding story här!

Om Boost Chamber

Movexums affärsutvecklingsprogram för Gävleborgsbor och entreprenörer med innovativa idéer i tidiga faser.

Programmet innehåller:

  • Introduktion i etablerade startup-metoder (LEAN och Design Thinking)
  • Sex interaktiva workshops
  • Individuell affärsutveckling
  • Ett levande startup- och entreprenörs-community
  • Pitch med möjlighet till en plats i inkubatorn 

Med fokus och engagemang – det här kan du uppnå i Boost Chamber:

  • Kunskap hur du använder startup-metoder i din egen affärsutveckling
  • Om din idé löser ett verkligt problem eller behov
  • Identifiera kunder och marknader
  • Tagit fram en konkurrensanalys
  • Förståelse för hur du kan tjäna pengar på din idé
  • Förstå din produkts eller tjänsts påverkan och inverkan på hållbarhet
  • Ha utvecklat en prototyp/betaversion av din idé 
  • Förståelse för hur lagar och regler påverkar utförandet av din idé
Nästa Boost Chamber-omgång startar i januari 👉 skicka in en ansökan här!