Från startup till scaleup på fyra år

Bild till artikeln
2 september 2024

Det som inleddes som ett projekt på HIAB, världens ledande leverantör av lasthanteringsutrustning på väg, blev 2020 ett eget bolag och idag ett snabbt växande sådant. Nyligen fick vi ta del av Workifys resa och grundaren Stefan Onkenhouts tankar kring entreprenörskap. En snabb återblick i vårt eget artikelarkiv (Workify antogs till inkubatorprogrammet 2020 och fick 2022 utmärkelsen Alumni) gav oss anledning att återvända till bland annat en av frågorna som då ställdes.

 

Stefan – 2020 svarade du på frågan var Workify skulle befinna sig om fem år, dvs 2025. Ditt svar då var: ”Då är vi minst tio anställda, har en riktigt bra position i Sverige, minst 500 kunder och så finns vi på ytterligare en eller två andra marknader.” Hur ligger ni till i förhållande till målen?

Vi är 11 anställda idag, har stabil tillväxt och kunder från Skåne till Norrbotten. Men det finns mer att göra, och det finns fler spännande möjligheter i Sverige som vi vill utforska och därför har planen att testar andra marknader skjutits lite på.  När vi är helt klar med kartläggning av hur kundbehoven skiljer sig från behoven i Sverige är planen fortfarande att utöka med fler marknader.

 

Du har fått stöd av Movexum i inkubatorprogrammet men också genom vårt internationella projekt NB Scale. Om du skulle kunna peka ut ett antal insatser/coaching/stöd från oss som varit betydande, vilka skulle det då vara?

Utan tvekan har coachningen varit det mest värdefulla för mig och bolaget. Richard har varit ett grymt stöd när det gäller att utmana mina tankegångar. NB Scale var också intressant med en hel del bra material och övningar.

 

Finns det nåt du skulle gjort annorlunda på resan fram tills nu?

– Ja, det tror jag. Vi har lärt oss otroligt mycket på resan, så hade kunnat det jag kan nu redan för fyra-fem år sedan hade det nog sett lite annorlunda ut. Samtidigt är det helt omöjligt att veta allt från start. Sättet vi jobbar på tror jag är rätt – nära kunderna och snabba att justera kursen allt eftersom vi lär oss mer – så det skulle jag inte ändrat på.

 

Kan du identifiera några saker som varit avgörande för Workifys framgång?

Kundfokus. Allt vi gör syftar till att kunderna ska få ekonomisk nytta och/eller tidsbesparingar. Att kundnyttan har högre värde än kostnaden för tjänsten är en förutsättning för att kunna existera. Ständig utveckling – av både produkten och personalen. Vi jagar hela tiden ny kunskap och djupare insikter för att förbättra både produkten och hur vi supportar kunderna. Strategi. Vi vet var vi är, vart vi ska och hur vi ska nå dit. Resten är insats, utvärdering, korrigering – upprepa! Utan mål och en strategi för att nå dit tror jag inte att vi hade lyckats komma lika långt som idag.

 

Ge oss dina tre bästa tips till entreprenören som funderar på att knoppa av en idé från ett redan befintlig bolag.
– 1. Räkna, räkna, räkna. Att ge upp sin anställning för att hoppa ut i det okända är såklart en stor risk. Man bör räkna på förutsättningar och hur stora risker man är beredd att ta. Vad händer om allt går i diket? Vad är min situation då? Vad har jag för förutsättningar att ta mig ur det? Vad kan/ska jag betala för IP:t som eventuellt ska köpas ut och hur ser jag till att få med mig allt jag behöver? Hur ser transaktionen ut? Hur blir ägandet efter din spin-out? När ska det tillföras mer kapital och hur påverkas du då? Vilket mål ska du sätta som du behöver nå för att det ska vara värt risken?

2. Prata direkt med kunderna, ute hos kunderna. Inte med/via ombud då de har inte samma incitament som du att se de nya möjligheterna. I jämförelse med den normala verksamheten kommer innovationer att medföra omställning och nyheter samt en investering med osäker avkastning – det är svårt att vinna mot en verksamhet med momentum när resurserna ska fördelas. Du kommer att möta både påhejare och motståndare internt. Ingen av dem har troligen rätt. Det är du som ska vara experten. Det blir du när du träffat tillräckligt många kunder. Provtryck iden och framför allt köpvilligheten ute hos de tänkta kunderna. Att fråga kollegor, vänner och familjen om vad de tror har tveksamt värde, men kan förvisso ge dig nya infallsvinklar. Men det är trots allt de som ska betala för din produkt som sitter på sanningen du söker.

3. Var ärlig med dig själv och dina finansiärer – har du rätt förutsättningar: tid, kapital, kunskap, nätverk, energi, uthållighet, driv? Om inte, var kan du få hjälp? Vad kostar det? Hur mycket tid tar det? Antag ingenting utan att validera med kunder, finansiärer och leverantörer. Glädjekalkyler och önsketänkande är inga framgångsfaktorer. En verklig framgångsfaktor är dock en strategi som tar hänsyn till dina styrkor och svagheter samt verkliga förutsättningar.

 

Workify har skapat ett antal arbetstillfällen i Hudiksvall och fler är på väg. Bolagets resa verkar bara börjat – nu växlar de upp och siktar mot nästa nivå!

 

Här läser du hela intervju med Stefan.