Gävlebaserade Klywa utforskar den nordamerikanska marknaden
Håkan von Matérn, VD på Klywa, här tillsammans med sin coach Richard Hainsworth som kommer att följa med till Kanada.
19 utvalda startups från Sverige reser den 21 september till Montreal, Kanada. Bolagen deltar i årets upplaga av Scandinavian Startup Week, ett återkommande initiativ som ger startups möjlighet att utveckla sina internationella nätverk och skapa affärskontakter. Satsningen är ett samarbete mellan fyra inkubatorer i Sverige; BizMaker i Västernorrland, Företagsfabriken i Kronoberg, Kalmar Science Park och Movexum i Gävleborgs län.
– Kanada är en bra ingång för företag som vill komma in och lyckas på den nordamerikanska marknaden. Ett välkomnande affärsklimat, uppdaterade handelsavtal med Sverige och lägre etableringskostnader än i USA, är några av fördelarna. Målet är att ge entreprenörerna konkret input om vad de behöver göra för att bli framgångsrika internationellt. Resan skapar dessutom bra och viktiga nätverkskontakter som vi i Movexum kommer utvärdera och utveckla för fler av våra bolag, säger Ulrika Malmqvist, VD på Movexum.
Gävlebaserade Klywa som just nu går inkubatorprogrammet hos Movexum, är ett av bolagen som valts ut att medverka. Klywa har utvecklat en tjänst som säkerställer att samtliga användare av BI-verktyg har tillgång till rätt applikationer.
- Vår molnbaserade tjänst Klywa Access vänder sig till större företag och organisationer i alla branscher. Klywas långsiktiga målsättning är att sälja globalt och vi ser resan till Montreal som en utmärkt möjlighet att knyta nya kontakter och göra vår lösning känd, säger Håkan von Matérn, vd på Klywa.
I programmet för veckan i Kanada ingår möten med samarbetspartners, kollegor, investerare och kunder. Gruppen kommer även besöka handelskontor, kanadensiska inkubatorer och hubbar för utveckling. Alla medföljande startups har genomgått en urvalsprocess. Inför resan har de förberetts genom utbildning i Business Swedens LEAP-program och haft särskilt pitchträning på engelska. De har alla även inför resan bokat affärsmöten med potentiella partners eller kunder i Montreal.
– Genom resan lär vi oss om marknaden och kan bilda oss en uppfattning om hur vi bör agera för att bli framgångsrika på den här marknaden. Vår bedömning är att en lyckosam introduktion i Kanada kan underlätta tillväxt framöver även i USA, avslutar Håkan.
– Movexums uppdrag som Gävleborgs företagsinkubator är att tillhandahålla den snabbaste vägen till hållbar internationell tillväxt. Scandinavian Startup Week är ett erbjudande till våra inkubatorbolag inom ramen för detta uppdrag, säger Ulrika Malmqvist, VD på Movexum.