Gefle Bryggeri utvecklar AI-plattform där kundens feedback blir nästa års ölrecept
Ett intresse för mat och dryck, en önskan om en återupplivad bryggeritradition och en ambition om att arbeta innovativt med produktutveckling – det är ingredienserna i Christian Wallins bolag som sedan september tagit plats i Movexums inkubatorprogram. Med den AI-drivna plattformen Krafta ska årets feedback från kunderna lägga grunden för nästa års ölrecept.
Från globala lyxmärken till lokal potential
Efter många års prat om att lämna Stockholm flyttade Christian Wallin och hans familj till Norrlandet ut mot Bönan i Gävle. Med sig hade han en bredd av erfarenheter – från ekonomstudier i Lund till arbete som varumärkesansvarig och representant för globala aktörer som Fox, Paramount Pictures, CBS och BBC i Norden.
– När jag arbetade med utvecklingen av Bonnier Brands hade jag förmånen att träffa många kulinariskt kunniga människor. Jag gjorde ett omfattande samarbete med Per Morberg och det gav mig flera viktiga insikter och lärdomar från restaurangvärlden, som sen har utvecklats till en stor passion för mat och dryck, säger Christian Wallin, grundare av Krafta (Gefle Bryggeri AB).
Så småningom tog karriären honom vidare till arbete med flera välkända dryckesjättar, däribland som varumärkesansvarig på Carlsberg och som nordisk marknadschef för vin och champange på Moët Hennessy. Kanske var det inte så konstigt att Christian i samband med flytten till Gävle fick upp ögonen för att staden saknade något han själv tyckte var självklart: ett eget bryggeri.
När passion möter erfarenhet
Utöver en utbildning som beer sommelier och en flerårig erfarenhet från branschen började Christian läsa allt han kom över om lokala öltraditioner och tidigare bryggerier. Han beskriver att förutsättningarna för ett lokalt bryggeri har förändrats, mycket tack vare sänkta skatter för mindre producenter, att gårdsförsäljning har öppnats upp och att trenden går mot mer lokalt och kvalitativt hantverk.
Vad Christian behövde nu var att väcka engagemang. Han började utforska hur kunden kan integreras i själva produktutvecklingen, dels som ett led i att öka kundnöjdheten men också i syfte att öka nyfikenhet och antalet återkommande kunder. Resultatet blev en verktyg, Krafta, som just nu befinner sig i sin testfas.
AI-verktyget där kunden blir medskapare
I år lanserar Christian den första julölen för Gefle Bryggeri, bryggd strax utanför stan. Den finns att köpa på utvalda restauranger och barer i Gävle och har fått namnet Gefle Julbock. Via hemsidan geflebryggeri.se kan den som smakat ölen lämna sin feedback, antingen i form av en ölprovningsenkät eller med hjälp av en AI-assistent.
– Gefle julbock är ett första test av konceptet med produktutveckling genom kundens feedback. Utifrån vad vi lär oss nu vill vi utveckla Krafta som ett AI-drivet co-creation-verktyg där kunden blir en del av ett community som bidrar till att utveckla produkter tillsammans, berättar Christian.
Skalbarhet på marknaden
Kraftas potential att skapa faktisk konsumentdialog lyfter Christian fram som det verkligt innovativa i hela affärsidén. Även om bryggeriet och produkten idag är lokala har plattformen fler potentiella användningsområden, menar han.
– Feedback från kunderna i realtid betyder enormt mycket i alla branscher, det skapar engagemang och delaktighet när ens åsikter genererar verklig förändring. Därför blir verktyget användbart för alla som vill bygga produkter, tjänster eller beslut tillsammans med sina användare. Krafta gör det möjligt att samla in konkret data om konsumenters faktiska preferenser och kan hjälpa oss och andra att fatta bättre beslut. Insikter som dessa är svåra att få fram och mycket attraktiva för flera aktörer, säger Christian.
Han beskriver att det var genom Movexum som han insåg att det kunde öppna dörren till nya affärsmöjligheter att tänka innovativt kring sitt bolagsbygge.
– Att idén har innovationspotential är ju ett krav för att bli antagen till inkubatorn och där ville jag gärna vara med, men ett bryggeri i sig är ju inget innovativt. Det var där och då jag kläckte idén om ett AI-drivet feedbackverktyg, berättar Christian.
En entreprenörsresa som bara har börjat
Trots lång erfarenhet från olika branscher är entreprenörsrollen i den här formen fortfarande relativt ny för Christian. Om fem år vill han att Gefle Bryggeri ska vara ett etablerat bolag och ett varumärke som Gävleborna kan vara stolta över, med Krafta som ett branschöverskridande affäsben att stå på.
– Jag gillar variationen som entreprenörslivet ger mig. Ena stunden sitter jag och skriver ut etiketter och tejpar för hand, nästa stund pratar jag investering, strategi eller affärsmodeller. Högt och lågt, operativt och strategiskt. Underbart.
Kort fakta
Namn: Christian Wallin
Bor: Med familjen i Norrlandet, Gävle
Bolag: Gävle Bryggeri AB
Tjänst: Lokalt hantverksbryggeri kombinerat med ett AI-drivet co-creation-verktyg för produktutveckling och communitybygge
Kunder: Inledningsvis restauranger och ölälskare i Gävle/Gävleborg – på sikt även andra varumärken inom exempelvis livsmedel, dryck och konsumentprodukter via Krafta.
Kontakt: christian@geflebryggeri.se

