I huvudet på en finansiär – så gör du för att säkra investeringen
Hon har förhandlat om och säkrat miljardbelopp till globala koncerner som Sandvik och Siemens – idag hjälper hon startups i vårt inkubatorprogram med den externa finansieringen. Vår affärscoach Angelica Adamski tipsar här om hur du som startup ska agera för att lättare säkra riskkapital till ditt bolag.
Vem och varför?
Ska du med ditt bolag säkra kapital måste du vara väl medveten om din verksamhet. Vad finns det för problem och hur löser DU problemet? Hur springer dina kunder efter din idé och lösning? I ett möte med en investerare måste man börja med att beskriva vad det är man gör, och vad det är för innovation man jobbar med. Man behöver ha koll på hur världen omkring sig ser ut och vilka konkurrenter det finns. Man behöver fråga sig själv vad kunderna skulle göra om INTE ens lösning fanns. Sedan behöver man noggrant fundera över vilken typ av investering man söker, och vad man vill åstadkomma med kapitalet. Vilket är ditt mål med företaget och din verksamhet? Hur kan du motivera varför just du kommer att lyckas med din idé, och varför ditt företag kommer att sättas på kartan?
Skrytslide
Jag brukar uppmuntra mina entreprenörer att göra en skrytslide. Det brukar vara ganska roligt, många bolag får kämpa med det. På en sådan kan det vara bra att förklara hur man har valt sitt team och inom vilka områden man glänser. Här är det också viktigt att visa att man inser eventuella svagheter och berätta hur man kommer att komplettera med den kunskap som saknas.
Vilken marknad?
Det är bra att veta vilken marknad man tänkt inrikta sig mot. Ska du börja i Sverige, eller gå internationellt från start? Hur ser bolagets strategi ut för att gå till marknad? Det är ju kunderna som är basen i din business och de som ser till att det rullar in pengar till bolaget – då behöver man veta var man ska börja någonstans.
Hur?
Inför ett investeringsmöte behöver du ha arbetat fram en affärsmodell som beskriver hur du tar betalt, hur du tänker dig att du ska fakturera dina kunder, hur mycket du ska ta betalt och hur du kommer igång. Det är viktigt att så snabbt som möjligt komma igång med det viktiga kassaflödet som genererar intäkter till bolaget.
Var befinner du dig?
Räkna med att få beskriva i vilken fas ditt bolag befinner sig i. Hur ser fasen i utvecklingsarbetet ut? Är det utveckling av tekniken eller produkten som behövs, eller är det affärsmodellen som inte är klar?
Hur ser konkurrensen ut?
Omvärlds- och konkurrensbevakning är ett måste för dig som tänker ta en ny idé ut på marknaden. Ta reda på i vilken marknad du agerar, var i den du befinner dig och hur konkurrensen ser ut. Konkurrensen är hård inom alla marknader idag men kanske i synnerhet gällande innovationer.
Räkna rätt
Har du gjort alla dina finansiella kalkyler? Hur ska bolaget skötas rent ekonomiskt, hur ska du agera för att kunna gå från tio till 20 kunder, hur ser uppskalningsplanerna ut därefter? Gör en prognos med resultat och balansräkning framåt. Framtidskalkyler för nya idéer och tjänster är egentligen rena gissningar men de måste vara på plats om du vill ha en investering. Det finns många bra hjälpmedel som du kan använda.
Summa summarum
Berätta hur mycket pengar du söker, vad du ska använda pengarna till. Du behöver också ha koll på kommande utgifter, hur du ska kunna skala upp med personal med mera. Var tydlig. Summorna underlättar mätning av exakt hur mycket kapital som behöver tippas in i bolaget för att generera en så pass god kapitalersättning som du behöver. Det är svårt att värdera startupbolag då det rent finansiellt är svårare att veta marknaden ser ut framgent. Risken är trots allt högre när man investerar i startupbolag – det är alltid så med nya idéer som ännu inte prövats kommersiellt.
Hållbarhet är ett måste
Att jobba och utveckla hållbara bolag är idag superviktigt! När du med ditt bolag möter investerare måste du vara beredd på att berätta om vilka hållbarhetsmål du jobbar med och vilka mål du möter med just din innovation. Jag skulle vilja vara så krass att säga att jobbar man inte med hållbarhet idag är man lost. Det handlar inte bara om när man söker investering, har man som avsikt att bli leverantör till exempel till stora bolag kommer man aldrig bli aktuell om man inte jobbar och tänker hållbarhet.
(Enligt revisionsjätten PWC:s studie så tackar mer än vartannat riskkapitalbolag nej, eller backar ur en investering, i företag om de upplever brister i bolagets hållbarhetsarbete, reds. anm.)
Typiska frågor att vara beredd på
Majoriteten av investerare tittar väldigt mycket på personerna bakom bolaget. Vilka är ni som entreprenörer, vilken typ av innovatör är DU? Kunskap, uthållighet, styrka och personliga egenskaper är jätteviktiga! Hur du hanterar kritik och feedback är också mycket relevant för investerare – vid en investering blir ju sannolikt att investerarna i en del bolag kommer att jobba tillsammans med dig.
Några vanliga misstag?
Att man övervärderar sin startup, och underskattar sina kostnader och sin tidslinje. Allt tar mycket längre tid än man tror. Om du hoppas och tänker att det komma ta fem år – räkna med sju.
Ett tips
Var påläst om vem som sitter framför dig. Och se till att attrahera intresse från första sliden – i synnerhet om det är en allmän pitch – första intrycket counts!
Om affärscoachen
Angelica Adamski har jobbat med kapitalanskaffning hela sitt yrkesverksamma liv. Hon inledde sin karriär som bankman på Nordea där hon bland annat jobbade med kapitalanskaffning för bolag på Large Cap-börsen. Men den initiala planen var att jobba inom konst- och teaterbranschen.
– Jag utbildade mig till konst- och teatervetare, studerade såväl i Stockholm som i Sorbonne, Frankrike. När jag var färdig fick jag rådet att ”Du kan aldrig jobba någonstans om du inte kan kontrollera pengar” så jag utbildade mig inom internationell finansiering och tänkte att jag skulle söka jobb inom kulturvärlden efter det.
Men enligt plan blev det inte. En liten annons i morgontidningen i vilken Nordea sökte personal till sin internationella avdelning fick Angelica att skicka iväg en ansökan, trots att hon egentligen inte var ett dugg sugen. Kort därefter blev hon kallad till intervju.
– När jag gick in i Nordeas fina bankpalats och tog hissen upp insåg jag dock att det var finansiering jag ville jobba med. Jag tror att en av anledningarna till mina framgångar är att jag tack vare min bakgrund varit mer kreativ än mina kollegor. När jag saknade ett system för att hantera bankgarantier så ritade jag ett själv – systemet används idag över hela Europa.
Genom åren har Angelicas uppdrag tagit henne till världens alla hörn. Främst har hon varit verksam i utvecklingsländer i vilka hon ”lärt sig mycket eftersom man var tvungen att hitta på saker som inte fanns”. Efter att ha etablerat Nordeas kontor i Moskva gick hon så småningom över till tung industri och blev Scanias bankrepresentant och kvar i Ryssland när Scania skulle sätta upp sitt finansbolag där. När så sedan Ryssland gick in i en finanskris skickades hon till Sydafrika med uppdrag att etablera Scania där. När etableringen var genomförd gick Angelica till Siemens och deras avdelning för financial services med täckning över hela Afrika. Lagom till att hon tröttnat på den korruption som då rådde i branschen (mutor är ju dessvärre rätt vanligt förekommande i affärer i utvecklingsländer) fick hon ett samtal från Sandvik.
– Jag var inte alls särskilt sugen på att flytta hem till Sverige igen, främst på grund av klimatet, men när jag kom till Sandviken en majmorgon så strålade solen, syrenerna blommade och jag blev inkvarterad på Bruksgården … jag ändrade mig där och då. På Sandvik utvecklade jag en jättestor organisation, från ett blankt papper så fanns organisationen slutligen i 43 länder och omsatte 44 miljarder. När den decentraliserades så kände jag att jag behövde en ny utmaning att ta tag i.
Angelica flyttade tillbaka till Sydafrika där hon under en tid jobbade som CEO för ett innovationsbolag vars produkter renade vatten i gruvor. När hon insåg att bolaget var i behov av en mer tekniskt kunnig VD sa hon upp sig. Huset i Sydafrika har hon kvar men hon är numera skriven i Stockholm varifrån hon nu jobbar med startups i våra program. Om skillnaden att gå från att jobba med globala miljardkoncerner till små uppstartsbolag med oviss framtid säger hon:
– Det är SÅ roligt! Innovationer bidrar till att alla bolag går framåt – stora som små. Den dag vi inte främjar det innovativa systemet så tappar vi framdriften och kommer gå bakåt, både som land och vad gäller framgångsrikt företagande