Information är valutan för Pitchagon – kopplar samman investerare och techbolag
Information är valutan för Pitchagon – kopplar samman investerare och techbolag
Det finns sannolikt fler saker som skiljer riskkapitalbolag och privata investerare åt än vad som förenar dem. Även om målsättningarna allt som oftast är detsamma – att öka värdet på det investerade kapitalet – så kvarstår det faktum att de krav- och önskelistor investerarna har sällan liknar varandra. För att inte tala om vilken typ av fakta de efterfrågar och vill kunna basera sina investeringsbeslut på. Även omvänt är skillnaderna stora. Bolag som står redo att plocka in externt kapital har vitt skilda kravspec på vad de vill ha i utbyte av ägarandelar.
Så hur lyckas man med matchningen? Det vet och det fixar Pitchagon vars affärskoncept är att koppla samman investerare med techbolag genom att använda avancerad datainsamling. Pitchagon lanserade sin plattform i oktober förra året och är det första bolaget som testar vårt nya erbjudande – Acceleratorprogrammet. Vi tog ett snack med Pitchagons VD Daniel Antonsson för att få lite fördjupande kunskaper om deras affärsidé.
– Kort beskrivet så kopplar Pitchagon samman investerare med techbolag och vi jobbar med datainformation som grund till det. Vi samlar in och förfinar data som inte är publik. Informationen bildar sedan ett underlag om ett företag vilket gör att investerarna snabbare kan skaffa sig en bild över om bolaget är intressant att fördjupa sig i eller inte. Pitchagon är byggt tillsammans med flertalet private equity-firmor och privata investerare som hjälpt oss att specificera vilka problem de har. Till exempel så sker det i tidiga skeden stor dealsourcing bland bolagen men de vill inte vara öppna med vad de letar efter eller vilka bolag de tittar på. Oftast handlar det om saker som rör potentialen i företag; hur ser utvecklingsplanen ut, vilka marknadstrender finns det, hur ser rekryteringsplanerna ut, hur slår man ut konkurrenterna – det är parametrar som inte är publika på webben. Och där kommer Pitchagon in i bilden – vi scoutar fram intressanta techbolag som fyller vissa av investerarnas parametrar och för sedan samman dem med investerarna. Beroende på vad investerarna letar efter så kan vi också skräddarsy datainsamlingen.
En del i Pitchagons affärsidé är att inte försöka hitta data som inte finns utan istället skapa datan tillsammans med kunderna. På så sätt blir informationen exklusiv, unik och anpassad efter kundens behov. Plattformens huvudsakliga målgrupp är investerare men tjänsten kan också användas omvänt, företag som söker investeringar kan använda den för att hitta kapital.
– Som företag som söker kapital blir du om du köper vår tjänst sökbar under ett år och får en profil med analyser, tillgång till vår populära pitchdeck-creator och kan med en enkel knapptryckning skicka ut en investeringsinbjudan, det vill säga skicka ut väsentlig data som då matchas med relevanta investerare i databasen. Man kan också själv söka efter och kontakta närmare 2000 investerare.
Arbetet med Pitchagon har skett under ca ett och ett halvt år. Bolaget är på sätt och vis ett resultat av frågeställningar som ställdes till Daniel under främst hans senaste roll som VD för börsnoterade Byggfakta.
– På Byggfakta så jobbade vi med data- och informationsinsamling i byggbranschen för att kunna koppla samman köpare och säljare. Privat fick jag ofta två typer av samtal, den ena löd ”Hej, jag är en entreprenör med världens bästa affärsidé, känner du någon som har pengar?” och den andra frågan löd ”Hej, vi har väldigt mycket pengar, har du tips på något att investera i?”. Dessa frågor, tillsammans med mina tidigare erfarenheter av att koppla samman köpare och säljare, resulterade i idén om Pitchagon. Genom åren har jag genomfört konsultuppdrag åt flertalet investmentfirmor, framförallt internationella. Jag vet hur mycket tid de spenderar på att utvärdera bolag, hur mycket data de behöver för att kunna fatta beslut och hur svår den datan kan vara att få tag på. När jag insåg att jag kunde göra nåt liknande det jag gjort på Byggfakta, men i en annan bransch, så blev det naturligt att blicka mot investmentbranschen i allmänhet och techbolag i synnerhet eftersom jag är intresserad av teknik.
I samband med att Byggfakta börsnoterades (under Daniels tid som VD gick det från att vara ett svenskt företag till att vara Europaledande inom det man gör) på LargeCap kände han sig redo för nästa utmaning. Daniel hade luftat idén om Pitchagon med bästa vännen (praktiskt nog också en grym programmerare) bosatt i Melbourne och under samtalet konstaterat att potential fanns. Affärsidén var något de både ville jobba med. Till teamet knöts också en researchmanager och en customer success-manager.
– Vi har en oerhörd stor kompetens inom teamet. Peter Evjan (bästa kompisen bosatt i Melbourne) har varit med och byggt upp tre företag, från grunden, till att bli miljardföretag.
Ni verkar inte råda brist på vare sig kompetens eller erfarenheter – vad är det ni hoppas få ut av samarbetet med Movexum?
– Vi tycker det skulle vara kul att göra något tillsammans med er. Pitchagons mål är ju att verka för att så många företag som möjligt får finansiering. Kan vi bidra till att få igång fler företag så delar vi samma syfte som ni. Inkubatorer är en viktig del i kretsloppet och vi tycker att vi också har en del där. För oss är inkubatorer en språngbräda, ni hjälper bolag att verifiera deras affärsidéer. Nästa steg kan vara att resa kapital och där kommer vi in naturligt som en länk.
Pitchagon är trots det tidigare skedet redan ett globalt företag, men bolaget har sin bas i Gävle och ska så fortsatt ha det.
– Jag är Gävlebo och kommer att fortsätta vara det. Jag vill göra det jag kan för att värna om det här området. Klart att vi som så många andra drömmer om att driva och utveckla ett fantastiskt bolag – men vi har sagt från dag ett att oavsett hur stora vi än blir så är Gävleborg vårt hem och vi som organisation ska utgå från Gävle.
Hela drivkraften bakom att starta Pitchagon är att hjälpa fler människor att få finansiering, att starta och driva företag och att skapa jobbtillfällen. Drivkraften delas av alla delägarna. Vi kan inte förändra världen på egen hand, men vi brinner för att göra kapital tillgängligt för alla. Det är inte brist på kapital i världen men fler behöver få ta del av kakan.
– Just nu arbetar man inom teamet med produktutveckling. Till hösten är visionen att på plattformen i realtid kunna redovisa alla investeringar som görs i Europa och USA och som Pitchagon bevakar. Ribban är satt högt, Pitchagon ska bli den absolut bästa informationskällan som visar vilka investerare som presterar bäst på den privata marknaden.
– Vi vill bli ett renodlat data- och informationsföretag med de bästa svaren på de väsentligaste frågorna i investmentbranschen.
Man jobbar även med att få in fler svenska bolag och investerare.
– Det fanns en vision från min sida när vi började med det här att vi skulle fokusera på den svenska marknaden. Men det har visat sig att den svenska marknaden på inga sätt är den enklaste marknaden. Det är oerhört mycket lättare för oss att få kunder i Italien, Spanien, England – mindre lätt att bli profet i sin egen hemstad skulle det visa sig. Då fanns det inget som försvarade att vi skulle satsa på Sverige när vi hade ett sånt flyt på andra marknader – men vi kommer att fortsätta att satsa på den Sverige och norden även om den amerikanska marknaden är vårt slutmål.
Vilken storlek är det på investeringarna som gjorts via er?
– Spannet är verkligen stort. Vi har haft investeringar på 100 000 kronor och vi har haft förfrågningar på uppemot 800 miljoner kronor. Det är inte upp till oss att avgöra om beloppen som efterfrågas är rätt värderingar, vårt jobb är att ta fram den data som investerare efterfrågar.
Vilka är era konkurrenter?
– Om man ser Pitchagon som en tårta och delar upp oss i tio bitar så har vi en konkurrent i alla tårtbitar. Men det finns ingen som erbjuder hela tårtan som vi.
Vad gör du om fem år?
– Då jobbar jag på Pitchagon som på riktigt är ett internationellt bolag med bas i Gävle och verksamhet på plats i tre länder. Jag sitter nog inte kvar som VD. Jag vill utvecklas och man blir bra på det man gör. Jag har jobbat som chef i 20 år och kan den biten. För mig lockar det mer att släppa biten med personalansvar och i stället jobba mer med produktutveckling. Vårt första utländska kontor kommer att ligga i Austin, Texas, som börjar bli det nya Silicon Valley. Det skulle vara häftigt att få vara med där det sker ett skifte med så stora mått, och att få vara med och jobba mot det. Vi har tre anställda Venture scouts. Och vi jobbar mycket med vår företagskultur, alla vi ägare har som ambition att bygga det företag vi själva vill arbeta för. Vi vill att medarbetare på riktigt ska känna att de på riktigt kan ta ansvar och planera sin egen vardag och sina liv. Vi mäter inte tid. Vi bryr oss inte om antal timmar man jobbar. Var och en har en tydlig uppgift och individuella mål. Flexibilitet kommer ofta som etta när man frågar människor om vad som är viktigast på en arbetsplats.
Har du/ni någon exitstrategi?
– Samma dag som vi lanserade så fick vi ett bud på att sälja hela bolaget. När det blev stora pengar involverade så tidigt så kände vi att vi var något på spåren. Och visst, beloppet var så pass stort att vi diskuterade det seriöst i ägargruppen. Men näe, att sälja och göra exit finns inte. Gör vi det här rätt så har vi något stort på gång och något som uppskattas av branschen. Jag ser var vi kan ta oss. Det kommer inte att gå över en natt och vi ser ingenting kortare än fem till tio år. Det är inte för pengarna vi gör det här. Det låter kanske löjligt men den åsikten bor inom alla oss i grundarteamet.