Sök
Stäng denna sökruta.

InstaSport tar plats i inkubatorn

Det var inte kärlek vid första ögonkastet. Det var först efter ett par års spelande och i samband med att Jennifer tog sin första privata golflektion som hon föll pladask. Sen gick utvecklingen i snabb fart. Ju mer hon tränade – desto fler utmaningar identifierade hon gällande saker som att kunna ta del av träningssystem, följa statistik och boka träningar.  När ingen befintlig lösning verkades finnas på problemet bestämde hon sig för att göra en själv. Sagt och gjort – idén till InstaSport föddes och idag ägnar sig Jennifer heltid åt att bygga och affärsutveckla bolaget. Nyligen sökte och antogs hon till inkubatorprogrammet.

Jennifer Pierre är VD och grundare för Instasport som nyligen antogs till inkubatorprogrammet.

Berätta, vem är du?

– Jag heter Jennifer och jag är 33 år gammal – uppvuxen i Gävle. Jag har en bakgrund inom arbetslivet i tillväxtbolaget Ramudden som jag var anställd på mellan 2009 och 2019. Jag började på Ramudden som sommarjobbare och blev sedan erbjuden att köpa in mig i bolaget mot att jag flyttade ner till Malmö och startade upp verksamheten i södra Sverige. 2019 slutade jag när jag insett att jag ville göra något eget. Vid den här tiden hade jag börjat spela golf och jag blev väldigt nördig, väldigt snabbt. Jag gick från 20 i handicap till plushandicap på två säsonger. Jag upptäckte också en gapande marknad inom golf som jag blev väldigt förvånad över att ingen hade adresserat. Så jag drog i gång InstaSport 2021 och jobbar numera heltid med bolaget. För att finansiera min vardag och betala räkningarna under uppstartsfasen sålde jag mina andelar i Ramudden och avvecklade i samma veva ett fastighetsbolag som jag ägde och de pengarna lever jag fortfarande på idag. Jag äger 82% av Instaport, resterande ägs av Almi Invest samt tre privata investerare.

Vad driver dig? Du är relativt ung och har tack vare tidigare bedrifter kunnat dra i gång Instasport med hjälp av eget kapital – det är verkligen grymt!

– För det första så är jag nog ganska driven.  Jag gillar att utvecklas och jag tycker om när det händer saker. Det fick mig att visa framfötterna ganska tidigt på Ramudden och när jag ges en möjlighet så tar jag den. Detsamma gäller InstaSport. Jag är inte rädd för att prova och om jag tror på någonting så vill jag satsa.

Berätta om InstaSport.

– InstaSport är en digital plattform med fyra nyckelfunktioner för golfträning; boka “vanliga” träningar, digital träning, samordna gruppträning samt ett statistik- och träningssystem för den egna träningen. Till exempel så kommer användaren kunna jämföra sina egna resultat med PGA-spelare genom något som heter Strokes Gained – man kommer också kunna se hur man står sig mot andra spelare på till exempel klubben eller andra valda kategorier.

Finns det fler kundkategorier än den enskilda golfaren som har ett starkt driv och som vill bli bättre?

– Ja, golftränare är också kunder. Golftränaren kan använda vårt system bland annat för att ta emot bokningar och sälja digitala svinganalyser.

Var befinner du dig just nu i affärsutvecklingsresan?

– Det finns en första betaversion med skarpa användare i appen som släpptes i januari. Målsättningen med betaversionen är att genomföra en MVP av bokningssystemet som är en av fyra nyckelfunktioner. Vi har mött ett stort intresse från de klubbar som vi pratat med och väldigt positiv feedback så nu gasar vi. Vår tjänst upplevs som efterlängtad och det verkar vara rätt tid – marknaden är mogen för Instasport.

Hur ser visionen med bolaget ut?

– Min ambition är att bli marknadsledande i världen inom segmentet.  Långsiktigt ska vi expandera till fler idrotter. Jag har ingen personlig exitplan utan ser InstaSport som ett livsprojekt. Det är inte mitt mål är inte att bygga upp något och sedan sälja vidare.  Jag kommer jobba med Instasport så länge jag tycker det är kul och så länge det går bra. 

Beskriv utmaningarna du jobbar med just nu:

– Vi behöver resa kapital och jag har precis pitchat för Tregion Startup Invest. Vi behöver också hämta hem den tekniska expertisen som just nu ligger outsourcad externt. Den största utmaningen som jag ser handlar just om utvecklingen av plattformen.

Vad hoppas du få ut av tiden i inkubatorn?

– Ett vidgat nätverk. Och stöd i alla möjliga frågor. 

Fakta entreprenören

Jennifer Pierre

33 år

Idrottslig bakgrund: Studerat på tennisgymnasium, spelat på Swedish Golf Tour och Nordic Golf Tour. Var pga. av en ryggskada tvungen att avbryta satsningen. Spelar just nu mycket padel.

Karriär: Började som 20-åring på Ramudden, blev delägare och sålde sedan sin andel. Har drivit fastighetsbolag med fokus på förädling och förvaltning. Jobbar sedan 2021 heltid med InstaSport.

Fler nyheter

Designduo satsar på hemmakontor

Nu välkomnar vi till inkubatorn ännu ett bolag vars idé inledningsvis var ett examensarbete. Designduon Evelina Turesson och Andreas Berggren ska tillsammans med Movexum affärsutveckla sitt koncept för hemmakontor; Sand & Björk.

Läs mer »

Är du vår nya affärscoach?

Vi erbjuder ett roligt och utmanande jobb på en arbetsplats där vi jobbar framåtlutat men också reflekterade. Självklart driver och brinner vi för frågor som mångfald, jämställdhet och hållbarhet.

Läs mer »

Sprint X 2.0 är i gång – ”Vi kom långt redan i förra Sprint X projektet, men det finns mer att göra så vi är glada att få driva ett nytt projekt i ytterligare tre år”

Syftet med det nya projektet, Sprint X 2.0, är att vidareutveckla och fördjupa det arbete som påbörjades i Sprint X. Målet är att nå ut till och stötta fler entreprenörer och innovatörer i länet, samt att öka kompetensen inom internationalisering, kapitalanskaffning, hållbarhet och effektiva team hos Movexums startupbolag.

Läs mer »

Anmälan till nyhetsbrev

Den här webbplatsen använder sig av cookies.