Pitchagon till Kanada – ska för första gången stå head to head med de stora amerikanska drakarna
Collision är världens största mässa och konferens där investerare och techbolag möts. Arrangören genomför årligen arrangemang i Europa, Nordamerika och Asien. I år genomförs den Nordamerikanska mässan i Toronto, Kanada och Pitchagon reser dit tillsammans med sin affärscoach Angelica Adamski.
För att bolag ska antas till vårt inkubator- eller acceleratorprogram måste bolaget ha som målsättning att lansera sina produkter eller tjänster internationellt. Pitchagon, som är det första bolaget att genomgå vårt acceleratorprogram, har redan från start varit större globalt än nationellt – något som inte är särskilt konstigt då man genom data och information arbetar med att koppla ihop investerare (investmentbolag) med techbolag i tillväxtfaser som söker kapital. Till Collision-mässan åker Pitchagon med sju personer från sitt team samt Movexums affärscoach Angelica Adamski. Resan finansieras via de internationaliseringscheckar som bolag knutna till oss har möjlighet att få. Daniel Antonsson,, VD på Pitchagon, berättar;
– Nordamerika, och då framförallt USA, är ju vår egen potentiellt största marknad och mässan ger oss en ypperligt bra exponering mot vår framtida marknad. I samband med mässan kommer vi att lansera oss under nytt namn med ny hemsida och dessutom släppa våra senaste uppdateringar och nyheter. Vi lanserar bland annat en helt suverän investerardatabas riktad mot entreprenörer där vi samlat all världens fondinvesteringar på den privata marknaden och sedan applicerat våra egna algoritmer blandat med AI. Där kan man finna och jämföra investeringar i alla industrier och vertikaler. Till exempel så kan en tysk entreprenör som till exempel erbjuder en plattform för betalningslösningar och som söker 15 miljoner i tillväxtkapital i en Serie A runda från en Europeisk investerare, enkelt hitta vilka investerare som bäst matchar deras bolag och som med högst sannolikhet kan tänka sig att investera i den rundan i den storleksordningen. Det kan låta komplicerat men är oerhört enkelt och användarvänligt.
Vilka är era förväntningar på deltagandet – ni kommer bland annat ha en egen monter förstår jag.
– Klart att vi är spända av förväntan, både för att vi redan har fått en hel del kontakter med personer som vill träffa oss på mässan, men också för att vi för första gången kommer att stå head-to-head med våra konkurrenter, de stora amerikanska drakarna. Men det är bara inspirerande. Jag ska faktiskt själv träffa en av grundarna till ett snarlikt företag som oss, som på bara fyra år har lyckats gå från nystartat företag till att under förra året landa på en värdering på cirka 27 miljarder svenska kronor. Nånting måste de ju uppenbarligen ha gjort rätt och det ska bli kul att få höra om deras resa som de gjort.
Angelica Adamski, Pitchagons affärscoach om resan:
– Mässan inleds på måndag i nästa vecka och vi kommer att bygga upp Pitchagons ”booth” där vi hoppas att Pitchagon skall kunna knyta många kontakter med både kunder och VC-bolag. Vi kommer vidare att lägga tid på att skapa ett kontaktnät i Kanada för Pitchagon och vi har möten med Svenska Handelskammaren samt investerarnätverk i Toronto.
– Vi uppskattar verkligen att vi får möjligheten att delta på Collision och det kan vi tacka Movexum för som helt och hållet har hjälpt oss till att göra detta möjligt, avslutar Daniel Antonsson.