Sök
Stäng denna sökruta.

Så bygger du en grym pitch!

Inom startup-världen förekommer ordet pitcha rätt frekvent. Det är inte så konstigt – en startup som vill ha hjälp med att vidareutveckla sin idé kommer att behöva pitcha den, flera gånger och under olika omständigheter. Vi går igenom några grunder som kan hjälpa dig att leverera en bra pitch.

På Movexum är pitchträning ett återkommande inslag i såväl vår Boost Chamber som i vår inkubator. Främst jobbar vi enligt NABC-metoden, det vill säga följande ska din pitch beskriva:

Needs – Beskriv kundens och marknadens viktiga, verifierade behov. Vad är problemet?
Approach – Tillvägagångssätt.
Benefits – Vilka fördelar/nytta har din idé?
Competion – Hur ser konkurrensen ut?

NABC-pitchen ska alltid inledas med en ”hook” för att snabbt skapa ett intresse och ska avlutas med en ”close”, något som beskriver vad du vill att den som lyssnat på din pitch ska ta action på.

En fråga du bör ställa dig innan du pitchar är: för vem ska du pitcha och vad är syftet? Är syftet med pitchen att få in externt kapital vill de potentiella investerarna med största sannolikhet höra mer om hur du ska tjäna pengar på din idé och mindre om hur bra den (faktiskt) är och vilka problem den löser.
Ok, några råd kommer här:

  1. Undvik teknikstrul. De flesta pitcher sker idag med stöd av digitala presentationer. Se till att du får tid att koppla upp dig och testköra innan det är dags – inget ”bufferibuff” tack!
  2. Var förberedd. Kan tyckas självklart men tål att nämnas. Läs också på om dem du ska pitcha inför.
  3. Håll din presentation kort och var lagom entusiastisk. Utelämna oviktiga detaljer. Ägna de första sekunderna av pitchen till att berätta om din idé och vilka problem den kan lösa. I många fall har du en förutbestämd tid att förhålla dig till. Gör du en liten längre pitch, och kanske inför många människor, kan det vara trevligt att inleda pitchen med att berätta om vem man är, och vad man gjort tidigare. Observera – lägg endast tid på detta om du har en längre pitch!
  4. Beskriv den tilltänkta målgruppen. Vilka behov har de och hur tillgodoser din idé dessa?
  5. Prata om konkurrensen. Såvida din idé inte är super-super-unik och one of a kind finns med största sannolikhet konkurrenter. Berätta om hur din idé skiljer sig från deras.
  6. Berätta om dig och ditt team. Vilka kompetenser besitter ni, vilka mål drivs ni av och inom vilka områden behöver ni eventuellt förstärka?
  7. Hur ser ditt kapitalbehov ut? Pitchar du för att få in externt kapital är det många siffror investerarna vill ha koll på. Hur försörjer du dig idag, hur mycket eget kapital har du investerat, vad ska de externa pengarna användas till, vilken roll får investerarna i ditt bolag, hur ser dina försäljningssiffor ut, vilka imaterialla tillgångar finns et cetera.
  8. Hellre ödmjuk än världsmästare. Förhoppningsvis kommer du att få frågor och kanske även feedback på din pitch. Var ödmjuk, även om det kan svida lite i ditt ego. Se det som ett lärande.
  9. Practice make perfect! Ju fler gånger du pitchar desto bättre kommer du att bli (och du sprider ju dessutom ditt varumärke).

Lycka till!

Fler nyheter

Designduo satsar på hemmakontor

Nu välkomnar vi till inkubatorn ännu ett bolag vars idé inledningsvis var ett examensarbete. Designduon Evelina Turesson och Andreas Berggren ska tillsammans med Movexum affärsutveckla sitt koncept för hemmakontor; Sand & Björk.

Läs mer »

Är du vår nya affärscoach?

Vi erbjuder ett roligt och utmanande jobb på en arbetsplats där vi jobbar framåtlutat men också reflekterade. Självklart driver och brinner vi för frågor som mångfald, jämställdhet och hållbarhet.

Läs mer »

Anmälan till nyhetsbrev

Den här webbplatsen använder sig av cookies.