Treddy vinner 1.5 miljoner i innovationstävling!

Bild till artikeln
3 juni 2021

Treddy, startupbolaget som grundats och drivs av de två HIG-studenterna Emil Svensson och Jacob Lundberg, meddelas idag att som ett av fyra bolag få utdelning i Post & Telestyrelsens innovationstävling ”Betaltjänster för alla”. Treddy belönas med 1.5 miljoner kronor i finansiellt stöd för att utveckla sin tjänst till att bli mer tillgänglig för äldre och människor med olika typer av funktionsvariationer.

Jacob Lundberg och Emil Svensson har i cirka ett års tid affärsutvecklat sin tjänst Treddy i samarbete med Movexum. 1.5 miljoners tillskott till utveckling är mycket välkommet.

1.5 miljoner kronor i stöd för att fortsätta att utveckla er tjänst Treddy – grattis! Här kommer den klassiska sportfrågan: hur känns det?

– Det känns otroligt roligt! Vi är glada att PTS och den externa juryn ser samma potential som vi ser i Treddy. Vi längtar till att få sätta igång med projektet.

 

Vad betyder den här vinsten, och det här stödet, för er som entreprenörer?

– Det betyder jättemycket för oss! Vi har arbetat länge med affärsidén och tagit oss genom många utmaningar längs vägen. Framgångar som dessa motiverar och inspirerar oss att lägga i en ytterligare växel i vårt arbete med Treddy. Vi har sedan start jobbat mot FN:s globala mål och specifikt mål 16 – inkluderande samhällen, så att få möjligheten att redan nu kunna göra tjänsten tillgänglig för alla känns fantastiskt!

 

Pengarna kommer att tilldelas er under en projekttid på max 18 månader. Därutöver kommer ni att också att erbjudas kurser i affärsmodellering, marknadsföring och försäljning. Hur kommer ni att fira den här framgången?

– Vi vet inte riktigt haha! En god middag och ett par glas vin känns i alla fall välförtjänt.

Emil Svensson och Jacob Lundberg har utvecklat en enkel och säker betalningslösning för begagnatmarknaden. Treddy är en digital tjänst för alla privatpersoner som handlar begagnat. Tjänsten är ett handelsverktyg för att göra trygga och enkla begagnataffärer när varor ska skickas. Tjänsten kan användas oavsett vilken annonsplats varan annonseras på. Med Treddy får köparen trygga betalningar, spårbar frakt, BankID-verifierade användare, köpekontrakt och många andra funktioner. Treddy förebygger orosmoment och otrygga betalningar i de affärer där personer inte känner varandra, vilket gör det enklare och tryggare att köpa och sälja begagnat. Emil och Jacob affärsutvecklar sin tjänst i samarbete med Movexum sedan våren 2020.

Hur känns det att sälla sig till raden av vinnare i den här tävlingen tillsammans med bolag som Storytel?

– Spännande, motiverande och stort. Framgångar som denna har alltid varit en dröm för oss som entreprenörer. Vi är mycket glada att kunna skapa en inkluderande plattform och -varumärke redan från start. Detta för att ge alla människor samma förutsättningar att handla begagnat när varor ska skickas.

 

Kan ni berätta lite om hur tävlingsprocessen sett ut?

– Absolut! Tävlingen började med en omfattande skriftlig ansökan där första gallringen ägde rum. Därefter gick ett antal ansökningar vidare till en intern bedömning där de åtta bästa gick vidare till en pitch och frågestund med ett extern expertråd, bestående av välkända personer inom näringslivet. PTS kallade detta moment för “draknästet”. Efter detta hade det externa rådet samråd med PTS och därefter utsågs vinnarna av årets innovationstävling.

När började ni förstå att ni kanske hade en rätt bra chans till vinst?

– När vi blev kallade till “draknästet” insåg vi att vi hade goda chanser att förverkliga detta projekt. Vi insåg då också att utfallet helt låg i våra händer. Vi arbetade efter det hårt med att leverera en bra pitch och vara väl förberedd på kommande följdfrågor.

 

Vad var svårast med slutpitchen?

– Det som vi tycker är svårast är att vara helt redo för alla följdfrågor som kommer från juryn. Att kunna besvara dessa på ett utförligt och tillfredsställande sätt under nervösa omständigheter, var därför ett utmanande moment.

 

Det har gått ganska precis ett år nu sedan ni först inledde ert samarbete med oss – hur tycker ni att året varit?

– Året har varit mycket givande. Ser man tillbaka har det hänt otroligt mycket från då vi startade med Movexum. Vi har kommit så pass långt att det börjar dra ihop sig för att lansera tjänsten på marknaden vilket ska bli extremt kul!

 

Hur viktigt upplever ni att samarbetet med er coach Gunilla varit?

– Movexums stöttning är alltid otroligt värdefullt! Gunilla är vårt kontinuerliga bollplank och ständiga stöttepelare gällande allt som har med företagande att göra. Hennes insikter och coachning har varit avgörande för att utveckla Treddy till det företag det är idag. Hon har även hjälpt oss att förbättra vår ansökan genom bra feedback och pitchträning.

Gunilla Roberg, Treddys affärscoach på Movexum.

Gunilla Roberg, affärscoach på Movexum och Treddys tilldelade coach, säger så här om vinsten:

– Emil och Jacob med sitt tydliga driv och förmåga att fokusera på uppgiften, och dessutom villiga att lägga ner det hårda arbetet och som krävs bevisar att personerna, entreprenörerna bakom bolaget är det som är avgörande att lyckas. Det är med stor glädje och stolthet jag som affärscoach, och Movexum ser bolag som Treddy utvecklas och nu får möjlighet att nå ännu fler användare och jobba vidare hållbarhetsfrågor som inkludering och jämställdhet.

Treddy befinner sig just i slutskedet med webbutvecklingen för tjänsten som ska gå live nu i sommar. De jobbar för närvarande med att färdigställa tjänsten. Samtidigt är de i full gång med att planera sina go-to-market strategier.

Vilken har den största utmaningen varit hittills i arbetet med att bygga ett bolag av en unik affärsidé?

– Den största utmaningen för oss hittills, har varit att bygga en tjänst som kretsar runt säkra betalningar i ett samhälle där det blir allt fler restriktioner och lagar att följa inom detta område. Detta samtidigt som kundupplevelsen alltid varit vårt största fokus och något vi inte tummar på. 

Vad är era nästa steg framåt?

– Vårt största fokus ligger just nu på att lansera Treddy. Vi kommer också lägga i högsta växeln gällande marknadsföring, för att nå ut med vårt budskap. Sedan ska vi skala upp teamet för att utöka kompetensen inom företaget och aktivt arbeta med att ta in kapital i företaget för att skala upp tjänsten.

För mer info och kontakt:

Emil Svensson, 0727443097

Jacob Lundberg, 0722524952

Fakta Post & Telestyrelsens innovationstävling

Sedan 2010 anordnar PTS innovationstävlingar för att bidra till att smarta idéer blir verklighet och förbättrar vardagen för många. Genom PTS innovationstävlingar kan företag och organisationer få finansiering av tjänste- och produktutveckling på upp till tre miljoner kronor. Även utbildningsinsatser kan komma i fråga.

Hittills har PTS stöttat 177 projekt med sammantaget 256 miljoner kronor. I snitt per tävling har 11 vinnare tilldelats 1,5 miljoner kronor var i finansiering. Det har varit alltifrån breda digitala lösningar för många, till smala lösningar som möter specifika behov och erbjuder nya möjligheter och ökad livskvalitet för personer som riskerar att hamna utanför det digitala samhället. Några av de företag och organisationer som hittills fått möjlighet att utveckla sina idéer genom PTS innovationstävling är Verisec (2019), Funka (2014, 2019), Kungliga tekniska högskolan (KTH) (2010, 2012, 2014, 2018), Storytel (2010), Doro (2012) Sveriges Radio (2010) och Örebro läns landsting (2011).