Sök
Stäng denna sökruta.

Två veckor efter SSW – så tyckte vårt bolag Klywa

I slutet av september åkte Movexum och tre andra svenska inkubatorer med 19 bolag till Montreal i Kanada genom satsningen Scandinavian Startup Week. Målet var att under en vecka introducera svenska startups på den kanadensiska marknaden (du kan läsa mer om SSW här). Från Movexum följde vårt bolag Klywa och dess grundare/VD Håkan von Matérn med, och två veckor efter hemkomsten är vi såklart nyfikna på Håkans intryck av SSW.

 
Håkan, nu har du varit hemma i Sverige ett par veckor och kanske hunnit smälta dina intryck från veckan i Montreal. Hur skulle du summera din upplevelse?
–  Resan var otroligt givande på alla sätt och vis. Min målsättning var att åka med öppet sinne, ha kul på vägen och försöka lära mig så mycket som möjligt kring allt som har med mitt företag att göra och vad jag kan förbättra. Jag lärde mig massor som har utvecklat mig och Klywa och fick med mig en del från de fem olika kundbesöken. En viktig insikt var att den presentation jag arbetat fram håller riktigt bra och att jag utifrån denna kan få mötena i den riktning jag önskar. Resan till Montreal var så givande att jag garanterat vill åka igen nästa år om chansen ges.

Håkan pitchar sin idé Klywa Access på IBM.
En av sakerna som kravställdes på bolagen var att ni skulle träffa potentiella kunder under resan – hur mottogs Klywa?
Inför resan la jag ner mycket arbete med att få till kundmöten i Montreal. Det mest effektiva sättet att hitta relevanta personer för mig var genom att söka upp personer via LinkedIn. Totalt hade jag fem möten med stora företag från olika branscher. Vid dessa deltog även min coach Richard som i efterhand gav nyttig input. Mottagandet var mycket bra och vi hade givande diskussioner med alla vi träffade, även om vår produkt inte är relevant för alla bolag.
 
Var det något av mötena som resulterat i en pilot eller en affär?
–  De två största bolagen vi träffade är intresserade av att testa vår lösning, vilket förhoppningsvis kommer att ske nu under hösten. Vår erfarenhet är att processerna för inköp av nya system som vårt för större koncerner ofta har långa ledtider, minst sex månader, ofta ännu längre.

På Centech, en av världens mest framstående inkubatorer, fick Håkan berätta om sin idé inför kanadensiska inkubatorbolag.
Hur var det att träffa startupsen från de andra medföljande inkubatorerna?
– Väldigt stimulerande, givande och roligt att träffa likasinnade entreprenörer! På resan hem kom jag att diskutera möjligheten att låta vårt system styra två av de medföljande bolagens system med vår accesslösning. Det skulle kunna öppna upp helt nya affärsmöjligheter för vårt bolag om vi siktar mot den marknaden.
 
Vilken är den största insikten du tar med dig från Kanada?
– Man vet aldrig i förväg vilka aktiviteter man ger sig ut på som ska ge något. Det är därför viktigt att ge sig ut och prata med många människor och vara öppen för vad som kan ge något. Vi fick bekräftat att vår produkt är universell och att den är relevant för en global målgrupp.
 
Hur värdefullt skulle du säga att det var att din coach Richard Hainsworth följde med på resan?
– Det var värdefullt att ha Richard med på mina kundmöten för att fånga upp saker som jag missade och att ha någon att resonera med efter mötena. Men det kanske viktigaste var att vi nu har byggt upp en riktigt nära relation, där Richard har riktigt bra koll på vad Klywa är. Vi fick tillsammans med Movexums VD Ulrika Malmqvist (som också följde med på resan, reds. anm) mycket tid tillsammans för att diskutera och resonera kring olika aspekter av resan, tankar kring möjliga kommande resor, inkubatorprocessen, Movexum med mera.
 

Fler nyheter

Designduo satsar på hemmakontor

Nu välkomnar vi till inkubatorn ännu ett bolag vars idé inledningsvis var ett examensarbete. Designduon Evelina Turesson och Andreas Berggren ska tillsammans med Movexum affärsutveckla sitt koncept för hemmakontor; Sand & Björk.

Läs mer »

Är du vår nya affärscoach?

Vi erbjuder ett roligt och utmanande jobb på en arbetsplats där vi jobbar framåtlutat men också reflekterade. Självklart driver och brinner vi för frågor som mångfald, jämställdhet och hållbarhet.

Läs mer »

Sprint X 2.0 är i gång – ”Vi kom långt redan i förra Sprint X projektet, men det finns mer att göra så vi är glada att få driva ett nytt projekt i ytterligare tre år”

Syftet med det nya projektet, Sprint X 2.0, är att vidareutveckla och fördjupa det arbete som påbörjades i Sprint X. Målet är att nå ut till och stötta fler entreprenörer och innovatörer i länet, samt att öka kompetensen inom internationalisering, kapitalanskaffning, hållbarhet och effektiva team hos Movexums startupbolag.

Läs mer »

Anmälan till nyhetsbrev

Den här webbplatsen använder sig av cookies.