”Utveckla människorna så kommer utvecklingen i företaget av sig själv”

Bild till artikeln
6 mars 2023

DealPotential är ett bolag som sammanför investerare med tech-entreprenörer. Målet är att demokratisera kapitalmarknaden och göra den mer rättvis så att alla får samma chans. Företaget har sin bas i Gävle men både kunder och kollegor finns spridda runt om i världen. Företagets grundare och VD Daniel Antonsson vill bygga världens bästa arbetsplats där alla vill jobba. En utmaning, när merparten av teamet jobbar remote och dessutom i olika länder. Nu är DealPotential ett av pilotföretagen i Movexums nya acceleratorprogram där just teambygget är en central del för att lyckas.

 

DealPotential erbjuder en digital plattform med data för tech-entreprenörer och investerare. Första versionen släpptes i oktober 2021. Den vänder sig till tech-entreprenörer som kan skapa en företagsprofil i plattformen och på så sätt bli sökbara för tusentals investerare över hela världen. De kan även själva hitta, bjuda in och matchas mot över 28.000 investmentbolag. Den senaste plattformen släpps nu i mars 2023. Den vänder sig till investerare som kan hitta, analysera och utvärdera företag, marknader och investeringar – allt på ett och samma ställe. DealPotential ser störst potential i den senaste plattformen.

– Under mitt yrkesliv är det två sorters samtal som återkommit till mig gång på gång. ”Jag har världens bästa idé, men inga pengar” och ”Jag har en hel massa pengar men vet inte vad jag ska investera dem i”.  Idén till DealPotential föddes ur detta. Jag kontaktade min barndomskompis Peter och tillsammans skapade vi en plattform där vi kunde sammanföra dessa båda målgrupper – entreprenörer och investerare, säger Daniel Antonsson, VD och grundare på DealPotential.

På bara ett år har DealPotential gått från fyra till 14 anställda. Idag är de sju killar och sju tjejer som bor och jobbar från Sverige, Norge, Danmark, Finland, Serbien, Polen och Kenya. Med andra ord är det inte bara språk och kulturer som skiljer medarbetarna åt, utan också lönenivåer och arbetsvillkor.

– Jag skulle ljuga om jag sa att det alltid är lätt att få ihop det, men för mig är det helt centralt att teamets sammansättning speglar den värld vi lever och verkar i. Att medarbetarna har olika bakgrund, kön, ålder och erfarenheter ser jag som en tillgång som gör oss till en modern och relevant arbetsgivare, säger Daniel.

DealPotential-teamet på bolagets teamdagar i Spanien tidigare i år. Från vänster; Beata Pierre, Peter Evjan, Richard Karlsson, Love Diedrichs, Martin Jamt, Sara Musliu, Daniel Antonsson, Nataliia Bokhonska, Kateryna Karpova, Mia Nyman, Andjela Cvetinovic. Saknas på bilden gör Kjell Lidberg, Ana Kujavic och Thiru Njuguna.

DealPotential har det senaste året deltagit som piloter i Movexums nya acceleratorprogram för entreprenörer som vill växa, skala och accelerera sina företag. Som deltagare i programmet får man en egen affärscoach samt tillgång till Movexums stora nätverk.

– Det har varit helt avgörande för oss att vi gick med. Vi har fått insikter om sådant vi inte förstod var viktigt. Vi insåg till exempel att vi höll på att bygga fel produkt, även om vi tyckte vi hade koll på kundernas behov. Med Movexums hjälp har vi nu hittat vår sweet spot och tagit fram en tydlig IP-strategi. Dessutom har vi fått hjälp att söka finansiella stöd samt fått värdefullt stöd i vårt hållbarhetsarbete. Jag rekommenderar alla som precis startat företag eller som kommit en bit i sitt företagande att kontakta Movexum. Vi hade aldrig varit där vi är idag utan dem, berättar Daniel.

En av de som jobbar med DealPotential är Johan Wickenberg, affärscoach på Movexum.

Johan Wickenberg är affärscoach på Movexum.

– En av flera saker jag tycker DealPotential gör riktigt bra är insikten och förmågan att tidigt bygga team. Ett team med kompletterande kompetenser, kunskaper och mångfald, detta tror jag kommer vara en mycket stor framgångsfaktor hos bolaget, säger Johan.

I dag har DealPotential betalande kunder i tolv länder, merparten av dessa i Europa. Största marknaden och potentialen just nu finns i Tyskland, men även Storbritannien är intressant. Även om fokus just nu är den europeiska marknaden väntar uppskalning i Nordamerika inom kort.

– Vår marknad finns över hela världen och sett till omsättningsstorlek är den enorm, framför allt i USA. Det är upp till oss att hitta det bästa sättet att kostnadseffektivt, men samtidigt offensivt och framgångsrikt, växa, bearbeta nya marknader och expandera. Vi kommer att ha tre kostnadsintensiva år framför oss där fokus är att skala upp vår verksamhet. Först därefter landar fokus på lönsamhet, säger Daniel.

 

Det finns andra aktörer på marknaden som erbjuder liknande tjänster som DealPotential. Skillnaden är att de är betydligt större och har nischat sig inom en viss typ av data.

– Till skillnad från våra konkurrenter, som mestadels är miljardföretag, innehåller vår plattform flera sorters data. Både företagsdata, marknadsdata och fonddata/investeringsdata. Det gör att investerarna kan göra en mer heltäckande analys med stöd av vår tjänst. Vi är dessutom mindre och mer snabbfotade, vilket gör att vi enklare kan ställa om, anpassa oss och utveckla nytt. Det är en stor fördel, säger Daniel.

Daniel Antonsson, VD och grundare av DealPotential.

Daniel har alltid varit driven och gillat förändring. Redan som 19-åring drev han sin egen ICA-butik i Norrbotten, Sveriges yngsta ICA-handlare någonsin. Genom åren har han utbildat sig inom försäljning, marknadsföring, ledarskap och personlig utveckling och har de senaste 20 åren framgångsrikt arbetat med ledarskap och affärsutveckling både i Sverige och internationellt.  Daniels ledstjärna inom ledarskap har alltid varit att fokusera på människorna i företaget. Utvecklar man människorna kommer utvecklingen i företaget automatiskt menar han. I dag lägger både han själv och hans tre medgrundare stor del av sin tid på att utveckla teamet och medarbetarna.

– För att bygga det perfekta teamet måste man hitta personligheter som trivs tillsammans och krokar i varandra. Det är också viktigt att dela värderingar och ha samma moraliska kompass. Det handlar till stor del om att våga lita på människor och ge dem möjlighet att utvecklas på ett sätt som triggar just dem. Min erfarenhet är att team som känner sig trygga tillsammans och respekterar varandra också levererar. På Dealpotential försöker vi så långt det är möjligt att undvika lager av mellanchefer, i stället fördelar vi ansvaret ner på individnivå. Det fungerar bra för oss, säger Daniel.

För att sköta administrationen kring DealPotentials medarbetare samarbetar Daniel med bolaget Deel. De sköter allt från internationella anställningsavtal och löneutbetalningar till hantering av skatter, pension och semester.

– Det hade varit svårt, för att inte säga omöjligt, för oss att anställa personer från flera olika länder utan att ta hjälp med det administrativa. Det är så mycket som skiljer de olika länderna åt vad gäller regler och lagstiftning. Genom att samarbeta med Deel som är marknadsledare inom global HR, kan vi i stället ägna tid åt att ta hand om, lära känna och utveckla personerna vi tar in i teamet, säger Daniel.

En av de som jobbar på DealPotential är Andjela Cvetinovic från Belgrad.

– Vi blir hela tiden uppmuntrade att arbeta smartare, inte hårdare, tänka utanför boxen och komma med idéer. Vi har inga fasta arbetstider eller scheman. Vi förväntas inte finnas tillgängliga mellan 9 och 5 eller rapportera i detalj vad vi gör varje dag. Ledningen är intresserade av oss som personer, inte bara som anställda och de ser till att vi får både yrkesmässig och personlig utveckling. Det gör att jag personligen trivs bättre och är mer produktiv, säger Andjela.

 

Med tanke på att teamet på DealPotential sitter utspridda i världen sker merparten av avstämningar och möten digitalt. Traditionella möten där en person pratar och resten lyssnar förekommer i stort sett aldrig. I stället bjuds teamen in till workshops där alla är involverade och får komma till tals. Daniel har också korta dagliga check-ups för att kolla läget med teammedlemmarna.

– Det är en utmaning för mig som är van att finnas nära mina medarbetare och leda på plats. Men världen har förändrats, allt fler vill jobba remote och på tider som passar dem. Då gäller det att hänga med om man vill vara en relevant arbetsplats, säger Daniel.


Daniel vill skapa ”världens bästa arbetsplats, där alla vill jobba”. För att lyckas har företaget formulerat tre värdeord som de lever efter – Snabbfotat, Kreativitet och Frihet.

– Det innebär att vi ska kunna ta snabba beslut, testa nya idéer och därmed också våga misslyckas. Vi ska driva utvecklingen och bryta ny mark genom att aldrig stoppa kreativiteten i bolaget och slutligen ska vi ge medarbetarna möjlighet att vara med och påverka företagets utveckling och friheten att styra över sin egen tid. För oss som startup är det omöjligt att matcha de största bolagens lönenivåer, då gäller det att vi har andra saker som lockar, säger Daniel.

Daniel har alltid varit orädd och gillat att prova nya saker, och tron på att allt är möjligt har tagit honom långt. Trots det är han inte naiv, han vet att saker och ting snabbt kan förändras.

– Hur framgångsrik du än blir så är det viktigt att hela tiden förbli ödmjuk och komma ihåg att det är dina kunder som ska älska din produkt, inte du själv, säger Daniel.


Fakta acceleratorprogrammet

Skräddarsytt program. Individuell affärscoaching, tillgång till expertpartners, nätverk samt finansiella medel att använda i uppskalning. Passar personer och bolag som:

– Har inlett tester med pilotkunder/samarbeten

– Är redo att ta in externt kapital

– Har testat delar av affärsmodellen

– Fått en första bekräftelse på betalningsvilja hos kund

– Har byggt ett team

– Har påbörjat integrering av hållbarhet i affärsmodellen

 

Kontakta Johan Wickenberg om du vill veta mer.