Vinnarna av SKAPA-priset 2021 är Happymaker och Treddy
Idag klockan 14 offentliggjordes årets regionala vinnare i SKAPA-priset. Årets SKAPA-talang blev Emil Svensson och Jacob Lundberg med sitt bolag Treddy, och årets SKAPA-pristagare blev Jeanette Gottschalk med sitt bolag Happymaker.
Landshövding Per Bill korade på Konserthuset idag de regionala vinnarna av Sverige största innovationstävling SKAPA-priset. Vinnarna belönas med 15 000 kronor vardera och får representera Gävleborg i den nationella finalen av SKAPA-priset som går av stapeln senare i höst. Gemensamt för vinnarna i båda kategorierna bland annat att de deltagit i vårt utvecklingsprogram Boost Chamber.
I kategorin SKAPA-talang blev det Emil Svensson och Jacob Lundberg med bolaget Treddy som plockade hem vinsten. Ni som följer oss har säkert läst om bolaget tidigare – de är ett bolag som just nu affärsutvecklar sin idé i vårt inkubatorprogram och som nyligen fick miljonstöd av Post & Telestyrelsen för att bland annat tillgänglighetsanpassa sin plattform Treddy, en tjänst som säkrar betalning av varor på begagnatmarknaden.
Många fina framgångar för er och Treddy just nu – visst firar ni ordentligt?
Emil: Vi har sagt att vi ska fira men jag tror vi väntar tills lanseringen av vår webb är klar.
Jacob – Men det är såklart kul och prestigefullt att vara vinnare i Sveriges största innovationstävling. Förvisso än så länge på regional nivå – nu ser vi fram emot finalen.
Vad betyder en sån här utmärkelse för er?
Jacob: Väldigt mycket – det blir en kvalitetsstämpel på idéen tycker jag. Det blir också en bekräftelse på att vi som entreprenörer gör rätt och fokuserar på rätt saker.
Emil: Det betyder också mycket att synas utåt, något som kan ge stora födelar.
Jacob: Precis – vi blev ju till exempel kontaktade av externa intressenter efter att de läst om oss i samband med vinsten i Post & Telestyrelsens tävling.
Var befinner ni er just nu i ert arbete med Treddy?
Jacob: Med största sannolikhet blir det en lansering av hemsidan i slutet av året. Parallellt så jobbar vi med FUNKA som hjälper oss göra tjänsten användarvänlig enligt alla lagkrav och så arbetar vi med en kommunkationsbyrå som ska hjälpa oss med marknadsaktiviteter.
Juryns motivering:
Med fokus på hållbarhet ur såväl ett cirkulärt perspektiv för att underlätta begagnathandel digitalt, som ett fokus på att göra handeln mer säker och inkluderande, har årets SKAPA Talang-vinnare utvecklat en lösning som redan fått stor uppmärksamhet nationellt.
Vinnaren har utvecklat en plattformsoberoende lösning som ger köpare och säljare möjlighet att överföra varor och betalning med stor säkerhet. Entreprenörerna bakom företaget har startat sitt bolag parallellt med sitt sista år som studerande på civilekonomutbildningen på Högskolan i Gävle, vilket i sig är en stor bedrift.
Emil Svensson och Jacob Lundberg har utvecklat en enkel och säker handelslösning för begagnatmarknaden. Treddy är en digital tjänst för alla privatpersoner som handlar begagnat. Tjänsten är ett handelsverktyg för att göra trygga och enkla begagnataffärer när varor ska skickas. Tjänsten kan användas oavsett vilken annonsplats varan annonseras på. Med Treddy får köparen trygga betalningar, spårbar frakt, BankID-verifierade användare, köpekontrakt och många andra funktioner. Treddy förebygger orosmoment och otrygga betalningar i de affärer där personer inte känner varandra, vilket gör det enklare och tryggare att köpa och sälja begagnat.
Emil Svensson och Jacob Lundberg
Ålder: Emil 26 år, Jacob 27 år
Bakgrund: Utbildade företagsekonomer med bakgrund inom bank, försäkring, försäljning e-handel och service.
Jeanette Gottschalk är grundare och VD av Happymaker, vinnare av årets SKAPA-pris i Gävleborg.
Grattis Jeanette – hur känns det att vinna?
– Oh, jag är otroligt glad och tacksam. Det känns som en förmån och ett privilegium att få bli utsedd till en av vinnarna i Sveriges största innovationstävling. Jag är stolt över att vara länsvinnare! Priset är en bekräftelse av Happymaker som normbrytande och systemförändrade social innovation, vilket stärker Happymaker på flera sätt – och även mig som entreprenör.
Kan du berätta om Happymaker?
– Happymaker bygger på att ha fokus på att göra gott för andra, genom att medvetet maximera vår positiva påverkan och minimera vårt negativa avtryck både som individer och företag i alla sammanhang. Kort fattat, det äe smart och lönar sig att vara snäll, det skapar framgång både som individ och företag. När organisationer idag bedriver sitt hållbarhetsarbete så läggs mycket fokus på yttre hållbarhet, men för att vi ska lyckas så behöver vi även ta med det med vår inre hållbarhet och det är där vi börjar. Industrialiseringen har tagit oss till den välfärdsnivå vi har idag, men den har även skapat ett konsumtions- och materialistiskt samhälle med ett stort fokus på det yttre, som lett till kortsiktighet, silotänk och egennytta i vår kultur. Och längs den vägen har vi har tappat den inre utvecklingen och balansen Det har medfört följder som bland annat ökad psykisk ohälsa, utanförskap, stress och själslig tomhet, komplexa samhällsutmaningar och en planet som lider och är i kris. För att vi ska råda bot på det och skapa förutsättningar för ett välbefinnande både som individer, samhälle och planet behöver vi ändra vårt förhållningssätt och mindset d v s hur vi ser på oss själva, andra, livet, samhälle, planeten och världen runt oss. Det påverkar vårt självledarskap därmed vårt agerande och våra val i livet. Jag tror att arenan att driva den förändringen framför allt är näringslivet och arbetslivet där vi ser stora förändringar och skifte av normer, ett paradigmskifte. Den traditionella arbetsmarknaden är ett föråldrat arv från industrialismen med både ex arbetstider, strukturer och ledarskap. Tekniken ger oss andra sätt att arbeta, möjligheter att arbeta allt mindre och nu förändras även varför vi arbetar. Happymaker hjälper arbetsgivare/uppdragsgivare och individer att anpassa sig efter dessa normer, värderingar och förändringar som sker i samhället. Vi är en positive impact – och kulturplattform som erbjuder ett sätt att leva och arbeta, leda sig själv och andra mot ett ökat välbefinnande och lycka. En utvecklingsarena för framtidens hållbara arbetsliv, mötesplats för organisationer och individer som tror på att det är smart att vara snäll och vill bidra till långsiktig hållbarhet. Plattformen stödjer och faciliterar omställning av förhållningssätt, inställning och attityd, och på så sätt även kulturen. Genom våra konsulter, omställningsmetodik och våra tjänster/verktyg på den digital plattformen så hjälper vi organisationer att göra det ”lätt att göra rätt” och tillgodose de ökade krav på t ex autentisk hållbarhet, helhet och mening som arbetsgivare kommer att behöva möta upp för att vara attraktiva, skapa innovationskraft och framgång.
Vad händer just nu i Happymaker?
– Vi kör ett första kundprojekt nu där vi hjälper en kund att implementera hela Happymaker-konceptet i organisationen. Kunden beskriver det själv som att vi ”hjälper dem att bli långsiktigt hållbara” Jag har också stärkt teamet och ska inom kort köra ett samutvecklingsprojekt tillsammans med bl a Sandbacka Science Park och RISE. Jag kommer också behöva säkra extern finansiering för fortsatt utveckling av plattformen och för att kunna skala upp verksamheten.
Kan du berätta mer om dig och ditt varför?
– Jag har alltid haft som en everyday mission och drivs av att ”tända ljuset i andras ögon”, det vill lägger fokuset utanför mig själv, vill bidra till och göra andra lyckliga, lyckas, växa, bli glada och må bra. På ett medvetet sätt skapa så stor positiv impact som möjligt i alla möten och situationer. Och hur gör man det? Svaren på den frågan är det som leder mig i alla val och möten i livet som helhet. Under åren jag framgångsrikt drev marknads- och säljbolaget Rock IT Sales & Marketing så drabbades jag av många personliga kriser och familjetragedier. Mitt förhållningssätt har hjälpt mig att leda mig själv till både framgång och genom alla svårigheter. Det här har fördjupat min vördnad för livet och viljan att ta tillvara på den tiden vi har här. Gör mig frustrerad och smärtar mig att se lidandet, att många må dåligt, samt hur vi lever, ser på, är med och mot varandra och vår planet. Därför har jag valt att starta Happymaker. Jag omvandlar energin som bildas i frustrationen och investerar den kraften något konstruktivt och använder den entreprenöriella logiken till att till att göra skillnad.
Juryns motivering:
Morgondagens arbetstagare kommer värdera inre värden och social hållbarhet i mycket större uträckning än dagens arbetstagare. Det innebär att företag idag måste rusta sig som attraktiva arbetsgivare i den förflyttningen, för att inte tappa konkurrenskraft om framtidens talanger.
Årets SKAPA-prisvinnare ritar på ett innovativt sätt om kartan för hur företag, organisationer och individer tillsammans kan skapa social impact och med hållbara förutsättningar för bland annat gigekonomin. Med stöd i forskning har prisvinnaren tagit fram en techplattform och omställningsmetodik som tar oss in i framtidens hållbara och attraktiva arbetsmarknad.
Namn: Jeanette Gottschalk
Ålder: 43 år
Bakgrund: Entreprenör, 25 år inom IT-branschen, affärsutveckling, projektledning, försäljning och marknadsföring.