Boost Chamber
Ta din startup till nästa nivå och bli en bättre entreprenör på kuppen!
Boost Chamber passar dig som
Behöver identifiera dina kunder
Har en unik idé
Saknar rätt kontakter
Behöver stöd
Vill kickstarta din resa
Programmet boostar dina kunskaper inom
LEAN-modellen
LEAN startup är en metodik som används för att med små medel effektivt utveckla bolag och produkter som levererar ett maximalt kundvärde. Den bygger på att snabbt skapa och testa hypoteser genom att lansera minimalt fungerande produkter (MVP) och samla in kundfeedback. Detta gör det möjligt att snabbt iterera och förbättra produkten baserat på verkliga data, istället för att spendera mycket tid och resurser på antaganden och långsiktiga planer. I LEAN startup läggs stort fokus vid att lära sig vad kunder verkligen vill ha för att så snabbt som möjligt kunna anpassa affärsmodell och produkten efter marknadens behov.
Metoden grundar sig i vetenskap och forskning.
Kundverifiering, i ett startup-perspektiv, innebär processen att bekräfta att en produkt eller tjänst löser ett verkligt problem för en specifik målgrupp och att det finns en efterfrågan på marknaden. Detta görs genom att direkt interagera med potentiella kunder för att förstå deras behov och beteenden. Genom kundverifiering kan startups minska risken för att utveckla produkter som ingen vill ha och istället fokusera på att skapa verkligt värde för sina kunder. Ett sätt att skapa sig kunskap om detta är via Build Measure Learn-metoden.
En konkurrensanalys för en startup innebär att systematiskt undersöka och utvärdera andra bolag som erbjuder liknande produkter eller tjänster på marknaden. Syftet är att förstå konkurrenternas styrkor, svagheter, strategier och marknadsposition för att kunna differentiera sig och hitta konkurrensfördelar. Här kommer du få testa din MVP (Minimum Valueable Product) dvs en version av din produkt eller tjänst som gör det möjligt att samla in maximalt lärande om dina kunder med minsta möjliga insats.
Lär dig bygga din affärsmodell och ditt värdeerbjudande efter vilka problem du löser för dina kunder. Vi använder oss av Business Model Canvas och Value Proposition Canvas. Ingen bryr sig om din teknik men kanske kan den lösa flera problem?