Sök
Stäng denna sökruta.

Egensinniga inredningsprodukter med stor vikt vid miljömässig och social hållbarhet

tabo-anton-och-oskar

Ta Bo Design Studio AB är det senaste bolaget att antas till vår inkubator. Det innebär att vi på Movexum nu börjar närma oss den gräns för antalet startups vi har plats för. På mindre än ett år har vi gått från fem bolag i inkubatorn till 16 vilket vi är jätteglada och stolta över. Att få möjlighet att bidra till tillväxt och långsiktigt hållbara företag i Gävleborgs län genom att hjälpa innovatörer och entreprenörer att kommersialisera sina idéer är inte bara roligt, utan också viktigt. Hållbarhet är en viktig röd tråd inte bara för oss utan även för många av de bolag vi jobbar med. Ta Bo Design Studio AB är ingen undantag. Duon bakom det nystartade bolaget träffades genom studierna på Industriprogrammet på Högskolan i Gävle och grunden till affärsidén kommer ur ett samarbete under skoltiden där Oscar och Anton snabbt kunde konstatera att de kompletterade varandras färdigheter och trivdes att jobba med varandra. Nu kliver de in i inkubatorn med förväntningar på att lära sig mer om hur man bygger och driver ett framgångsrikt företag.

 
Vad ser ni fram emot under de kommande 18 månaderna som vår inkubatorprocess pågår?
– Vi ser fram emot att utveckla vår förmåga att självständigt driva ett företag, där vi får förfina våra egna kreativa lösningar och ta dem vidare till marknaden. Det ska bli både intressant och lärorikt att få tillämpa praktiskt de kunskaper vi skaffat oss under vår nyligen avklarade utbildning och kombinera dem med vår tidigare arbetslivserfarenhet. Sedan ser vi självklart fram emot att få ta del av den kunskap och det nätverk som Movexum besitter, vi tror att det kommer vara till stor nytta när vi ska förverkliga våra idéer.
 
Varför har ni valt att ta hjälp av oss för att utveckla er idé?
– Vid det första mötet med vår affärscoach från Movexum blev vi både inspirerade av hans entusiasm kring vår idé och de möjligheter som ni kan erbjuda åt oss. Med handen på hjärtat är vi båda medvetna om att vi har mycket att lära om hur det är att driva ett framgångsrikt företag och vi kände tidigt att er kompetens är ett utmärkt komplement till våra färdigheter.
 
Berätta om er affärsidé och hur den uppkom?
– Vår affärsidé är uppdelad i två huvudsakliga områden; dels egen utveckling och tillverkning av inredningsprodukter, dels konsultverksamhet riktad mot restaurangnäringen där vi hjälper krögare att skapa intima och trivsamma miljöer. Grunden till affärsidén var ett samarbete under skoltiden där vi snabbt konstaterade att vi kompletterade varandras färdigheter och framförallt trivdes med att arbeta tillsammans.
 
Är det några särskilda ämnen/problem ni vill fokusera på under tiden i inkubatorn?
– Vi lägger stor vikt vid miljömässig och social hållbarhet i utvecklandet av våra egna produkter, och strävar efter att i största möjliga mån utesluta petrokemiska plaster i vår tillverkning. Målsättningen är även att våra produkter ska vara lätta att reparera och sedermera återvinna i slutet av deras livscykler. Vi vill även uppmuntra våra uppdragsgivare att se värdet av en långsiktig hållbarhet när det kommer till exempelvis materialval eller fiffiga upcycle-lösningar.
 
Vilken är er största utmaning tror ni?
– Som med alla startups så kommer det vara en utmaning att hitta lönsamhet den första tiden. En annan stor utmaning är att hitta ut till rätt kunder med våra produkter och få vår målgrupp att förstå värdet av nya material som inte riktigt är etablerade på marknaden.
 
Hur ser ni på bolaget om fem år?
– Långsiktigt hoppas vi vara ett välkänt varumärke som står för kvalitet och där vi uppskattas för vårt arbete med hållbarhet, med en egen linje av egensinniga inredningsprodukter.
 

Om entreprenörerna

Oscar Bendrik, 29 år. Kandidatexamen vid Industridesignprogrammet för hållbar utveckling, Högskolan i Gävle. Innan jag läste industridesign har jag framförallt jobbat på Posten i Gävle, men även jobbat på lager i Oslo och surfcamp i Spanien. Jag har alltid haft ett visst konstintresse men tidigare i livet har det hamnat i skymundan av mycket idrottande. Nu ser jag fram emot att utveckla produkter och miljöer som sticker ut och väcker känslor hos människor.
Anton Torlén,  31 år. Kandidatexamen vid Industridesignprogrammet för hållbar utveckling, Högskolan i Gävle. Många års erfarenhet inom restaurangnäringen, på alltifrån cocktailbarer i London till kvarterskrogar på Södermalm. Egen företagare sedan 2011 där jag sysslat med bland annat eventarrangemang och inredningslösningar till restauranger.
 

Fler nyheter

Är du vår nya affärscoach?

Vi erbjuder ett roligt och utmanande jobb på en arbetsplats där vi jobbar framåtlutat men också reflekterade. Självklart driver och brinner vi för frågor som mångfald, jämställdhet och hållbarhet.

Läs mer »

Sprint X 2.0 är i gång – ”Vi kom långt redan i förra Sprint X projektet, men det finns mer att göra så vi är glada att få driva ett nytt projekt i ytterligare tre år”

Syftet med det nya projektet, Sprint X 2.0, är att vidareutveckla och fördjupa det arbete som påbörjades i Sprint X. Målet är att nå ut till och stötta fler entreprenörer och innovatörer i länet, samt att öka kompetensen inom internationalisering, kapitalanskaffning, hållbarhet och effektiva team hos Movexums startupbolag.

Läs mer »

En coach för klimatet – så ska idrottsrörelsen bli nyckelspelare i den gröna omställningen

Idrotten har enorm påverkanskraft i samhället genom de stora folkrörelser som följer idrotten. Climate Champ grundades med visionen att göra idrottsrörelsen till en ledande kraft i klimatarbetet. Bolaget erbjuder idag utbildningar, workshops och en digital handbok, men håller just nu på att ta fram en mer avancerad digital plattform som hjälper föreningar att bland annat mäta sitt koldioxidavtryck, sätta upp mål och vidta konkreta åtgärder för att minska sina utsläpp.

Läs mer »

Findings and results from the first Round of NB Scale

As we reach the midway point of the second round of our international project aimed at preparing startups for their first entry into international markets, it seems fitting to revisit the participants from our inaugural round held last year. Have there been any significant breakthroughs thanks to the project, and have any companies already made their initial sales in a new country? Let’s delve into it!

Läs mer »

Anmälan till nyhetsbrev

Den här webbplatsen använder sig av cookies.