Enklare och effektivare – Workify digitaliserar åkeribranschen
Uppdrag nedskrivna på postit-lappar som hamnar på instrumentpanelen, fraktsedlar som i samband med leverans inte kan signeras för att behörig inte finns på plats eller lediga bilar som står på tomgång istället för att nyttjas i verksamheten. Så har vardagen för många åkeriföretag inom bygg- och entreprenadbranschen sett ut – fram tills nyligen. Det som började som ett projekt på HIAB, världens ledande leverantör av lasthanteringsutrustning på väg, är sedan juni 2020 ett eget bolag och sedan någon månad en startup i vårt inkubatorprogram.
Efter ett antal år HIAB med titlar som bland annat Servicechef, Monteringschef, Kvalitetschef, Produktionsteknisk chef och Produktutvecklingschef tog Stefan Onkenhout en bit in på 2017 rollen som Innovationschef;
– Jag ville jobba närmare kunderna och affären och fick nys om ett projekt inom koncernen. Det var ett Lean Startup-projekt där jag tillsammans med en kollega ville testa en idé. Projektet hette ”Emerging Business Accelerator” där målsättningen var att testa idéer och bygga nya intäktsströmmar till HIAB med digitalisering som en central utgångspunkt.
Idén vi testade kom upp under en Innovationsdag i Hudiksvall i början av 2017 där Krille Ekman som driver åkeriet Ekmans Hedesunda deltog och nämnde sitt behov av en administrativ lösning för att effektivisera och förenkla företagets transporthantering.
Embryot till det som idag är Workify skapades och Krille har varit delaktig under hela utvecklingsresan tillsammans med HIAB.
– Vi pratade redan under första året om vad vi skulle göra med Workify om vi får luft under vingarna. Skulle det bli en del av Hiab eller skulle det spinnas ut? Bedömningen blev att vi bäst kunde ta tillvara Workifys möjligheter i ett eget bolag och under våren kom vi överens om strukturen för transaktionen.
Workify är en digital app som förenklar och effektiviserar uppdrag, återrapportering och fakturering i åkeribranschen. Lastbilsföraren tar emot eller avslutar uppdrag via appen, kan sms:a fraktsedlar som kräver underskrift om personen som ska signera inte är på plats när leveransen görs, transportplaneraren har överblick över vilka fordon som finns tillgängliga för nya uppdrag och den som sköter ekonomin på åkeriet behöver inte längre tyda kråkfötter när fakturor ska färdigställas och skickas.
Det som gör Workify unikt är sättet att arbeta och helhetsgreppet; All utveckling av tjänsten har skett mycket nära kunden vilket lett till en mycket god förståelse för vilka problem som produkten behöver lösa – och fokus är på hur kundens arbetsinsatser ska omvandlas till pengar på banken så fort det går. På kort tid har man lyckats skaffa sig många nöjda kunder.
– Med Workify har vi drivit kundfokus extremt långt. Jag har alltid betraktat mig som kundinriktad, men Lean-Startup-programmet på Cargotec gav mig nya insikter. Kan jag verkligen kalla mig kundinriktad om jag inte varit i direktkontakt med kunder eller prospect den senaste månaden eller två? Det är bara att rannsaka sig själv… idag har jag kundkontakt varje dag. Vårt sätt att jobba är så nära co-creation man kan komma. Vi har intervjuat massvis med företag inom åkeribranschen och byggt tjänsten efter de problem som lyfts fram.
Var det ett svårt beslut att kliva av från ett välbetalt jobb för att starta ett eget bolag, med ett nytt erbjudande?
– Det är inget beslut som man tar en måndageftermiddag, utan det var en process som pågick under lång tid. I ena vågskålen fanns känslan av att göra något som gör skillnad på riktigt, det förstod jag när jag träffade kunderna, såg problemen och insåg hur bra det kan bli när man jobbar ihop. I den andra vågskålen låg 19 års anställning på HIAB, bra villkor och fantastiska kollegor – det är en stor risktagning att skjuta ut sig från det – rent ekonomiskt är det kanske inte ens klokt.
Hur ser det ut om det misslyckas, kan jag prova i två-tre år i egen regi, vad händer om bolaget blöder pengar, vart står man då? Jag hade en nykter diskussion med min fru där slutsatsen blev att risken är värd att ta för att uppsidan blir så pass bra om företaget flyger. Sedan är det viktigt för mig som människa att göra meningsfulla saker. Det här brinner jag för – min mission är en stark drivkraft.
Ni har i ett inledande skede haft stöttning från vår nod Propell Innovation, kan du berätta lite om vad det betytt för er?
– Jag skulle vilja påstå att det är tack vare Propell som min tanke mognat så pass att jag har kunnat och vågat ta in externt kapital i bolaget från Almi. Vi diskuterade finansiering i ett tidigt skede med Martin (Martin Askne, verksamhetsledare Propell) och det är också Martin som flaggat upp mig för er på Movexum.
Vad är det ni förväntar er och hoppas få stöttning med från oss?
– För mig handlar det om att kvalitetssäkra tillväxtresan. Med er hjälp får jag ett ramverk för att stämma av det läge vi nu befinner oss i och se till att vi tänkt igenom alla aspekter. Jag ser också en möjlighet i att få hjälp med att vidareutveckla bolaget och lansera det internationellt.
Ni har identifierat Kanada som en potentiell marknad, kan du berätta lite om det?
– Finland ligger nära till hands – både kulturellt och strukturellt vad gäller de här branscherna vad vi har sett, men det finns såklart en språkbarriär. Västerut däremot, England och Irland, kan vara aktuellt – och det är ju relativt enkelt att hitta svenskar med bra engelskakompetens.
Fördelen med Kanada som jag ser det är att det inte är så stora skillnader kulturellt och värderingsmässigt mellan svenskar och kanadensare – jag har arbetat en del med dem på Hiab-tiden. Min plan är att etablera Workify i Kanada för att sedan röra oss söderut mot USA. Att direkt lansera i USA tror vi blir en utmaning då marknaden där är så gigantisk att det är lätt att som nystartat företag bara försvinna. Men det är såklart många antaganden som ska utmanas och förhållanden att ta ställning till innan etablering.
I dagsläget är Stefan den enda anställda i bolaget men man sysselsätter cirka åtta-tio personer i företaget. Kristofer Håde, VD i bolaget Apptech som sköter all produktutveckling i Workify från start, bjöds in att bli medgrundare i bolaget. Jag har jobbat med Kristofer från starten med Workify – vi funkar bra ihop och dessutom innebär det att vi kan säkra kompetens och affärskunnande inom mjukvarubranschen.
Hur ser du på verksamheten om fem år?
– Då är vi minst tio anställda, har en riktigt bra position i Sverige, minst 500 kunder och så finns vi på ytterligare en eller två andra marknader.
Hur ser konkurrensen ut?
– Den största konkurrenten är penna och papper – att man gör som man alltid har gjort. Men genom att vår tjänst är så enkelt att använda är det relativt enkelt att konvertera de människorna. Sedan pågår det också en stor generationsväxling i branschen där de som ska ta över inte accepterar annat än digitala lösningar. Sedan finns det ett antal andra system på marknaden men jag vill påstå att vårt arbetssätt skiljer sig markant från dem då vi jobbar superkundorienterat samt att vi är starkt nischade mot åkeri och entreprenad.
Att starta bolag 2020, med de utmaningar som Covid-19 inneburit, hur skulle du säga att ni påverkats av Coronakrisen?
– Den mest påtagliga skillnaden är att vi ersatt alla fysiska möten med digitala möten och att vi även hanterar uppstarten online. Möjligen – men inte helt säkert – har Corona inneburit något mindre arbete för våra kunder så att de har tid att prata med oss – det har varit svårt under tidigare somrar.
Vad händer härnäst med Workify – är det en 2.0 på gång med fler funktioner etc?
– Vi testkör just nu en tidrapporteringsapp hos ett antal kunder med en möjlig lansering till nyår. Schemaläggning av fordonsunderhåll samt en kundportal är på gång. Vi kikar även på segmentet frakt och spedition som en potentiell marknad.
Hur ser din vision ut?
– Min vision är att Workify är det naturliga valet för åkerier och entreprenadbolag som driver sin verksamhet i syfte att tjäna pengar. Är lönsamhet viktigt så kan vi hjälpa till. Ambitionen är att förändra hur branschen tjänar pengar.