Finland på tur när nästa etapp av Northbound Scaleups äger rum

Bild till artikeln
15 maj 2023

Northbound Scaleups-projektet rullar vidare – på tur står Turku, Finlands äldsta stad. Här ligger Turku Science Park som är en av projektets arrangörer.

Tvådagarsworkshopen i Finland har fokus på målgrupps- och konkurrentanalys samt lyckat marknadstillträde.

Den första dagen inleds med presentation av Elia Elenius, COO på Videobot, som kommer berätta om hur de framgångsrikt expanderat till 12 länder på bara sex månader. Reio Orasmäe leder sedan sessioner om målgrupps- och konkurrentanalys och ger praktiska tips för bolagsom vill expandera utomlands. Henri Muurimaa, VD på Eduten, meverkar också under den första dagen för att dela med sig av sina erfarenheter av både framgångar och misslyckanden vid internationell expansion.

Movexums affärscoach Richard Hainsworth bidrar med workshop om att välja den första internationella marknaden och där de medverkande bolagen kommer att få ett ramverk för att fatta informerade beslut.

På den andra dagen 17:e maj, följer ytterligare en introduktionssession, följt av presentationer och workshops med fokus på lyckad marknadstillträde. Ämnena täcker inkluderade strategi för marknadstillträde och försäljningskanalsbeslut, identifiering av roller och val av marknadsföringskanal, modern digital marknadsföring, rätt timing för marknadstillträde och att bygga rätt mix av lokal marknadsföring och försäljning.

Från Sverige deltar fem bolag; Assetbook, Tini, Studio Tabo, DevUp och Booiq.

Mer om projektet kan du läsa här.