”Nederländerna är först ut, sen skalar vi upp med målet att sälja våra hållbara lampor i hela norra Europa”
Du som följer oss och läser våra nyheter har sannolikt koll på att vi förra veckan avslutade den första omgången av vårt internationella projekt Northbound Scaleups. Våra alumner Studio Tabo blev uttagna att delta och tack vare sitt deltagande i projektet har de redan nu börjat skala upp sin verksamhet och valt ut de land som är först ut i deras internationella satsning. Studio Tabo tillverkar och säljer exklusiva och tidlösa lampor av återvunnen cellulosa samt erbjuder design- och inredningstjänster för framför allt restaurang och offentlig miljö. Grattis Nederländerna som inom kort kommer erbjudas deras koncept!
Designduon Anton Torlén och Oscar Bendrik träffades när de läste industridesign på Högskolan i Gävle. De märkte snart att de trivdes ihop och hade färdigheter som kompletterade varandra. Tillsammans designade de en lampa till ett sista skolprojekt. Lampan ställdes ut på möbelmässan och fick fin respons. Under examensutställningen på skolan i Gävle träffade de Richard Hainsworth, affärscoach på Movexum. Han gillade deras lampa och affärsidé och rekommenderade dem att söka sig till Movexum vilket de gjorde. 2018-2020 deltog Studio Tabo i Movexums inkubatorprogram och är numera alumner.
– Inkubatorprogrammet var ett utmärkt stöd för oss i hur man startar upp en verksamhet på ett effektivt sätt. Det är otroligt mycket att tänka på när man ska designa och sälja en designprodukt på en konkurrensutsatt marknad. Allt ifrån CE-certifikat till designskydd. Movexum försåg oss med både kunskap, nätverk och bra verktyg som hjälpte oss att ta kloka beslut. Vi lärde oss mycket under tiden i inkubatorn och hade fint stöd av våra affärscoacher Gunilla som jobbat mycket med designprodukter och Richard med stor erfarenhet av internationalisering, säger Anton Torlén.
2020, efter åren hos Movexum var Anton och Oscar redo att satsa fullt ut på sin affärsidé. Då slog pandemin till med full kraft. Inget blev som de planerat. Möbelmässan i Milano, där de tänkt ställa ut våren 2020, blev inställd. De planerade inredningsuppdragen på restauranger i Stockholm blev avbokade då hela Sverige höll sig hemma. Anton och Oscar försökte få firman att överleva så gott de kunde. De sökte de finansiella stöd som fanns, jobbade med produktutveckling och byggde en webbshop för att kunna sälja sina lampor online.
– Restauranguppdragen försvann eftersom hela branschen stängde ner. Det enda positiva som kom ut av pandemin för vår del, var att många tillbringade mycket tid hemma och passade på att göra om och investera i lite nytt. Tack vare att vi hade vår webbshop fick vi i alla fall sälja en del lampor under pandemin, berättar Anton.
Lampskärmarna i Studio Tabos lampor tillverkas av återvunnen cellulosa, ett slags biokomposit som är både förnyelsebart och resurssnålt. Tanken är att lamporna ska göra stort intryck i de miljöer de används och samtidigt ett så litet klimatavtryck som möjligt. Skärmarna printas i 3D-skrivare och kompletteras med vackra detaljer av trä, metall och lin i den småskaliga verkstaden i Bromma. Lamporna är dock inte det som genererar mest intäkter i bolaget.
– Idag står lampförsäljningen för cirka 30 procent av omsättningen, resten är konsultuppdrag åt framför allt restaurangbranschen. 2023 är första året som varit någorlunda normalt sedan vi startade. Nu rullar det på rätt bra. Vi verkar dock på en marknad med hård konkurrens och det tar tid och är dyrt att bygga ett varumärke från grunden. Målet har hela tiden varit att skala upp verksamheten och nå ut internationellt. Vi kände därför att läget var rätt när Movexum hörde av sig om tipsade om sitt nya projekt Northbound Scaleup, säger Anton.
Northbound Scaleup är ett internationellt samarbetsprojekt som drivs av Movexum tillsammans med Business Turku i Finland och Tehnopol i Estland och finansieras med stöd från EU-programmet Interreg Central Baltic. Målet är att bistå startups från Sverige, Finland och Estland att skala upp sin verksamhet och nå ut på en internationell marknad i Europa. Projektet genomförs i tre omgångar med 15 bolag i varje omgång, fem från vardera land. Varje omgång pågår i ca 8 månader och omfattar åtta dagar fördelade i Sverige, Finland och Estland. Den 22-23 november avslutades den första omgången där Anton och Oscar deltagit.
– Programmet har varit lärorikt för oss på flera sätt. Det har varit nyttigt att metodiskt gå igenom vad som krävs för att nå en ny marknad och programmet har många duktiga föreläsare. Programmet har redan nu hjälpt oss att börja skala upp och gå internationellt. Vi har exempelvis valt ut vår första internationella marknad. Valet föll på Nederländerna efter en metodisk workshop. De är öppna för innovationer, har ett stort hållbarhetstänk och tycker om skandinavisk design. Vi har redan varit i Amsterdam och sonderat marknaden, träffat arkitekter och inredningsbutiker. Bara den resan resulterade i att vi fick en förfrågan av en arkitekt om 60 lampor med oss hem. Det känns väldigt spännande, säger Anton.
Något annat Studio Tabo uppskattat med Northbound Scaleup projektet är diskussionerna och erfarenhetsutbytet med de andra deltagande bolagen.
– Ett av de andra bolagen har vi hittat många beröringspunkter med. De har köpt lampor av oss till sin ateljé i Stockholm och vi har beställt arbetsskjortor från dem. Vi delar samma filosofi kring hantverkskvalitet och hållbar produktion med dem. Vi har även haft många bra diskussioner med övriga bolag. Eventuellt ska vi hjälpa ett av dem med några 3D-printuppdrag. Vi är väldigt glada över att vi tog chansen att söka till Northbound Scaleup. Det har varit väl investerad tid för oss och snabbat på vår internationalisering. Nederländerna är först ut, sen skalar vi upp med målet att sälja våra hållbara lampor i hela norra Europa inom några år, avslutar Anton.
Studio Tabos hemsida och webshop.