Sök
Stäng denna sökruta.

Trendspaning; vilka affärsidéer bör du satsa på 2023?

Vill du starta eget bolag och är på jakt efter affärsmöjligheter? Vill du driva ett bolag vars affärsidé är unik? Ett sätt att försöka identifiera unika idéer är att titta på sin egen vardag. Många framgångsrika bolag har genom åren uppkommit genom att en eller flera personer haft problem i sitt vardags- eller arbetsliv och därav börjat spåna på en lösning.

Tänk också på att en unik affärsidé inte behöver innebära en ny mackapär – det kan likväl vara att en ny lösning på ett gammalt problem. Det viktiga är att affärsidéen fyller ett behov på marknaden eller att du skapar något unikt som skapar nya behov.

Några frågor du kan ställa till sig själv kan vara:
  • Fyller min produkt eller tjänst en lucka på marknaden?
  • Ligger den rätt i tiden?
  • Finns det något på marknaden idag som du tycker behöver förbättras?
  • Finns det något unikt med min affärsidé?
  • Vilken är min målgrupp och hur ser deras behov ut?
  • Har du några konkurrenter? Och i så fall hur skiljer du dig ifrån dem?
 

Har du en affärsidé?

När du väl kommit på en affärsidé du vill ta vidare så kan steget från dröm till verklighet kännas långt. I Movexums förinkubator Boost Chamber kan du som funderar på att ta klivet utforska din idé och identifiera saker som marknad, konkurrenter och affärsmodell.

Är du sugen så uppmanar vi dig att go for it! Våga testa, vänta inte, då hinner någon annan före!

Behöver du tips på ideér?

Då har du kommit rätt – fortsätt läsa. Här kommer några av de affärsidéer som trendar 2023!

1. Ta vara på matsvinnet

I Sverige slänger vi hela 74 kilo mat per person och år vilket har resulterat i att många företag börjat jobba aktivt för en förändring. På senare år har vi sett både nya appar, speciella matbutiker och restauranger som tagit sig an frågan men marknaden är långt ifrån ”mättad”. Här finns det plats för vidareutveckling då många restauranger och butiker fortfarande söker efter lösningar då de inte vet vad de ska göra av alla varor de får in.

2. Satsa på ekologiska varor

Att hållbarhet står i fokus när det kommer till innovation och nya affärsidéer kan knappt undgått någon vid det här laget. Att kunna välja miljövänliga, ekologiska och hållbara livsmedel är något som fortsätter att öka bland konsumenterna. Allt fler blir mer medvetna om vad de stoppar i sig och vill leva utan skadliga kemikalier.

3. Rid på upcycle-trenden

Att återvinna är trendigt och trenden är här för att stanna. Runt om i världen finns appar, Facebook-grupper, butiker etc som satsar på att sälja second hand-produkter. Gillar du att skapa, pyssla, fräscha upp gamla möbler eller göra om hantverk så kanske detta är något för dig? Allt detta är den del av tänket inom cirkulär ekonomi.

4. Webbkurser

Idag är flexibilitet mycket uppskattat av konsumenter och att kunna gå en kurs online är något som fortsätter att trenda. Webbkurser har blivit oerhört populära och utbudet är väldigt brett. Kolla in och inspireras av vårt Alumnibolag Forento till exempel. I många fall är kurserna förinspelade vilket gör att du själv kan styra vilka dagar och vilka tider som passar bäst för att utbilda sig. 

5. Digital träning

Vi fortsätter i spåret på bekvämlighetsfaktorer. Allt fler har börjat prioriterat hälsan i större utsträckning och många vill gärna att det ska vara enkelt. Det har lett till ett rejält uppsving för digital träning och coaching. Kunderna har sagt sitt, det ska vara bekvämt och tidsbesparande.

 

6. Hälsan först

Det ligger flera orsaker bakom att många nu väljer ett hälsosammare liv. Efter intåget av skräpmat, stress och ohälsosamma livsval väljer allt fler att anstränga sig lite extra för att leva ett hälsosammare liv – på alla plan. Glöm inte att skanna av marknaden och hålla ett extra öga på Asien där bland annat Korea och Japan ligger steget före när det kommer till hälsotrender och innovationer inom hälsa. Låt därefter fantasin flöda, erbjud unika hälsoresor, träffar, kurser inom matlagning eller varför inte digitala detox-program. Hälsan först!

7. Skapa smarta hem

Digitalisering har inte bara lett till ett mer bekvämt och effektivt arbetsliv. Nu har även de smarta produkterna och tjänsterna flyttat in i våra hem. Styrd belysning, Google Chromecast och Alexa är exempel på smarta produkter som flyttat in i många hem, både i Sverige och utomlands.

 

8. VR-assistent

Vad sägs om en platsoberoende assistent som hjälper till med tjänster som administration, juridik, bokföring och kundtjänst? Kanske din VR-assistent är utvecklad för att sköta ditt företags sociala medier, hemsidor, programmering eller andra aktiviteter som underlättar och avlastar? Ställ dig frågan, vad är jag bra på? Och vad kan jag göra som en platsoberoende virtuell assistent?

9. Aktivitetssemestrar

Allt fler resenärer efterfrågar och vill ha en aktiv semester. Även efter pandemin fortsätter vi att semestra alltmer på hemmaplan i Sverige. Några av de aktiviteter som efterfrågas är bland annat; träning, dans, yoga, laga hälsosam mat, vandra och många fler. Här finns möjlighet till att tänka nytt och utanför boxen! Vilka aktiviteter och resor kan du tänkas erbjuda?

 

10. Hjälp företag med att minska utsläppen

Visste du att Sverige har infört en klimatlagstigstiftning? Ett av de uppsatta målen är att Sverige senast 2045 inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser, så vad innebär det rent konkret? Jo, att utsläppen av växthusgaser ska vara 85% lägre jämfört med utsläppen 1990. Här är det många företag som behöver hjälp med en lösning på hur de ska gå tillväga och vilka metoder de ska använda.

11. Klimatsmarta pendlare

År 2017 var året som elcykeln tippades bli årets julklapp och sen dess har vi kunnat se en ökad efterfrågan av att rulla fram klimatsmart. I världen säljs det årligen 30 miljoner mopeder! I Sverige cirka 13 000 varav ynka 150 är eldrivna. Här finns det utvecklingspotential!

12. Utveckla och utforska 3D

3D printing är exempel på teknik som kan skapa unika varor! Många länder ligger före Sverige när det gäller att utforska och utveckla 3D-printade varor. Ett rykande färskt exempel är Dylans Candy Bar på Manhattan i New York där man som kund kan göra sitt eget 3D-printade godis. Kunderna får välja färg, form och smak. Är det kanske du som tar konceptet till Sverige?

Hoppas att du känner dig inspirerad, kanske har du redan fått en affärsidé som du vill bolla med någon? Vi på Movexum är Gävleborgs företagsinkubator och har hjälpt massor av idébärare att starta egna, innovativa företag. 
Missa inte vårt förinkubatorprogram Boost Chamber där vi utforskar din idé vidare den 21-23 mars!

Fler nyheter

Designduo satsar på hemmakontor

Nu välkomnar vi till inkubatorn ännu ett bolag vars idé inledningsvis var ett examensarbete. Designduon Evelina Turesson och Andreas Berggren ska tillsammans med Movexum affärsutveckla sitt koncept för hemmakontor; Sand & Björk.

Läs mer »

Är du vår nya affärscoach?

Vi erbjuder ett roligt och utmanande jobb på en arbetsplats där vi jobbar framåtlutat men också reflekterade. Självklart driver och brinner vi för frågor som mångfald, jämställdhet och hållbarhet.

Läs mer »

Sprint X 2.0 är i gång – ”Vi kom långt redan i förra Sprint X projektet, men det finns mer att göra så vi är glada att få driva ett nytt projekt i ytterligare tre år”

Syftet med det nya projektet, Sprint X 2.0, är att vidareutveckla och fördjupa det arbete som påbörjades i Sprint X. Målet är att nå ut till och stötta fler entreprenörer och innovatörer i länet, samt att öka kompetensen inom internationalisering, kapitalanskaffning, hållbarhet och effektiva team hos Movexums startupbolag.

Läs mer »

Anmälan till nyhetsbrev

Den här webbplatsen använder sig av cookies.