USA nästa för Zutobi – ”Målet är skapa det bästa systemet för körskolor och att ta över marknaden.”
Zutobi är det Gävlebaserade bolaget som utvecklar och säljer en plattform där körskoleelever kan träna inför körkortstest och uppkörning på ett enkelt och roligt sätt. Nu tar de nästa steg och lanserar en ny plattform med tjänster även för körskoleägare och körskolelärare. Den nya plattformen är anpassad för den amerikanska marknaden och lanseras i början av sommaren.
I februari ställde Zutobi ut på mässan American Driver & Traffic Safety Education Association (ADTSEA) i South Carolina, USA. Syftet med resan var att visa upp plattformen och träffa potentiella kunder. Resan genomfördes med finansiellt stöd från Movexum.
– Det var en lyckad mässa på flera sätt. Dels fick vi möjlighet att visa upp vår produkt och träffa potentiella kunder, dels fick vi med oss viktiga insikter och feedback hem. Den input vi fick under mässan gjorde att vi flyttat fram lanseringen av plattformen för att hinna få med ytterligare funktioner som efterfrågades, berättar Lucas Waldenbäck, en av fem bröder som tillsammans äger och driver Zutobi.
Ny plattform lanserad
Den befintliga plattformen innehåller tjänster för elever som tränar inför uppkörning och ett liv på vägen. Den nya plattformen vänder sig till en helt ny målgrupp, nämligen körskoleägare och körskolelägare. Det är en så kallad all-in-one plattform som gör att körskolorna kan ersätta många av de digitala system de använder idag med ett enda system. Dessutom slipper de mycket av det manuella arbetet som idag sköts med telefon, papper och penna. Den nya versionen innebär att Zutobi kan erbjuda körkortseleverna ett bättre och mer komplett erbjudande. Bland annat hjälper appen elever i USA att hitta körskolor. Körskolorna som ansluter sig blir i sin tur blir mer synliga och tillgängliga.
– Vårt mål är att skapa det bästa systemet för alla typer av körskolor och ta över marknaden i USA. Vårt system löser många av de problem körskolor runt om i USA brottas med dagligen och innehåller funktioner för alla olika roller på körskolan, allt från VD och körskolelärare till receptionist och administratör, berättar Lucas.
Efter mässan i South Carolina åkte bröderna till Los Angeles och träffade ett antal körskolor de haft kontakt med innan.
– Det är oerhört viktigt att lära känna och förstå kunderna och deras situation för att kunna skapa en plattform som gör riktig skillnad. Vi kommer att lansera en betaversion av plattformen nu under våren som kommer att testas av ett antal körskolor i USA. Därefter planerar vi att lansera den nya plattformen i sommar, berättar Lucas.
Zutobi-teamet utökas
Parallellt med att den nya plattformen förbereds för betatestning och lansering, utökas också teamet på Zutobi. På kort tid har antalet anställda ökat från 20 till 30 personer. De nya medarbetarna har olika nationaliteter och arbetar som utvecklare, designers, testare, grafiska formgivare och videoproducenter.
– Vi jobbar remote och har våra anställda spridda över världen. För att lyckas med det gäller det att vi har tydliga och kommunicerade mål så att alla vet vart vi är på väg, en flexibel organisation och gemensamma värderingar. Just nu har vi kollegor i Sverige, Europa och USA. Inför lanseringen i USA har vi anställt en person på plats som jobbar med försäljning, kontaktar körskolor och demonstrerar systemet. Han sköter även onboarding och customer success. Sannolikt kommer vi att behöva anställa fler i USA inom kort, berättar Lucas.
Zutobi deltog i Movexums inkubatorprogram åren 2018 och 2019 och sedan år 2020 är de alumner.
– Vi har fortfarande kontakt med vår tidigare affärscoach Richard Hainsworth kontinuerligt. Han är själv amerikan och sitter inne med otroligt mycket kunskap om internationella marknader och hur saker och ting fungerar i USA vilket är värdefullt för oss. Movexum hjälpte oss dessutom att finansiera vår USA-resa i våras, vilket var en stor hjälp. Sammanfattningsvis kan man säga att Movexum hjälpt oss att realisera våra drömmar. Det är stort, säger Lucas.